نحوه نصب انکر بولت

نحوه نصب انکر بولت

انکربولت یک قطعه سخت فلزی است که به دو دسته شیمیایی و مکانیکی تقسیم شده و از آن برای متصل کردن اجسامی مانند سنگ، بتن و دیگر مصالح ساختمانی و همچنین برای اتصالات در صنایع مختلف استفاده می‌شود. انکربولت بیشتر برای قرار دادن صفحه بر روی بتن به کار می‌رود و به نوعی این قطعه، صفحه فولادی را به بتن پیچ می‌کند. قابل ذکر است که وجود انکر بولت در کارهای ساختمانی و سایر کارهای دیگر مانند نصب ماشین آلات کارخانه بسیار مهم و ضروری است. ما در ادامه این مقاله به نحوه نصب و اجرای انکر بولت خواهیم پرداخت. این فرایند بسیار مهم است و اشتباه در آن می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد کل سیستم شود؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

شیوه کاشت انکر بولت

همان‌طور که گفتیم انکربولت‌ها به دو دسته شیمیایی و مکانیکی تقسیم می‌شوند که ما در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انکر بولت شیمیایی

کاشت انکر بولت‌های شیمیایی به وسیله چسب‌های شیمیایی انجام می‌شود. به این صورت که مقداری از چسب شیمیایی را به داخل سوراخ‌های بتن می‌ریزند؛ این ‌کار باعث می‌شود که هوا از حفره‌های بتن خارج شود و میزان چسبندگی و توان باربری بتن به حد چشم‌گیری افزایش یابد.

استفاده از انکر بولت‌های شیمیایی هیچ محدودیتی ندارد؛ در واقع این قطعات برای استفاده در انواع عناصر و سازه‌های مختلف، مفید و کاربردی هستند. نکته بسیار مهمی که در مورد انکر بولت‌های شیمیایی باید مورد توجه قرار گیرد این است که بعد از کاشت انکر بولت‌های شیمیایی باید چیزی حدود 24 الی 48 ساعت زمان بدهید تا مقاومت لازم را برای تحمل بار به دست بیاورند. بعد از گذشت این زمان می‌توانید مراحل بعدی نصب را انجام دهید.

انکر بولت مکانیکی

استفاده از انکر بولت‌های مکانیکی در مقایسه با انکر بولت‌های شیمیایی، احتیاج به دقت بالاتری دارد. برای نصب این نوع انکر بولت از رول بولت‌ها استفاده می‌شود. رول بولت‌ها انواع مختلفی مانند لک شید، ضربه‌ای، غلافی و دراپ دارند که شما بسته به اتصالی که قرار است انجام دهید باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. انکر بولت‌های مکانیکی بلافاصله پس از کاشت، قابل اجرا و استفاده هستند و برخلاف انکرهای شیمیایی، احتیاجی به گذشت زمان برای استفاده ندارند. همچنین برای کاشت این انکر بولت‌ها باید توجه داشته باشید که درست و درجای خود قرار داده شوند و حفره‌های بتن، کاملا متناسب با سایز آن‌ها ایجاد شده باشند.

نصب انکربولت

مراحل نصب انکربولت

برای کاشت انکر بولت‌های مکانیکی قبل از هر کاری باید به وسیله یک مته الماسی، حفره‌ای در سازه مورد نظر ایجاد کرد و سپس هرگونه گرد و غبار و کثیفی را از روی سطح مورد نظر از بین برد.

در مرحله بعد، باید انکر بولت را به وسیله یک چکش مخصوص تا خط مشخص شده‌ای که بر روی آن قرار دارد، به درون حفره فرو برد. در این مرحله توجه داشته باشید که نگه‌دارنده باید با مهره و واشر در تماس باشد. سعی کنید با یک چکش مناسب به پین ضربه بزنید تا با انکر در یک سطح قرار گیرد. در مرحله آخر نیز با استفاده از یک آچار مناسب پیچ و مهره‌ها را سفت کنید تا سر انکر بولت مشخص شود.

