کاربرد میلگرد ساده در لولا درب‌های ورودی

کاربرد میلگرد ساده در لولا درب‌های ورودی

یکی از یراق‌آلات بسیار پرکاربرد، لولای درب ورودی است که نقش پایه و نگه‌دارنده درب بر روی چهارچوب را دارد. لولای درب ورود ساختمان‌های مسکونی بزرگ و مراکز تجاری و درب ضد سرقت باید استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد و بتواند وزن سنگین درب ضد سرقت را تحمل کند. از این ‌رو، معمولاً لولاها را از جنس فولاد و با استفاده از میلگرد ساده می‌سازند. در واقع یکی از رایج‌ترین مصارف میلگردهای ساده صنعتی، تولید لولا درب‌های ضد سرقت و درب‌های ورودی است. در ادامه، ضمن بررسی لولا درب‌های ورودی و ضد سرقت، به معرفی میلگردها و آلیاژهای مناسب برای تولید آن‌ها و کاربرد میلگرد ساده در لولا می‌پردازیم.

میلگرد ساده مناسب برای ساخت لولا درب

در خصوص کاربرد میلگرد ساده در لولا اشاره کنیم که علاوه بر صنایع قطعه‌سازی، پیچ و مهره سازی، انکر بولت،  ساختمان‌سازی و ساخت پین‌های صنعتی، میلگردهای ساده در تولید لولا درب‌های ورودی و ضد سرقت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع آرماتور از جنس شمش 5sp و 3sp و به ‌صورت شاخه‌های 6 تا 12 متری ساخته می‌شود. میلگرد ساده طبق استاندارد روسیه به ‌عنوان میلگرد A1 معروف است؛ اما بر اساس استانداردهای جدید، آن را با نام میلگرد 240 نیز می‌شناسند.

همان‌طور که می‌دانید، درب‌های ضد سرقت سنگین هستند و باید در برابر ضربه و سارقین مقاوم باشند. به ‌این ترتیب، لوله درب ضد سرقت علاوه بر ایمن‌سازی خانه، باید به باز و بسته شدن آسان و بدون مشکل درب نیز کمک کند. میلگردهای ساده باریک با ضخامت 18-20 میلی‌متر به دلیل انعطاف‌پذیری مطلوب و خوش‌تراش بودن، انتخاب بسیار مناسبی برای ساخت لولا درب‌های ضد سرقت هستند. آن‌ها عملکرد بسیار خوبی در تحمل وزن درب‌های ضد سرقت دارند و ایمنی مورد نیاز ورودی ساختمان و خانه را مهیا می‌کنند.

میلگرد مناسب برای ساخت لولا درب

لولا درب ورودی و ضد سرقت ساخته‌شده از میلگرد ساده

با توجه به سنگینی درب‌ها، نوع و کیفیت لولا از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه وزن درب بیشتر باشد (مانند درب‌های ضد سرقت)، مقاومت و کیفیت لولا نقش پررنگ‌تری در ایمنی و سهولت باز و بسته شدن آن ایفا می‌کند. لولاها طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی و با استفاده از بهترین متریال تولید می‌شوند. استفاده از آلیاژها و میلگردهای بی‌کیفیت به‌ طور مستقیم بر روی استحکام و طول عمر لولا تأثیر می‌گذارد. آن‌ها به ‌سرعت دچار پوسیدگی می‌شوند و احتمال شکستنشان بیشتر است. طبق نظر کارشناسان آیین صنعت، با توجه به کاربرد میلگرد ساده در لولا، لولای درب ضد سرقت باید با بهره‌گیری از استانداردهای جهانی و از جنس فولاد نفوذناپذیر ساخته شود. به ‌طور کلی لولاهای ساخته‌شده با میلگرد ساده عبارتند از:

  1. لولا دو لبه

این نوع لولا برای انواع درب کاربردی است و به ‌عنوان رایج‌ترین و پرکاربردترین لولا شناخته می‌شود. ساختار این لولا شامل یک شفت مرکزی است که دو طرف محور را به هم وصل می‌کند. از این ‌رو، برای درب‌ها، پنجره‌ها و… در سایزهای مختلف قابل ‌استفاده است.

  1. لولا دو لبه امنیتی

در حالی ‌که لولا دو لبه بیشتر برای درب ورودی کاربرد دارد، از لولای دو لبه امنیتی برای درب‌های ضد سرقت استفاده می‌شود. زیرا ساختار پیچیده‌تری دارد و بنابراین سارق قادر به بیرون کشیدن پین و از جا کندن درب نخواهد بود.

  1. لولا دولبه بالارونده

این نوع لولا اغلب برای درب‌هایی استفاده می‌شوند که برای باز شدن، به فشار دادن و کشیدن نیاز دارند. بنابراین، معمولاً برای درب ورودی و درب ضد سرقت کاربرد ندارند.

  1. لولا به‌هم‌پیوسته

لولای به‌هم‌پیوسته جزو لولاهای بلند دسته‌بندی می‌شود و معمولاً یک متر است؛ اما در سایزهای کوچک نیز تولید می‌شود. با توجه به اینکه برای محکم کردن بالای پیانو کاربرد دارد، به ‌عنوان لولا درب پیانو نیز معروف است. البته این لولا نمی‌تواند گزینه مناسبی برای درب ورودی باشد؛ زیرا تحمل ضربه سنگین را ندارد. بنابراین، بیشتر برای درب‌های سبک استفاده می‌شود.

  1. لولای گردان

با توجه به کاربرد میلگرد ساده در لولا، بهترین نوع لولا برای درب‌های سنگین مانند درب‌های ضد سرقت، لولای گردان است. این نوع لولا دارای یک بخش مرکزی با دو محور استوانه‌ای توخالی است و بیشترین قدرت لازم را برای تحمل درب‌های سنگین دارد.

  1. لوله‌های چندکاره

یکی دیگر از لولاهای ساخته‌شده با میلگرد ساده، لولای چندکاره است. این نوع لولا از هر جهت قابلیت باز شدن دارد و به همین جهت چندکاره نامیده می‌شود. یکی از بهترین گزینه‌ها برای وصل کردن درب‌های ضد سرقت به چهارچوب، لولای چندکاره است که استحکام و کارایی بالایی نیز دارد.

سخن پایانی

انواع مختلفی از لولاها وجود دارند که برای درب‌های مختلف مانند درب کمد، پیانو، ورودی ساختمان‌ها، پارکینگ‌ها، خودروها، درب‌های ضد سرقت و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در خصوص کاربرد میلگرد ساده در لولا باید اشاره کرد که این لولاها با استفاده از میلگرد ساده صنعتی و طبق استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند و قابلیت تحمل وزن درب و حفظ امنیت محیط داخلی را دارند. در این میان، بسیار مهم است که به آلیاژ و جنس میلگرد ساده، کیفیت میلگرد و لولا، تناسب نوع لولا با درب و… توجه داشته باشید.

جهت ثبت سفارش انواع میلگرد ساده و میلگرد آجدار با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین