صنایع وابسته به میلگرد ساده صنعتی؛ پیچ و مهره‌سازی

صنایع وابسته به میلگرد ساده صنعتی؛ پیچ و مهره‌سازی

در یکی از نوشته‌های پیشین بلاگ آیین صنعت درباره یکی صنایع وابسته به میلگرد ساده صنعتی نوشتیم؛ صنعت پیچ و مهره. در این نوشته قصد داریم درباره صنعت پیچ و مهره‌سازی و اهمیت آن در صنایع دیگر بنویسیم.

صنعت پیچ و مهره؛ یکی از صنایع وابسته به میلگرد ساده صنعتی

شاید این واقعیت را نادیده گرفته باشید که پیچ یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین وسایل در زندگی انسان است. تولید انکربولت از صنایع وابسته به میلگرد ساده صنعتی محسوب می‌شوند.

کاربرد این وسیله شاید به دلیل کوچکی و پنهان بودنش در ظاهر دیگر وسایل، به چشم نیاید ولی بدون پیچ، بسیاری از وسایل ساخت بشر غیر‌قابل‌استفاده می‌شوند. کافی است کمی با دقت بیشتر به وسایل اطراف خود نگاه کنید.

امروزه پیچ در تمامی صنایع نقشی حیاتی دارد. مدل‌های گوناگون آن هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. صنایع خودروسازی، ساختمان، پتروشیمی، پل‌سازی، سدسازی و راه‌آهن، گروهی از مهم‌ترین صنایع گره خورده با صنعت پیچ و مهره هستند.

پیچ چیست؟

پیچ استوانه‌ای فلزی با تاجی در بالا که بدنه آن شیار‌هایی به نام رزوه دارد. این شیار‌ها باعث اتصال قطعات وسایل به هم می‌شوند.

قطر، طول یا ساقه، نوع تاج یا سر، نوع دنده و رزوه‌ها و گام بین هر رزوه، نوع و کاربرد پیچ‌ها را تعیین می‌کند.

اجزای پیچ

جنس پیچ‌ها می‌تواند فلز، چوب یا پلاستیک باشد. اما پرمصرف‌ترین پیچ‌های امروزی از جنس فولاد کم‌کربن یا با کربن متوسط هستند. پیچ‌های فلزی بر اساس کاربرد‌های خاص از جنس‌هایی مانند مس، برنج، فولاد کربن بالا، فولاد ضدزنگ و آلومینیوم نیز تولید می‌شوند.

انواع پیچ و کاربرد آن‌ها

پیچ‌های محکم‌کننده

برای اتصال دو قطعه به یکدیگر استفاده می شوند. این نوع پیچ‌ها بیشترین کاربرد را در صنایع دارند.

پیچ‌های انتقال حرکت

این پیچ‌ها برای انتقال حرکت یا تبدیل کردن حرکات دورانی به حرکت مستقیم یا کم و زیاد کردن سرعت، استفاده می‌شوند. این پیچ‌ها در میز‌های صفحه تراش یا دستگاه فرز مورد استفاده می‌شوند.

پیچ‌های خودکار

پیچ‌های خودکار بدون نیاز به مهره و با استفاده از دندانه‌های درشت و تیز خود برای اتصال وسایلی از جمله چوب و پلاستیک که جنس نرم‌تری دارند، به کار گرفته می‌شوند. پیچ نئوپان، پیچ بتن، پیچ دوسر، پیچ راننده، پیچ دیواری، پیچ چشمی، پیچ آینه‌ای، پیچ ورق فلزی، پیچ تویی فاست، پیچ چوب، پیچ با سر ایمنی، نمونه‌هایی از پیچ خودکار هستند.

پیچ‌های ساده یا غیرخودکار

این پیچ‌ها برای اتصال و ثابت شدن نیازمند مهره هستند. شناخته‌ترین نوع این پیچ‌ها، پیچ‌های شش‌گوش هستند. پیچ‌های استوانه، آلن، اتاقی یا جوشی دیگر انواع این پیچ هستند.

پیچ‌های غیرمخروطی

انکر بولت، پیچ کالسکه‌ای‌، پیچ آسانسوری‌، پیچ چشمی، پیچ شش‌وجهی‌، پیچ ماشینی‌، پیچ سرمته‌ای‌، بولت تنظیم‌، پیچ شانه‌ای‌، پیچ اجاقی و… .

اجزای پیچ

رزوه (thread)

پیچ‌ها در ساقه خود شیارهایی برای درگیری و محکم شدن دو قطعه دارند و هر پیچ بر اساس کارایی خود می‌تواند به حالت‌های مختلفی رزوه شود.

این حالت‌ها در نوع رزوه و فواصل هر رزوه با رزوه دیگر متفاوت هستند.به طور مثال رزوه پیچ چوب دارای فواصل بیشتری نسبت به هم است.

سر پیچ (head)

یکی دیگر از تفاوت‌های پیچ‌ها در سر یا تاج آن‌ها است که هر یک مصرف خاصی دارد. پیچ‌های دوسو‌، چهارسو‌، آلن‌خور‌، پنج‌پر و… از انواع مختلف آن‌هاست.

باز و بسته کردن پیچ از طریق سر پیچ انجام می‌شود. سر پیچ‌ها قطر بیشتری نسبت به ساقه آن دارند.

ساقه پیچ (shank)

ساقه بخش استوانه‌ای پیچ است که تمام یا بخشی از آن با توجه به کارایی پیچ، رزوه می‌شود. ساقه‌ها با توجه به کاربرد به صورت استوانه ساده یا مخروطی هستند.

آیین صنعت، یکی از تولیدکنندگان برتر میلگرد کشور، برای ارائه هر گونه مشاوره و اطلاعات درباره خرید میلگرد ساده و اطلاع از به‌روز‌ترین قیمت میلگرد ساده در خدمت شماست.

پاسخگوی آنلاین