بررسی نمودار قیمت امروز میلگرد و پیش‌بینی قیمت میلگرد سال 1402

بررسی نمودار قیمت امروز میلگرد و پیش‌بینی قیمت میلگرد سال 1402

جهت پیش‌بینی قیمت میلگرد سال 1402 باید اشاره کرد که میلگرد ساده  و میلگرد آجدار یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف است و قیمت آن بر روی هزینه‌های کلی پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی تأثیر می‌گذارد. این محصول فولادی همچنین با نوسانات قیمت خود می‌تواند از بازار مسکن گرفته تا صنایع ساخت کابینت MDF را نیز تحت تأثیر قرار دهد و به دغدغه‌ای برای طیف گسترده‌ای از مردم تبدیل شود. بازار فولاد ایران که در نیمه ابتدایی امسال رکود عجیبی را تجربه کرده بود، به نظر می‌رسد که سال 1401 را با نوسانات و هیجانات متعددی به پایان می‌رساند. از طرف دیگر، با نزدیک شدن به پایان فصل سرما و شروع پروژه‌های ساخت‌وساز جدید، بررسی تحلیل‌ها در مورد قیمت میلگرد در سال 1402 اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل، در ادامه ضمن بررسی عوامل مؤثر بر قیمت آرماتور، به بررسی بازار فولاد در سال 1402 و پیش‌بینی قیمت میلگرد سال 1402 می‌پردازیم.

میلگرد و نقش آن در صنایع کشور

محصولات فولادی همواره نقش بسیار مهم و کلیدی در تمامی صنایع کشور ایفا می‌کنند به همین دلیل پیش‌بینی قیمت میلگرد سال 1402 اهمیتی جدی دارد. در این میان، اجناسی مانند تیرآهن و میلگرد جزو پرفروش‌ترین محصولات فولادی کشور شناخته می‌شوند و جزو جدایی‌ناپذیر صنعت ساخت ‌و ساز هستند. از این‌ رو، هزینه میلگرد پیش از اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی برآورد می‌شود و بخش قابل‌ توجهی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. میلگردها حتی می‌توانند به‌ عنوان مواد اولیه کارخانه‌های تولید پیچ، مهره و انکربولت مورد استفاده قرار بگیرند و به‌ صورت اتصالاتی مانند پیچ، میخ و… وارد صنایع مختلف کشور مانند خودروسازی، ساخت لوازم‌ خانگی و… شوند.

میلگرد نوعی پروفیل توپر با سطح مقطع دایره‌ای است که در صنایع مختلف، به‌ویژه صنعت ساخت ‌و ساز، کاربرد دارد. با استفاده از این پروفیل در سازه‌ها و ساختمان‌ها، سازه‌های بتنی مقاومت بالاتری در برابر نیروهای کششی و فشاری پیدا می‌کنند و استحکام ساختمان افزایش می‌یابد. مقاومت ستون‌ها و ساختمان‌ها در برابر نیروی کششی همان مؤلفه‌ای است که در صورت وقوع زلزله، ساختمان را محکم و ایمن حفظ می‌کند.

انواع میلگرد

میلگردها را همواره به دو دسته کلی ساده و آجدار تقسیم می‌کنند. میلگردهای ساده دارای سطح صاف و صیقلی هستند و هیچ آج یا برجستگی بر روی آن‌ها دیده نمی‌شود. پرکاربردترین نوع میلگرد در ساخت بتن، نوع ساده است که با قرارگیری در بتن و ایجاد درز انقباض، احتمال ترک‌خوردگی بتن را به حداقل می‌رساند. این نوع آرماتور به ‌صورت شاخه‌ای و کلاف تولید و عرضه می‌شود و در ساخت انواع اتصالات مانند میخ، پیچ و… نیز کاربرد دارد. میلگردهای آجدار بر اساس استاندارد روسیه به سه گرید A2, A3, A4 تقسیم می‌شوند و هرکدام ویژگی‌های ساختاری و کاربردهای خاص خود را دارند.

میلگردها از نظر مقاومت نیز به 6 دسته شامل میلگردهای اروپایی، فولاد کربن، گالوانیزه، ضدزنگ، فایبرگلاس و اپوکسی تقسیم می‌شوند. سه نوع آرماتور ضدزنگ، گالوانیزه‌ای و اپوکسی به ترتیب باکیفیت‌ترین و گران‌ترین انواع میلگرد هستند و دوام و استحکام بسیار بالایی برای سازه‌ها و ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند. یکی از بهترین تقویت‌کننده‌ها برای بتن‌ریزی سازه و ساخت بتن‌آرمه، میلگرد ضدزنگ یا استنلس استیل است که بالاترین قیمت بازار را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

عوامل مؤثر در قیمت میلگرد

در وهله اول، مشخصاتی مانند وزن و نوع میلگرد در تعیین قیمت آن دخیل هستند. مواردی مانند برند و کیفیت محصول که ارتباط تنگاتنگی باهم دارند نیز می‌توانند در قیمت‌گذاری تأثیر بگذارند. اما بازار فولاد در ماه‌های گذشته به اسب چموشی تبدیل شده که رام کردن آن تنها به دست تصمیمات دولت و بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کشور امکان‌پذیر است و شرایط آشفته آن ارتباطی با نوع یا برند محصولات ندارد و همین موضوع پیش‌بینی قیمت میلگرد سال 1402 را پیچیده میکند.

