کاشت انکر بولت شیمیایی

کاشت انکر بولت شیمیایی

پیش از پرداختن به کاشت انکر بولت شیمیایی خوب است بگوییم که انکر بولت در واقع ابزاری است که از آن برای اتصال اشیاء خارجی به بتن و یا همان مصالح پایه استفاده می‌شود. انکر بولت‌ها به طور کلی به دو دسته مکانیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. این دو دسته، تفاوت‌ها و همچنین مزایا و معایبی دارند که باید متناسب با نیاز سازه خود، از بین آن‌ها انتخاب نمود. در ادامه به‌صورت کلی با انکر بولت شیمیایی و همچنین نحوه کاشت آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

انکر بولت شیمیایی چیست؟

انکر بولت‌های شیمیایی با عنوان چسب کاشت نیز شناخته می‌شوند و در واقع از آن‌ها برای افزایش چسبندگی بین بتن و میلگرد استفاده می‌شود. عمده استفاده این نوع انکر بولت‌ها برای افزایش میزان باربری بتن و همچنین اتصالات به آن است. انکرهای شیمیایی را در هر قطر و عمقی می‌توان به کار برد و در این مورد هیچ‌گونه محدودیتی نخواهند داشت؛ چراکه فضای خالی موجود با چسب مخصوص یا رزین پر شده و در هر صورت، اتصال به استحکام بسیار خوبی می‌رسد.

نحوه کاشت انکر بولت شیمیایی

کاشت و اجرای انکر بولت شیمیایی نیازمند توجه و دقت بسیار زیادی است. در صورت کمی بی‌دقتی ممکن است اتصال شکل‌گرفته به استحکام کافی نرسد و نتوان بهره خوبی از آن برد. از این رو باید دقت و تمرکز خود را در انجام این اتصال، به کار بگیرید. برای کاشت انکر بولت شیمیایی لازم است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

مرحله اول:

در مرحله اول باید یک سطح کاملا مناسب برای کاشت انکر بولت انتخاب کنید که مصالح پایه آن استحکام نسبتا خوبی داشته باشند. سپس آن را به‌خوبی پاک‌سازی نمایید تا هیچ‌گونه آلودگی بر روی آن باقی نماند.

مرحله دوم:

مرحله بعدی برای کاشت انکر بولت شیمیایی، ایجاد یک حفره متناسب بر روی دیوار است. برای این کار در ابتدا شما باید دریل یا مته مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس با کمک آن حفره‌ای بر روی دیوار ایجاد نمایید. برای کاشت این انکر بولت عمق حفره محدودیت چندانی ندارد؛ چراکه حفره با چسب پر خواهد شد.

مرحله سوم:

بعد از اینکه حفره مناسب را ایجاد کردید، باید به کمک یک پمپ مکش و یا فرچه‌های مخصوص، گرد و غبار موجود را تخلیه کنید تا درون آن کاملا تمیز شود. باقی ماندن این گرد و غبارها باعث می‌شود که اتصال شکل‌گرفته از استحکام کافی برخوردار نباشد. پس هنگام تمیز کردن حفره توجه داشته باشید که هیچ خاکی درون آن باقی نماند.

مرحله چهارم:

در این مرحله از کاشت انکر بولت شیمیایی نوبت به استفاده از نازل چسب می‌رسد. باید نازل چسب را برداشته و آن را درون حفره قرار دهید. سپس مقدار کافی از چسب را درون حفره تخلیه کنید. هنگام انجام این مرحله دقت داشته باشید که نازل چسب حتما باید تا انتهای حفره داخل شود؛ در غیر این صورت احتمال اینکه فضای خالی در اطراف باقی بماند وجود داشته و می‌تواند بر روی استحکام اتصال تأثیر بگذارد.

مرحله آخر:

در آخرین مرحله کاشت انکر بولت شیمیایی، باید اقدام به جایگذاری انکر کنید. انکر مورد نظر را برداشته و آن را به‌خوبی درون حفره آغشته به چسب جا دهید. توجه داشته باشید که این نوع اتصال بین 24 تا 48 ساعت زمان نیاز داشته تا به حداکثر تحمل بار برسد و شما بعد از گذشت این زمان مجاز می‌شوید که به آن اعمال بار کنید.

نکات کاشت انکر بولت‌های شیمیایی

کاشت انکر شیمیایی ضمن طی کردن مراحل ذکرشده، نکات دیگری نیز دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. با رعایت این نکات که در ادامه آورده شده‌اند، می‌توانید از استحکام زیاد اتصال مطمئن شوید.

معایب استفاده از انکر بولت شیمیایی

مزایای استفاده انکر بولت شیمیایی

سخن پایانی

انکر بولت شیمیایی دسته‌ای از انکر بولت‌ها است که برای اتصال آن‌ از چسب یا رزین استفاده می‌شود. این سبک انکرها کاربردهای بسیار گسترده‌ای داشته و توانایی تحمل بار زیادی دارند. کاشت آن‌ها طی 5 مرحله انجام می‌شود و بعد از آن باید 24 تا 48 ساعت صبر کرده و سپس به آن‌ها اعمال بار نمود. نحوه کاشت این انکر بولت‌ها و همچنین نکات مربوط به آن‌ها به طور کامل در این مقاله توضیح داده شده است.

برای اطلاع از قیمت انواع میلگرد ساده صنعتی و یا انکر بولت با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین