روش‌های تغییر شکل فولاد و سایر فلزات

روش‌های تغییر شکل فولاد و سایر فلزات

تغییر شکل فولاد برای ساخت مقاطع فولادی

برخی از روش‌های مرسوم در تغییر شکل فولاد و سایر فلزات را برای ساخت انواع مقاطع فولادی پرکاربرد و فلزی و تبدیل آن‌ها به قطعات و وسایل فلزی مانند انکر بولت را در نوشته‌های پیشین بلاگ شرکت آیین صنعت، تولیدکننده انواع میلگرد ساده پولیش، میلگرد ساده ترانس و میلگرد صنعتی خوانده‌اید.

در این نوشته برخی دیگر از روش‌های تغییر شکل فولاد و فلزات دیگر را با شما مرور می‌کنیم.

تغییر شکل فلزات از طریق شکل‌دهی چرخشی

بسیاری از قطعاتی که با شکل دادن چرخشی مرسوم تولید می‌شوند ممکن است با کشیدن نیز ساخته شوند، انتخاب بین این دو فرایند به خواص ماده، کمیت تولید، هزینه‌های ابزار بستگی دارد. قطعات تولیدی با این روش اغلب به پرداخت سطحی نیاز دارند.

شکل دادن چرخشی برشی

شکل دادن چرخشی برشی از تکنیک شکل دادن چرخشی استفاده می‌کند ولی شامل فشردن و اکسترود کردن شدید فلز نیز می‌شود.

کاهش ضخامت صفحه خام در فولاد کم‌کربن تا ۹۰درصد هم می‌رسد. کاهش ضخامت با سردکاری و تغییرات بعضی از خواص فلز همراه است.

مزیت اصلی این فرایند این است که قطعات بزرگ و سنگین دارای متقارن چرخشی می‌توانند در یک زمان کوتاه با اتلاف فلز کم و با خواص مکانیکی بهتر تولید شوند.

از موارد استعمال اصلی شکل دادن برشی می‌توان تولید قطعات فضایی نظیر موتور راکت و مخروط‌های دماغه موشک را نام برد.

روش شکل‌دهی اوسفرمینک

این روش نوعی عمل گرم‌کاری جدید است که برای تولید قطعات فولادی بااستقامت استفاده می‌شود. فرایند اوسفرمینک با روش شکل دادن اوستنتی است.

اوسفرمینک ‌ترکیبی از فرایندهای گرم‌کاری و عمل آوردن حرارتی است که برای بهبود سفتی، کشش، قابلیت انعطاف و سختی فولادهای معین طراحی شده‌اند.

فرایند اوسفرمینک عبارت است از گرم کردن قطعه تا درجه حرارت اوستنتی شدن، کار کردن روی آن در فاز اوستنتی تا شکل مورد نظر و به دنبال آن، آب دادن برای تکمیل عمل تبدیل به مارتنزیت.

به طور کلی دمای اوسفرمینک اولیه حول هزار درجه فارنهایت دور می‌زند. چون فلز در حال عمل تغییر شکل سرد می‌شود، قبل از اینکه عمل تبدیل مارتنزیتی شروع شود باید همه عملیات کار کردن کامل شده باشد.

درجه حرارت‌های بالا‌تر نیرو‌های گرم‌کاری و نیز مقدار زمان مجاز برای تکمیل عمل را کاهش می‌دهد. وقتی که فولاد در درجه حرارت‌های اوسفرمینک پایین‌تر تغییر شکل زیادی می‌یابد، افزایش بسیار بالا در مقاومت فولاد ایجاد می‌شود.

روش تغییر شکل فلزات اکستروژن (Extrusion)

اکستروژن فرایندی است که طی آن می‌توان قطعاتی تولید کرد که تقریباً با هر روش ساخت دیگر غیرممکن است.

اکستروژن برای تولید اشکال با سطح مقطع نامنظم به کار گرفته می‌شود. میله‌های استوانه‌ای یا لوله‌های توخالی از جنس فلزات نرم هم می‌توانند با استفاده از این روش تغییر شکل یابند.

 

در اکستروژن، بیلت یا شمشالی با سطح مقطع مدور را وارد استوانه‌ای با جداره ضخیم کرده و به وسیله یک پتک یا سنبه پرس می‌کنند.

سپس فلز را تحت نیروی زیاد وارد سوراخ حدیده ماشین‌کاری شده کرده و به شکل دلخواه بیرون می‌آورند.

برخی فلزاتی که اکسترود می‌شوند، آلومینیوم، سرب، روی و قلع هستند. بعضی از فولاد‌ها نیز اکسترود می‌شوند ولی به علت بالا بودن دمای مورد نیاز، حدیده و مواد آستری مخصوصی نیاز دارند.

فولاد گرم را اکثراً قبل از اکستروژن در شیشه پودر شده نورد می‌کنند و می‌گذارند تا شیشه ذوب شده به صورت ماده روان‌کننده از سایش حدیده بکاهد.

اکستروژن به دو دسته اکستروژن مستقیم و غیرمستقیم و بر حسب دما به دو دسته گرم و سرد تقسیم‌بندی می‌شود.

علاقمندان در سایت آیین صنعت میتوانند قیمت میلگرد ساده و صنعتی و همچنین انکر بولت را به روز دریافت کنند در صورت تمایل ثبت سفارش کنند.

پاسخگوی آنلاین