با وجود اهمیت بالای میزان عرضه و تقاضای بازار داخلی، به نظر می‌رسد که زور عواملی مانند نرخ ارز، قیمت شمش فولاد و شرایط سیاسی کشور به آن چربیده و قیمت میلگرد در نیمه دوم سال بیشتر از بهار و تابستان شده است. این روند برخلاف روال سال‌های گذشته است که با نزدیک شدن به فصول سرد سال و کاهش پروژه‌های ساختمانی در فضای باز، شاهد کاهش قیمت در بازار فولاد بودیم.

بازار فولاد سال 1401

نگاهی به بازار فولاد سال 1401

پیش از بررسی قیمت میلگرد سال 1402 نگاهی به بازار فولاد در سال 1401 داشته باشیم. بازار فولاد از ابتدای سال 1401 تا به امروز فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. در حالی که بهار و تابستان فصل ساخت ‌و ساز است و انتظار می‌رود که میزان تقاضای میلگرد و تیرآهن افزایش چشمگیری داشته باشد، بازار فولاد دچار رکود شد. این رکود به دلیل افزایش قیمت‌های ناشی از قطعی برق و تعطیلات دوره‌ای کارخانه‌های فولادی بوده است. از طرف دیگر، افزایش نرخ ارز را نیز نمی‌توان بی‌تأثیر دانست. به ‌این ‌ترتیب، تنها در نیمه اول سال شاهد بیش از 20 درصد افزایش قیمت در بازار میلگرد بوده‌ایم.

ماه پایانی سال 1401 یک شروع نفس‌گیر داشته و رکورد جدیدی از افزایش قیمت دلار را ثبت کرده است. دلار آمریکا پس از لمس 60 هزار تومان در بازار آزاد، مجدداً در سراشیبی ملایمی قرار گرفت. البته به نظر می‌رسد که این عقب‌نشینی چندان به طول نمی‌انجامد و باید انتظار هر اتفاقی را داشته باشیم. همچنین طی روزهای پایانی سال و به‌رسم هرساله شرکت‌ها، میزان عرضه کارخانه‌های فولادی به دلیل پروسه انبارگردانی کاهش قابل ‌توجهی پیدا می‌کند. با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش عرضه، انتظار می‌رود که نمودار قیمت میلگرد با روند افزایشی سال 1401 را تحویل کند.

با نزدیک شدن به فصل بهار و فراهم شدن انرژی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور، کارخانه‌های فولاد نیز به فعالیت‌های خود قوت داده‌اند و برای فصل ساخت‌وساز آماده می‌شوند. نتیجه بررسی رفتار بازار طی 2 ماه گذشته توسط کارشناسان آیین صنعت نشان می‌دهد که بازار با حجم قابل ‌توجهی تقاضای سرمایه‌ای همراه بوده است. این امر در کنار افزایش قیمت بازار، ممکن است رکودی کم‌سابقه در بازار فولاد ایجاد کند.

 

بازار فولاد سال 1401

بازار میلگرد در سال 1402 چه سمت و سویی خواهد داشت؟

طی یک سال گذشته شاهد حوادث متعددی از جمله زلزله وحشتناک ترکیه و جنگ میان روسیه و اکراین به‌ عنوان دو تولیدکننده مهم فولادی بوده‌ایم. طبق نظر کارشناسان آیین صنعت، خلأ به وجود آمده در بازار فولاد به دنبال این حوادث می‌تواند فرصت جدیدی برای صادرات ایران ایجاد کند. برای مثال، ترکیه تأمین‌کننده محصولات فولاد کشورهای حاشیه‌ای خلیج‌فارس و همسایه‌های ایران است؛ اما پس از خسارت‌های ناشی از زلزله، حجم زیادی از تولیدات خود را به نیازهای داخلی و بازسازی شهرهای زلزله‌زده اختصاص می‌دهد. از این ‌رو، بازارهای مهم ترکیه به ‌راحتی در مشت ایران قرار می‌گیرند و این موضوع قیمت میلگرد سال 1402 را در ایران تحت تاثیر قرار میدهد.

در صورت افزایش صادرات به کشورهای همسایه، احتمال گران شدن محصولات فولادی به دلیل کاهش عرضه و کمبود بازار داخلی قوت می‌یابد. از طرف دیگر، با توجه به اخبار ضدونقیض می‌توان انتظار افزایش دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های ترابری را داشت. بالا رفتن دستمزد نیروی انسانی با افزایش هزینه‌های تولید و حمل ‌و نقل، نقش مهمی در افزایش قیمت محصولات فولادی در سال آینده خواهد داشت. به‌ این ‌ترتیب، بررسی شرایط حاضر و شنیده‌ها در مورد رویدادهای سال آینده، حاکی از آن هستند که کاهش قیمت میلگرد دور از انتظار است.

سخن پایانی

اغلب بازارهای ایران شامل طلا، فولاد و… طی ماه‌های گذشته ملتهب بوده‌اند. با نزدیک شدن به فصل بهار و شروع پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وسازها، نگرانی‌ها در مورد بازار فولاد و قیمت محصولات پرکاربردی مانند میلگرد تشدید شده است. از این ‌رو، کارشناسان و فعالان بازار فولاد با تحلیل بازار و بررسی شرایط احتمالی، به پیش‌بینی روند قیمت‌ها می‌پردازند و چشم‌انداز دقیق‌تری از بازار را در اختیار کاربران و خریداران شمش و کالاهای فولادی قرار می‌دهند.

پاسخگوی آنلاین