اصطلاحات متداول در تولید میلگرد ساده

اصطلاحات متداول در تولید میلگرد ساده

در این مطلب در وبسایت شرکت نورد فولاد آیین صنعت، ارائه دهنده قیمت روز میلگرد ساده و  تولیدکننده انواع میلگردهای صنعتی، درباه چند اصطلاح پرکاربرد که در صنعت تولید میلگرد ساده صنعتی و انکر بولت به کار می‌روند، نوشته‌ایم.

اگر اصطلاح دیگری در نوشته‌های این وبسایت یا به طور کلی در صنعت تولید میلگرد ساده صنعتی وجود دارد که دوست دارید درباره آن بیشتر بدانید، برای ما کامنت بگذارید تا در نوشته‌های بعدی به آن‌ها بپردازیم.

دستگاه نورد میلگرد

این دستگاه برای نورد شمش و شمشال و تبدیل آن به میلگرد و میله استفاده می‌شود.

خط تولید میلگرد

خطوط تولید نورد بسته به فضا و تناژ تولیدی طراحی می‌شوند و می‌توانند متفاوت باشد. اما مراحل این خط تولید به این ترتیب است:
شمش، انتقال با جک هیدرولیکی، کوره‌های پیش‌گرم، آمادگی برای نورد، قرار گرفتن روی رول، هدایت به رافینگ، هدایت به آج‌زنی در میلگرد آجدار، هدایت به تخت خنک‌کاری و بسته‌بندی.

رافینگ

رافینگ در سه مرحله از قطر شمش‌ها کاسته و به طول آن می‌افزاید. دستگاه رافینگ نوعی از ماشین‌آلات صنعتی در خط تولید میلگرد است که برای نورد و کاهش ابعاد شمش و افزایش طول آن استفاده می‌شود.

فینیشینگ

این مرحله در میلگردهای آجدار، به مرحله آج‌زنی و در میلگرد ساده صنعتی به از بین بردن ناصافی‌ها و صیقلی کردن سطح میلگرد گفته می‌شود.

بندیل

به نوع بسته‌بندی میلگردها برای انبار یا جابه‌جایی می‌گویند.

کوره پیش‌گرم

در کوره پیش‌گرم، شمش‌ها با نرخ معین حرارت داده می‌شوند تا به دمای مورد نیاز در نورد گرم برسند. در طول این مدت برای جلوگیری از ناهمگونی، باید توزیع دما در تمام نقاط شمش یکنواخت باشد. این دما به ابعاد شمش، شرایط نورد، نوع فولاد، تعداد مراحل نورد، دما در مرحله پایانی و عوامل دیگر بستگی دارد.

رول‌های کوره

رول‌های انتقال شمش به طرف رافینگ.

رول‌های رافینگ

رول‌های انتقال مواد به طرف استند.

قیچی متراژ

برش میلگرد در طول‌های معین.

شانه‌های بسته‌بندی

برای خنک‌کاری و آماده‌سازی برای بسته‌بندی.

استند

برای اینکه غلطک‌های نورد بتوانند نیروی لازم را به شمش اعمال کنند، نیاز است که روی تجهیزات فلزی نصب شوند. این تجهیزات فلزی استند نام دارند.

ترمکس

یکی تکنولوژی‌هایی که در ساخت میلگرد استفاده می‌شود. عملیات حرارت و خنک‌کاری یا ترمکس به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن فولادی که حرارت دیده و وارد فاز آستنتیک شده، به سرعت توسط آب یا روغن سرد می‌شود و در نتیجه در این مرحله ماده‌ای با ساختار سخت و شکننده به وجود می‌آید.
فولاد خنک شده را حرارت می‌دهند تا با تغییرات شکل گرفته در ساختار ماده، سختی کاهش و شکل‌پذیری آن افزایش یابد.
مزیت روش ترمکس نسبت به روش میکروآلیاژی پایین بودن هزینه تولید است.

نوردکاری

یکی از روش‌های ساخت میلگرد از طریق نورد گرم یا سرد است. تغییر شکل دادن در اثر عبور از بین دو استوانه (نورد) گردان را نوردکاری می‌گویند. در اثر نیرویی که از طرف نوردها برای تغییر فرم فولاد اعمال می‌شود، مولکول‌ها به هم نزدیک و باعث افزایش استحکام فلز می‌شود. نوردکاری ممکن است که به صورت گرم (۸۰۰ تا ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد) یا سرد انجام گیرد.

فولاد آلیاژی

در این روش با افزوده شدن مقادیر اندکی تیتانیوم یا مواد دیگر به آرماتور معمولی، میلگرد با مقاومت بالا به دست می‌آید.

شمش

شمش‌ها سطحی ذوزنقه‌ای دارند و طول هر شاخه آن‌ها حد اکثر ۲ متر است. شکل ظاهری شمش‌ها باعث آسانی حمل و نقل آن‌ها می‌شود.

شمشال یا بیلت

بیلت یا شمشال، طول بیشتری نسبت به شمش دارد و سطحی دایره شکل یا مربعی با عرضی کمتر از ۱۵سانتیمتر یا به عبارتی سطح مقطع کوچک‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع دارد.
با چند اصطلاح دنیای میلگردهای فولادی آشنا شدید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت میلگرد ساده یا دریافت مشاوره در خصوص خرید میلگرد ساده با متخصصان ما در آیین صنعت تماس بگیرید.

پاسخگوی آنلاین