پیش‌بینی قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۰

پیش‌بینی قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۰

آمارها درصد افزایش قیمت میلگرد و آهن‌آلات در سال گذشته را حدود ۵۰ درصد نشان می‌دهند. ۱۳۹۹ از نظر اقتصادی یکی از سخت‌ترین و سیاه‌ترین سال‌ها در کشورمان، ایران بود. این درصد افزایش قیمت در طول یک سال، خود نشان‌دهنده شیب تند افزایش و فاجعه‌بار بودن آن برای صنایع وابسته در سال گذشته است. با این اوصاف، پیش‌بینی قیمت میلگرد ساده در سال پیش‌رو تا چه حد ممکن است؟

چه عواملی در پیش‌بینی قیمت میلگرد اثرگذارند؟

قبلاً در مورد عومل موثر در قیمت میلگرد مطلبی منتشر کردیم. حال به به عواملی میپردازیم که دست به دست هم دادند تا این آمار عجیب را در سال گذشته بسازند.

چیزی که اقتصاد جهان در همه بخش‌ها در سال گذشته با آن روبه‌رو شد، بحران پندمی بیماری کرونا بود. این همه‌گیری ویروسی، بسیاری از بخش‌های تولیدی و صنعتی را متوقف یا کند کرد و خسارت‌های اقتصادی فراوان و بحران بیکاری را به وجود آورد.

توقف ساخت و سازها، تعطیلی صنایع و مشکلات در زمینه حمل و نقل و تأمین مواد اولیه از دیگر عواملی بودند که بر بالا رفتن خارج از انتظار قیمت میلگرد صنعتی و سایر مقاطع فولادی اثر گذاشتند.

افت ارزش ریال و افزایش قیمت دلار در کشور ما، عاملی داخلی بود که بر بالا رفتن ناگهانی قیمت‌ها از جمله قیمت میلگرد و محصولات فولادی اثر گذاشت.

شرایط وخیم اقتصادی و افزایش تورم، جدا از اینکه بسیاری از صنایع را ورشکسته یا متوقف و آن‌ها را با شرایط سختی مواجه کرد، باعث توقف و رکود در صنعت ساختمان شد. صنعت ساختمان‌سازی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده میلگرد و صنایع فولادی به حساب می‌آید.

پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۰

پیش‌بینی قیمت میلگرد ساده 10 تا 42 با توجه به بررسی معیارهای فراوان توسط کارشناسان این حوزه انجام می‌شود. یکی از این معیارها بررسی آمار و نمودارهای رشد قیمت در صنعت فولاد در سال گذشته و دهه‌های پیشین است.

از دیگر عواملی که بر قیمت جهانی میلگرد و صنایع فولادی اثر دارد، پیش‌بینی مقدار تولید و عرضه مواد اولیه است.

عامل بعدی، پیش‌بینی بیشترین موارد مصرف انواع میلگرد نظیر میلگرد ساده Ck45 و فولاد در جهان است. عموماً بخش بزرگی از فولاد تولیدی جهان در صنعت ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود.

این داده‌ها نشان می‌دهد که درصد رشد قیمت جهانی فولاد و صنایع وابسته به آن در سال آینده بین ۴ تا ۶ درصد خواهد بود.

اهمیت پیش‌بینی قیمت میلگرد

تنوع صنایع وابسته به میلگرد و فولاد بسیار زیاد است و به همین دلیل در تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های قیمت‌، تحلیل بازار فولاد و آهن برای بخش بزرگی از فعالان اقتصادی حائز اهمیت بسیار است.

آینده تولید و قیمت تمام‌شده محصولات بسیاری از صنایع به قیمت میلگرد و مقاطع فولادی وابسته است. این موضوع، پیش‌بینی قیمت میلگرد را به موضوعی استراتژیک تبدیل می‌کند که سرنوشت بسیاری از صنایع به آن وابسته است.

با تمام این اوصاف، گرچه روند افزایشی برای سال پیش‌رو هم پیش‌بینی می‌شود ولی قیمت فولاد از این شیب تند افزایش فاصله خواهد گرفت. با کشف واکسن کرونا پیش‌بینی می‌شود که اثر مخرب این بیماری بر اقتصاد دنیا از سال گذشته کمتر شود.

از سرگیری پروژه‌های صنعتی و عمرانی که به دلیل شیوع کرونا متوقف یا کند شده بودند، به افزایش تقاضای میلگرد و محصولات فولادی خواهد انجامید.

علاوه بر آن، در روابط ایران با غرب و احتمالاً ثبات قیمت ارز هم افق روشنی دیده می‌شود.

احتمالاً محدوده حرکت قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۰ هم کمی وسیع باشد. اگر فرض کنیم قیمت میانگین دلار در حدود ۲۱۰۰۰ تومان و قیمت میانگین بیلت CIS نیز در حدود ۵۷۰ دلار باشد، ۷۲۰۰ تومان تا ۱۶۵۰۰ برای دامنه حرکت میلگرد عددی است که عده‌ای از کارشناسان برای قیمت میلگرد پیش‌بینی کرده‌اند.

آخرین تغییرات قیمت جهت خرید میلگرد ساده صنعتی و انکر بولت را در وبسایت آیین صنعت ببینید.

پاسخگوی آنلاین