اهمیت کیفیت میلگرد آجدار

اهمیت کیفیت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار یک نوع پروفیل فولادی است که در صنایع مهمی مانند ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل باید کیفیت و مقاومت کششی مناسبی داشته باشد تا بتواند نیروهای وارده بر خود را تحمل کند و بر ایمنی سازه بیفزاید. میلگرد آجدار به دلیل کاربرد وسیع در صنعت ساختمان سازی نیاز اهمیت کیفیت را پررنگ‌تر میکند، این امر در تمامی صنایع مانند ساخت کابینت MDF و یا … قابل توجه است. به عبارتی، میلگردهای آجدار برخلاف میلگرد ساده در کارهای سنگین به کار گرفته می‌شوند و بالطبع، نیاز به سطح کیفی و ایمنی بسیار بالایی دارند. در این مطلب، قصد بررسی موضوعاتی نظیر انواع میلگرد آجدار، اهمیت کیفیت میلگرد آجدار، استانداردهای تولید میلگرد آجدار باکیفیت و روش‌های تشخیص سطح کیفی آن را داریم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نقش کیفیت میلگرد آجدار بر عملکرد آن با ما همراه باشید.

میلگرد آجدار و انواع آن

میلگرد آجدار در اشکال و مقاومت‌های متفاوتی تولید می‌شود. این میلگرد در یک دسته‌بندی کلی شامل میلگرد آجدار A2، A3 و A4 می‌شود. هر کدام از این میلگردهای ساده و آجدار در حوزه کاری خاصی کاربرد دارند. به ‌عنوان ‌مثال، میلگرد آجدار A2 اغلب در دیوار برشی، آرماتورهای عرضی، تیر و ستون و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد آجدار A3 نیز یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای آرماتورهای طولی است و اصولا، این میلگرد بیشترین مصرف را در پروژه‌های ساختمان‌سازی دارد. مدل A4 نیز به دلیل سختی زیاد معمولا در پروژه‌هایی که نیازمند استحکام تسلیم و کششی بسیار بالایی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت کیفیت میلگرد آجدار

کارخانه‌های تولیدی برای ساخت انواع میلگرد آجدار از استانداردهای معتبر ایرانی و خارجی استفاده می‌کنند؛ اما با این وجود، همچنان کیفیت میلگرد آجدار برخی از کارخانه‌ها بهتر از سایرین است. این موضوع، 3 دلیل عمده دارد. اول اینکه کارخانه‌های حرفه‌ای تمام مولفه‌های تعریف‌شده استاندارد را در روند تولید میلگردهای آجدار خود رعایت می‌کنند. این در حالی است که عده‌ای از تولیدکنندگان بنا بر هر دلیلی، تنها چند پارامتر خاص را پیاده‌سازی می‌کنند. دلایل بعدی مربوط به توجه زیاد به وزن میلگرد و طول استاندارد آن در هر بندیل می‌شود.

می‌توان گفت که کیفیت میلگردهای آجدار بر اساس روند تولید آن‌ها تعیین می‌شود. این کیفیت بر کل پروژه در حال احداث یا تعمیر تاثیر می‌گذارد و هر گونه نقصی در ساختار آن باعث تحمیل خسارت جانی و مالی به مصرف‌کننده می‌شود. به عبارتی، یکی از دلایل خرید میلگرد آجدار توسط مصرف‌کنندگان، کیفیت و خواص مکانیکی عالی آن‌ها است. بنابراین، مصرف‌کننده انتظار دارد، میلگرد آجدار خریداری‌شده خود، دارای بهترین مقاومت کششی و تسلیم ممکن باشد. بازار فولاد نیز یک بازار بزرگ و بسیار رقابتی است و بالطبع، میلگرد‌های آجدار بی‌کیفیت، شانسی در رقابت با سایر میلگردهای عرضه‌شده در بازار ندارند و فروش آن‌ها حتی با قیمت ‌ارزان  نیز با شکست همراه خواهد شد. در مقابل، میلگردهای باکیفیت آجدار نه تنها در بازار ایران بلکه در سطح جهان نیز اقبال خوبی خواهند داشت.

کیفیت میلگرد آجدار

استانداردهای تولید میلگرد آجدار باکیفیت

اهمیت کیفیت میلگرد آجدار باعث استفاده از بهترین استانداردهای بین‌المللی توسط تولیدکنندگان ماهر و باتجربه شده است. در قسمت زیر، اسامی مهم‌ترین استانداردهای میلگرد آجدار باکیفیت آورده شده است:

روش های تشخیص کیفیت میلگردآجدار

در قسمت زیر، روش‌های تشخیص کیفیت میلگرد آجدار آورده شده است:

با بررسی سطح میلگرد آجدار می‌توان به کیفیت آن پی برد. میلگردهای آجدار مرغوب فاقد خراش و پوسیدگی هستند و رنگ تیره‌ای دارند. هرگونه تغییر رنگ یا زنگ‌زدگی در میلگردهای تازه به معنای کیفیت پایین آن‌ها است.

میلگردهای آجدار باکیفیت دارای علامت اختصاری بر روی بدنه خود هستند. این علامت شامل اطلاعاتی درباره سبک تولید و نوع آج آن است. ضمنا، علائم اختصاری به شکل برجسته حک می‌شوند. حتی خود نحوه حک علائم اختصاری بیانگر باکیفیت بودن یا نبودن آن است.

هر بندیل شامل چندین میلگرد است و به همراه پلاک شناسایی ارائه می‌شود. اطلاعات ثبت‌شده در پلاک، بیانگر سطح کیفی محصول است. بنابراین، با مطالعه مشخصات درج‌شده در پلاک بندیل می‌توان به کیفیت آن پی برد.

میلگردهای آجدار علاوه بر پلاک شناسایی دارای برگه آنالیز نیز هستند. این برگه تمام آزمایش‌های صورت گرفته بر روی میلگرد را به همراه ویژگی‌های فنی و عمومی آن توضیح می‌دهد. با خواندن برگه آنالیز می‌توان متوجه میزان کیفیت و مقاومت محصول شد.

جمع بندی

تولید انواع میلگرد آجدار باید بر اساس استانداردهای تاییدشده داخلی و خارجی صورت بگیرد تا کیفیت آن‌ها به سطح مورد نظر برسد. در واقع، اهمیت کیفیت میلگرد آجدار بر کسی پوشیده نیست! این میلگرد دارای کاربردهای مهمی در ساختمان‌سازی است و جهت به‌کارگیری در سازه باید کیفیت لازم را داشته باشد. بی‌کیفیت بودن آن، سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و به ساختمان‌ساز نیز خسارت مالی وارد می‌کند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین کارها در ساختمان‌سازی، خرید میلگرد آجدار باکیفیت است. همچنین، از روش‌های تشخیص کیفیت میلگرد آجدار می‌توان به بررسی سلامت سطح میلگرد، مطالعه برگه آنالیز و پلاک شناسایی آن و همین‌طور، توجه به حک شدن اطلاعات میلگرد بر روی بدنه‌اش اشاره کرد.

جهت ثبت سفارش انواع انکربولت، میلگرد آجدار و میلگرد ساده با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین