شاخص‌های معرف کیفیت میلگرد آجدار

شاخص‌های معرف کیفیت میلگرد آجدار

میلگردهای ساده و یا میلگردهای آجدار از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز هستند که نقش مهمی در استحکام سازه ایفا می‌کنند. این نوع پروفیل‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و از کیفیت متفاوتی برخوردار هستند. از طرفی کارخانه‌های بسیاری در کشور به تولید این مقاطع فولادی می‌پردازند و از روش‌ها و تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند؛ همین موضوع تفاوت کیفیت در محصولات تولیدی را در پی دارد. یکی از انواع پرکاربرد مقاطع فولادی، میلگردهای آجدار هستند. این نوع پروفیل‌ها نیز خود انواع متفاوتی دارند که هر کدام، متناسب با یک نوع پروژه ساختمانی است. میزان کیفیت میلگرد آجدار نیز موضوع بسیار مهمی است که باید در هنگام خرید مقطع مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به بررسی این نوع میلگرد و پارامترهای سنجش کیفیت آن‌ می‌پردازیم.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار نوعی پرکاربرد از مقاطع فولادی است. همان‌طور که از نام این مقطع پیداست تفاوت آن با مدل‌های ساده در وجود آج روی مقطع است. آج روی مقطع باعث می‌شود که چسبندگی بیشتری بین میلگرد و بتن ایجاد شود که طبیعتا استحکام بالاتر سازه را در پی خواهد داشت. میلگردهای آجدار در انواع مختلفی از جمله A2, A1 و A3 تولید می‌شوند. آج روی این میلگردها متفاوت است؛ همین موضوع باعث تفاوت در میزان مقاومت این مقاطع می‌شود. آن‌چنان‌ که مدل A1 و A3 به ترتیب کمترین و بیشترین میزان استحکام را دارا هستند. گفتنی است مقطع خریداری‌شده توسط شما الزاما نباید بالاترین استحکام را داشته باشد، بلکه باید متناسب با پروژه شما انتخاب شود. با این ‌حال، انتخاب شما هر نوع میلگرد آجداری که باشد، توجه به کیفیت میلگرد آجدار اهمیت بالایی دارد. چگونه می‌توان به میزان کیفیت یک میلگرد آجدار پی برد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

شاخص‌های کیفیت میلگرد آجدار

پارامترهای معرف کیفیت میلگرد آجدار

یک مقطع فولادی باکیفیت می‌تواند در مواقع بحرانی مانع از خسارت‌های مالی و جانی شود. مهم‌ترین اصل در خرید مقاطع فولادی مانند انواع میلگرد و انکربولت مسئله کیفیت است. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه به کیفیت میلگردها پی ببریم. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفیت میلگرد آجدار اشاره کرده و هریک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وزن مقطع

وزن پروفیل یکی از پارامترهایی است که می‌توان با توجه به آن، به میزان کیفیت محصول پی برد. وزن میلگرد بایستی با اندازه آن متناسب باشد. طبق استانداردهایی که وجود دارد برای هر نوع میلگرد با یک سایز معین، وزن آن نیز مشخص می‌شود. در هنگام انتخاب یک مقطع فولادی بایستی ضمن بررسی طول، سایز و وزن آن، بهترین گزینه را انتخاب کرد. با این ‌همه، این نکته را نیز در نظر بگیرید که سبک یا سنگین بودن یک میلگرد، معیار نهایی برای سنجش کیفیت میلگرد آجدار نیست و باید کارخانه سازنده آن میلگرد، روش تولید و دیگر معیارها را نیز در نظر گرفت.

استانداردها

در دنیا، استانداردهای مختلفی برای تعیین میزان کیفیت میلگرد استفاده می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به ATSM، DIN آلمان و ISO اشاره کرد. در ایران از استانداردهایی چون استاندارد 3132 استفاده می‌شود. طبق استاندارد 3132 لازم است بر روی میلگردهای آجدار نشانه‌گذاری انجام شود که بر اساس آن نشانه‌ها می‌توان از میزان کیفیت مقطع اطلاع پیدا کرد. به ‌طور مثال، روی میلگردهای آجدار مارپیچ از حروف J و L، روی پروفیل‌های آجدار جناغی حروف C و H و روی میلگردهای آجدار مرکب نشانه‌های S و F استفاده می‌شود.

مشخصه تجاری

به منظور سنجش کیفیت میلگرد آجدار باید یک پلاک فلزی بر روی بسته‌های مقاطع درج شده باشد. این پلاک شامل مشخصات میلگرد می‌شود. از مهم‌ترین مشخصه‌های میلگرد بر روی پلاک می‌توان به اسم و آرم شرکت تولیدکننده، شماره استاندارد ملی 3132، علامت مشخصه پروفیل، قطر اسمی مقطع، شماره ذوب، طول مقطع، نام کشور تولیدکننده و وزن بسته حاوی مقطع اشاره کرد.

مشخصات ظاهری

همچون بسیاری از محصولات ساختمانی دیگر، ظاهر محصول می‌تواند ما را به طور تقریبی از میزان کیفیت آن آگاه سازد. تغییر حالت، تغییر رنگ، تغییر شکل و هر نوع تغییر غیرمعمول در ظاهر میلگرد می‌تواند نشان از کیفیت پایین آن باشد. چه‌بسا محصول برای مدتی طولانی در معرض رطوبت و نور آفتاب قرار گرفته و دچار زنگ‌زدگی شده باشد. علاوه بر خود میلگرد، باید نحوه انتقال و تخلیه مقاطع را نیز مورد بررسی قرار داد.

کارخانه سازنده

امروزه در کشورمان شرکت‌های بسیاری به تولید مقاطع فولادی مشغول هستند. هر یک از آن‌ها از روش تولید و تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و از همین رو کیفیت میلگرد آجدار تولیدی آن‌ها کمی متفاوت است. قبل از تصمیم نهایی در مورد خرید میلگرد، حتما در مورد کارخانه تولیدکننده آن نیز تحقیق کنید تا از کیفیت محصولات مطمئن شوید.

سخن پایانی

میلگردهای آجدار در قسمت‌های مختلف یک سازه به کار می‌روند و یک عنصر جدانشدنی در فرایند ساخت یک خانه هستند. طبعا هرچه کیفیت این مقطع بالاتر باشد، خانه شما نیز محلی امن‌تر برای زندگی است. از همین رو توجه به کیفیت میلگرد آجدار از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت آیین صنعت یکی از مجموعه‌های موفق فعال در زمینه تولید میلگردهای آجدار است. این شرکت با استفاده از پرسنل مجرب و به‌کارگیری فناوری‌های روز، میلگردهای باکیفیتی را به بازار کشور عرضه می‌کند. اصل رضایت مشتری از محصولات، همواره مورد تاکید این مجموعه تولیدی است. در پایان امیدواریم اطلاعات ذکرشده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشند.

پاسخگوی آنلاین