شرایط محل نصب انکر بولت از نظر آب و هوایی

شرایط آب و هوایی در نحوه کاشت انکر بولت‌ها و تعیین نوع انکر بولت بسیار مؤثر است. زیرا وجود موادی مانند فسفات، سولفات، اسید، نمک و میزان رطوبت با انتخاب نوع انکر بولت ارتباط مستقیم دارد. انکر بولت‌ها دارای سه جنس فلزی، پلاستیکی و شیمیایی هستند. بنابراین باید آن‌ها را با توجه به مکان و محیطی که قرار است نصب شوند، انتخاب کرد؛ زیرا استحکام و مقاومت هرکدام از آن‌ها به شرایط محیطی محل کاشت بستگی دارد.

شرایط کاشت انکر بولت‌ها با توجه به میزان بار

به‌ طور کلی این قطعات چیزی حدود 10 تا 15000 بار را می‌توانند تحمل کنند و شما بسته به کاری که قرار است انجام دهید، باید آن‌ها را با توجه به فشاری که بر قطعه وارد می‌شود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بارهایی که به انکر بولت‌ها وارد می‌شوند، شامل دو نوع بار استاتیکی و بار دینامیکی هستند.

بارهای استاتیکی میزان بارهایی هستند که به‌ طور ثابت به انکرها وارد می‌شوند. این بارهای ثابت شامل وزن مصالح، وزن تعداد نفرات، وزن مرده و بار تجهیزات سازه‌های نصب شده هستند که تمام انکرها، قابلیت تحمل این بارها را دارند.

بارهای دینامیکی به بارهایی گفته می‌شود که در طول زمان تغییر کرده، کم و زیاد می‌شوند و بر سازه تأثیر می‌گذارند. این بارهای دینامیکی نیز به سه قسمت شوک، زلزله و خستگی تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند بر استقامت انکرها تأثیر بگذارند. مثلا شوکی مانند انفجار که کاملا ناگهانی وارد می‌شود، بخشی از سازه را تخریب می‌کند.

دسته دوم بارهای دینامیکی زلزله است که می‌تواند باعث تخریب کلی و یا جزئی سازه شود. دسته سوم نیز بار خستگی است که به ‌خاطر رفت و آمد افراد، انواع ماشین آلات در حال کار، بارش باران و برف و… به مرور زمان بر سازه تأثیر می‌گذارد.

نصب انکر بولت

تأثیر عوامل متفرقه و مصالح بر نحوه کاشت انکر بولت‌ها

یکی از عواملی که در کاشت انکر بولت‌ها تأثیر مستقیم دارد نوع مصالحی است که انکرها در آن‌ها نصب می‌شوند. این مصالح عبارتند از انواع بتن‌های سخت، سبک، ترک‌دار، متخلخل، هوادار، سنگ‌های سفال، طبیعی، گرانیت، سرامیک و… . در نتیجه شما بسته به سازه و مصالح مورد نظرتان باید انکر بولت مناسبی را انتخاب کنید تا این وسیله بتواند بار بتن‌ها و مصالح را به درستی تحمل کند.

شرایط کلی اجرای انکر بولت‌ها

به‌طور کلی انکر بولت‌ها به دو روش نصب می‌شوند؛ یکی از این روش‌ها به وسیله محکم کردن انکرها توسط پیچ و مهره است. در این روش صفحه فولادی مورد نظر و انکر بولت به ‌طور همزمان و با سفت کردن پیچ و مهره نصب می‌شوند. این روش نصب انکر بولت‌های مکانیکی است.

در روش دوم ابتدا انکر بولت را نصب می‌کنند و بعد از گذشت زمان کافی، بقیه مراحل کاشت از جمله قرار دادن میلگردها، صفحه‌های فودلادی و… را انجام می‌دهند. این روش نیز برای نصب انکر بولت‌های شیمیایی است.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم انکر بولت‌ها، کاربردها و انواع مختلفی دارند. از انکر بولت‌ها در ساختمان‌سازی، صنایع ساخت ماشین‌آلات کارخانه‌ها و… استفاده می‌شود و این وسیله نقش بسیار مؤثری در مقاوم‌سازی سازه‌ها دارد. انکر بولت‌ها به دو دسته شیمیایی و مکانیکی تقسیم می‌شوند که هرکدام نحوه نصب متفاوتی دارند. علاوه بر این‌ها، عوامل متعددی در کاشت انکر بولت‌ها تأثیر مستقیم دارند؛ مانند شرایط محیطی و آب و هوایی که باید در زمان انتخاب قطعه در نظر گرفته شوند تا بتوانند بار سازه مورد نظر را به خوبی تحمل کنند.

پاسخگوی آنلاین