تقسیم‌بندی فولاد بر اساس ساختار و کاربرد

تقسیم‌بندی فولاد بر اساس ساختار و کاربرد

تقسیم‌بندی فولاد در صنایع مختلف از انکر بولت تا میلگرد بسیار متنوع است. در این مقاله قصد داریم بیش‌تر درباره جزییات آن توضیح دهیم.

تقسیم‌بندی فولاد بر اساس ساختار بلوری (ریزساختار)

فولاد آستنیتی

فولادهای آستنیتی غیرمغناطیسی و غیرآهن‌ربایی بوده و به طور کلی حاوی ۱۸درصد کروم، ۸درصد نیکل و کمتر از ۰.۸درصد کربن هستند. فولاد آستنیتی بزرگ‌ترین بخش از بازار جهانی فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل را تشکیل می‌دهد و غالباً در صنایعی همچون مواد غذایی، ظروف آشپزخانه و لوله کشی آب و موارد خورنده استفاده دارد.

فولاد فرینی

شامل مقادیر نیکل، کروم ۱۲ تا ۱۷درصد کربن کمتر از ۰.۱درصد و سایر عناصر آلیاژی مانند مولیبدن، آلومینیوم یا تیتانیوم است. این فولادهای مغناطیسی را نمی‌توان تحت بهبود القایی یا گرمایی تقویت کرد و باید با عملیات سرد تقویت شوند.

فولاد مارنسیست

فولاد مارنزیتی حاوی ۱۱ تا ۱۷درصد کروم، کمتر از ۰.۴درصد نیکل و تا ۱.۲درصد کربن است، این فولاد مغناطیسی یا آهن‌ربایی (بگیر)، در صنایعی همچون چاقوها، ابزار برش و همچنین تجهیزات دندانپزشکی و جراحی کاربرد فراوان دارد.

تقسیم‌بندی فولاد از نظر کاربرد

فولاد ضدمغناطیس

فولاد ضدمغناطیس در ساختار خودش به میزان قابل توجهی منگنز دارد. از جمله موارد استفاده از این فولاد می‌توان به ساخت ظروف دکوراتیو، ظروف غذاخوری، قطب‌نما و قاب ساعت اشاره کرد.

فولاد ضد‌زنگ

مقاومت این نوع فولادها در شرایط متغیر جوی و آب و هوای مرطوب بسیار بالاست و دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نخواهد شد. علاوه بر محیط مرطوب، مقاومت این فولاد در برابر مواد اسیدی، بازی و عوامل خورنده بالاست.

وجود عناصری مانند مولیبدن، کروم و نیکل مانع از خوردگی این فولاد در محیط‌های خورنده می‌شود.

برخی از فولادهای ضدزنگ به فولادهای نسوز معروف هستند زیرا وجود کروم باعث می‌شود خواص مکانیکی و مقاومت آن‌ها در حرارت بالا حفظ شود. از این نوع فولاد در ساخت کوره‌های حرارتی و بویلرها استفاده می‌شود.

فولاد ساختمانی

این فولادها جزء فولادهای معمولی با درجه کیفیت ۱، ۲ و ۳ است که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از فولاد ساختمانی در ساخت سازه‌های فولادی، نرده‌ها، توری‌ها، جرثقیل‌ها و … استفاده می‌شود. میلگردهای ساختمانی هم از این نوع فولاد ساخته می‌شوند.

فولاد فنر

فولاد فنر دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ارتعاش و سایش است و با وجود مقاومت کششی بالا، خاصیت الاستیسیته آن نیز به دلیل وجود سیلیسیم بالاست. این فولاد در ساخت انواع فنرهای استوانه‌ای تخت مخروطی و… کاربرد فراوانی دارد.

فولاد نیتروژنه

در ساخت فولاد نیتروژنه یا ازته شده از عناصر کروم مولیبدن و آلومینیوم استفاده می‌شود. میزان جذب ازت در فولادی که در ساختارش این عناصر به کار رفته باشد، بالاست و می‌توان سطح آن را با جذب ازت سخت‌تر کرد.

فولاد نیتروژنه در ساخت قطعات توربین و سوپاپ خودرو سواری کاربرد دارد.

فولاد جوشکاری

این فولادها قابلیت خوبی برای جوشکاری دارند و در تولید اگزوز، شاسی خودرو و تأسیسات نقاله استفاده می‌شوند. میلگرد ساده صنعتی آیین صنعت از ترکیب فولادی ساخته می‌شود که برای جوشکاری مناسب است.

فولاد بهسازی‌شونده

این فولاد در ساخت قطعاتی که در برابر ضربه قرار می‌گیرند، از جمله میل گاردان و میل لنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فولاد کربوریزه

این فولاد برای ساخت قطعاتی همچون چرخ‌دنده‌ها، مفصل‌ها، پین‌ها، وسایل اندازه‌گیری و… که مغزی نرم اما سطحی سخت دارند، استفاده می‌شود.

فولاد ورق‌سازی

فولاد ورق یکی از پرکاربردترین نوع فولاد در صنایع مختلف است و در چهار نوع ورق‌های فولادی ظریف، متوسط، خشن و ورق‌های دیگ‌سازی، تولید می‌شود.

ورق‌های ظریف، متوسط و خشن در ساخت تسمه‌ها و ورق‌های دیگ‌سازی در ساخت تأسیسات دیگ بخار و مخازن تحت فشار کاربرد دارند.

فولاد ابزار

این نوع فولادها در ساخت ابزارهایی همچون قیچی، چکش، مته و سنبه ماتریس استفاده می‌شوند. قابلیت برش و سختی از جمله ویژگی‌های این فولاد است. در ساخت این فولادها از عناصری نظیر کروم، وانادیوم، نیکل، مولیبدن و تنگستن استفاده می‌شود.

درباره دیگر انواع تقسیم‌بندی فولاد و کاربردهای آن در مطالب بعدی باز هم خواهید خواند.

شرکت نورد فولاد آیین صنعت با محصول باکیفیت میلگرد ساده صنعتی از جمله میلگرد ساده Ck45 در صنعت کشور شناخته شده است. همکاران ما در آیین صنعت آماده‌اند تا به سؤالات شما درباره تغییرات قیمت میلگرد ساده پاسخ دهند. مشاوره درباره نوع و تناژ مورد نیاز شما در خرید میلگرد ساده هم به صورت تلفنی و رایگان به شما ارائه می‌شود.

پاسخگوی آنلاین