استفاده میلگرد ساده در گژن پین و روش‌های اتصال گژن پین

استفاده میلگرد ساده در گژن پین و روش‌های اتصال گژن پین

وسایل و تجهیزات مختلفی مانند میلگرد ساده در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، گژن پین نام دارد. این میله استوانه‌ای شکل باعث برقراری اتصال بین شاتون و پیستون می‌شود. در واقع، نیروی ناشی از احتراق در موتورهای احتراق داخلی وارد پیستون می‌شود که جهت هدایت آن از پیستون به میل‌لنگ، از تجهیزاتی مانند شاتون و گژن پین، بهره گرفته می‌شود. بنابراین، نقش گژن پین در موتورها بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه این بخش، به روش‌های اتصال گژن پین و همین‌طور نکات مهمی که درباره این میله صنعتی وجود دارد، اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا با این اتصال دهنده فولادی به خوبی آشنا شوید.

گژن پین چیست؟

گژن پین (Gudgeon pin) یا پین پیستون یک میله استوانه‌ای شکل از جنس فولاد است که مقاومت بسیار بالایی دارد. بخش داخلی گژن پین کاملا سخت است؛ اما بخش خارجی آن نرم است. دلیل این موضوع، افزایش مقاومت قسمت داخلی گژن پین در برابر ضربه‌های ناشی از احتراق است. برخی از تولیدکنندگان نیز جهت افزایش بیشتر مقاومت آن در برابر عوامل آسیب‌زا خارجی از تکنیک‌هایی مانند آبکاری و صیقل لوله استفاده می‌کنند.

ضمن اینکه گژن پین مانند انکربولت به دلیل نقش مهمی که در خودرو دارد، بایستی با لوله و میلگردهای ساده باکیفیت ساخته شود. میلگردهای ساده استاندارد از مقاومت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و مشتقات آن‌ها نیز توانایی تحمل فشارهای وارده بر خود را دارند. این مقاوم بودن در میلگردهای ساده شرکت آیین صنعت کاملا مشهود است؛ به همین خاطر، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. در هر حال، گژن پین به عنوان یک میله مهم صنعتی می‌بایست در بالاترین سطح کیفی تولید شود.

روش‌های اتصال گژن پین

روش‌های اتصال گژن پین

گژن پین عامل اصلی اتصال شاتون به پیستون است که این اتصال را با 5 روش مختلف می‌توان برقرار کرد. در قسمت زیر، به روش‌های اتصال گژن پین اشاره کرده‌ایم:

در روش اول، گژن پین در درون بوش از جنس برنج گذاشته می‌شود و حرکت آزادانه‌ای دارد؛ به همین دلیل، به آن حالت کاملا آزاد گفته می‌شود. در این حالت، جنس پیستون اغلب آلومینیومی است و خارهای نگهدارنده شیارها داخل حفره‌های پیستون جای می‌گیرند و مانع از حرکت گژن پین می‌شوند.

در روش دوم از روش‌های اتصال گژن پین، سوراخ سر کوچک شاتون به صورت چاکدار است و بستن آن با کمک یک پیچ قفلی انجام می‌گیرد. به علاوه، پیستون در این حالت از جنس چدنی است و در دو طرف آن بوش‌هایی با جنس برنج  در درون نشیمن گژن پین گذاشته می‌شوند.

در این روش نیز مانند روش قبلی، بستن شاتون با یک پیچ قفلی صورت می‌گیرد؛ با این فرق که دیگر بوش در سوراخ‌های پیستون قرار نمی‌گیرد. همچنین، جنس پیستون مانند روش قبلی از چدن نیست و جنس آلومینیومی دارد.

در روش چهارم، اتصال گژن پین به شاتون و پیستون با فشار صورت می‌گیرد؛ به این حالت که گژن پین توسط دستگاه پرس در یاتاقان کوچک شاتون جا زده می‌شود. ضمن اینکه در این روش، سوراخ‌های پیستون و یاتاقان کوچک شاتون بوش ندارند. نکته دیگر اینکه قطر گژن پین باید 0.3 میلی‌متر بیشتر از سر کوچک شاتون باشد تا گژن پین کاملا سفت شود و فشارهای وارده باعث لق شدن آن نشود. همچنین، در این مورد از روش های اتصال گژن پین بهتر است قبل از برقراری اتصال، قسمت یاتاقان یا سر کوچک شاتون را با کوره یا اجاق گاز برقی تا حدودی گرم کنید تا خاصیت انبساطی پیدا کند و بعد، خیلی سریع مراحل اتصال را از سر بگیرید.

روش پنجم از روش‌های اتصال گژن پین پین به پیستون و شاتون این‌گونه است که گژن پین با بهره‌گیری از یک پیچ قفلی به پیستون وصل می‌شود. سر کوچک شاتون هم دارای یک بوش از جنس برنج است و پیستون نیز جنس چدنی دارد.

جمع بندی روش‌های اتصال گژن پین

گژن پین (Gudgeon pin) یک لوله کوچک فولادی است که باعث ارتباط بین شاتون و پیستون می‌شود. بنابراین، گژن پین مانند یک رابط عمل می‌کند. از ویژگی بارز گژن پین می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر نیروهای ناشی از احتراق اشاره کرد. به عبارتی، گژن پین  در تمام خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی وجود دارد. ضمن اینکه استفاده از آلیاژ فولاد در گژن پین‌ها باعث استقامت عالی آن‌ها در برابر عوامل مخرب خارجی شده است. علاوه بر این، ترفندها و روش‌های اتصال گژن پین متنوع است و آن را می‌توان با شیوه‌های مختلفی به شاتون و پیستون متصل کرد.

جهت دریافت مشاوره خرید انواع میلگرد آجدار و میلگرد ساده با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین