چالش‌های صنعت فولاد کدام‌‌اند؟

چالش‌های صنعت فولاد کدام‌‌اند؟

از مزیت نسبی کشور ما ایران، برای گسترش صنعت فولاد نوشتیم. اما چالش‌های صنعت فولاد چیست؟ در این نوشته قصد داریم از این منظر به موضوع نگاه کنیم. اگر علاقه‌مندید در کنار مزایا، با مشکلات صنعت فولاد هم آشنا شوید، دنباله مطلب را بخوانید. اینجا در وبلاگ آیین صنعت، تولیدکننده میلگردهای صنعتی و فعال حوزه فولاد کشور، درباره اخبار قیمت میلگرد ساده و تحلیل‌های این حوزه بیشتر بخوانید.

صنعت فولاد و مشکلات آن

تمام مزایای صنعت فولاد و نقشی که در رونق اقتصادی و صنعتی شدن کشور دارد را در این مطلب از وبسایت آیین صنعت خواندید.

اما متأسفانه سیاست‌های به کارگرفته شده برای صنعت فولاد کشور، برای توسعه همه‌جانبه این صنعت کافی نبوده و بستر کار، آن گونه که شایسته است مهیا نشده است.

صنعت فولاد با معضلات زیادی روبه‌رو است. واحدهای صنعتی به علت نداشتن زیرساخت‌های مناسب، با مشکلاتی درگیرند و همین امر موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای مختلف تولیدی فولاد شده است. مونوپل بودن برخی از محصولات در بسیاری از کارخانجات بزرگ، از دیگر دلایل این اتفاق است.

صنعت فولاد در هر کشور اهمیت بسیاری دارد چرا که میزان تولید آهن و فولاد، معیاری برای توسعه‌یافتگی کشورهاست. در شرایط فعلی که کشور درگیر بحران‌های مختلف در عرصه بین‌المللی است، تولید فولاد و گسترش محصولات آن، می‌تواند قطب جدید اقتصاد غیروابسته به نفت را  تعریف کند.

شرکت‌های وابسته به فولاد که بیشترین میزان تأثیر‌پذیری و تأثیرگذاری را در گردش مالی بخش‌های صنعتی کشور دارند، می‌توانند با افزایش سرمایه در صنعت فولاد به نوسازی و توسعه خطوط تولید خود امیدوار باشند.

یکی از این چالش‌های پراهمیت، قیمت فولاد است که خود تحت‌تأثیر عوامل بسیاری قرار دارد. مهم‌ترین عامل مؤثر در تعیین قیمت فولاد، بهای ارز است.

مواد اولیه نسوز و مواد آلیاژی وارداتی از جمله مواردی هستند که نوسان قیمت آن‌ها وابسته به قیمت ارز و نوسانات آن است. مدیران فولاد، افزایش قیمت فولاد را برای امسال پیش‌بینی نمی‌کردند اما وضعیت به وجود آمده در روابط بین‌المللی، ارز و بازار عرضه و تقاضا، موجب افزایش قیمت فولاد و نوسان شدید آن و بی‌اعتبار شدن پیش‌بینی‌ها شده است.

چالش‌ های صنعت فولاد

چالش‌های صنعت فولاد را می‌توان کم و بیش در این موارد خلاصه کرد:

۱. خطر کارخانه‌های فولاد برای محیط زیست در صورت نادرستی مکان‌یابی و قوانین سختگیرانه دولت‌ها برای صنعت فولاد، بسیار هزینه‌بر است؛

۲. تولید فزاینده فولاد چین که به قیمت‌های جهانی آن لطمه زده و حاشیه سود آن را کاهش داده است؛

۳. نیاز به آموزش‌های پرهزینه و دائمی؛

۴. نیاز به نیروی کار متخصص و گران‌قیمت؛

۵. نیاز به نوسازی خطوط تولید؛

۶. مخاطرات انسانی و تجهیزات؛

۷. کمبود زیرساخت‌های حمایتی، پشتیبانی، لجستیکی (حمل و نقل زمینی و دریایی  و ظرفیت بنادر، انرژی)؛

۸. کاهش روزافزون مزیت نسبی دسترسی به مواد اولیه معدنی و انرژی؛

۹. عدم توازن حاکم بر زنجیره تولید و کمبود کنسانتره و گندله؛

۱۰. ساختار دوگانه تولید و بازار و چشم‌انداز نوسان تقاضا به دلیل شوک قیمت‌های جهانی در فولاد و سنگ آهن و کالاهای جانشین؛

۱۱. کاهش توان خلق ارزش ‌افزوده؛

۱۲. دخالت‌های دستوری در روند عرضه و تقاضا در بازار محصولات.

۱3. افزایش مصرف الیاف جایگزین میلگرد(فورتا)

آیین صنعت به عنوان یکی از فعالان عرصه فولاد کشور و تولیدکننده میلگردهای صنعتی و انواع محصولات فولادی نظیر انکربولت درباره هر نوع پرسشی در این حوزه بخصوص خرید میلگرد ساده برای کاربردهای صنعتی به شما مشاوره می‌دهد. همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت انواع میلگرد ساده از جمله میلگرد ساده 10 می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

پاسخگوی آنلاین