بررسی جدول استاندارد انکر بولت

بررسی جدول استاندارد انکر بولت

آشنایی با استاندارد انکر بولت برای هر صنعتگری که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است. درواقع، انکربولت (Anchor Bolt) یکی از ابزارهای مقاوم‌سازی بنا است که از آن به‌منظور اتصال سازه‌های مختلف به بتن استفاده می‌کنند. این ابزار صنعتی در مدل‌ها، اندازه‌ها و مقاومت‌های مختلف تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها کارکرد مخصوصی دارند.

حال اینکه، انکربولت چیست و چه انواعی دارد را در ادامه به‌صورت جامع توضیح خواهیم داد و در پایان نیز به بررسی استاندارد انکر بولت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

انواع انکر بولت

 

انکربولت چیست و چه انواعی دارد؟

انکربولت ابزاری است که ازآن‌جهت اتصال ابزارهای سازه‌ای و غیر سازه‌ای به بتن، کابینت آشپزخانه، سنگ و… استفاده می‌کنند؛ بنابراین هدف از تولید انکربولت، متصل کردن اجسام به یکدیگر است. در صنعت از اتصالات دیگری نظیر بست دابست نیز استفاده می‌شود که بسیار پرگاربرد است، اما در این مطلب به توضیح انواع انکر بولت می‌پردازیم. همان‌طور که گفته شد این ابزار در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که در زیر به انواع آن اشاره‌کرده‌ایم:

انکربولت شیمیایی که به آن چسب کاشت هم می‌گویند در مواردی مانند کاشت راد و میلگرد گذاری عملکرد درخشانی دارد. این انکربولت برای بارهایی با وزن بالا مناسب است و به‌خوبی میان اجسام مختلف، اتصال برقرار می‌کند. جالب است بدانید که قدرت اتصال انکربولت شیمیایی در بتن به حدی است که از خود بتن بیشتر است. مواد اولیه انکر شیمیایی نیز از جنس رزین است که به همراه یک ماده دیگر به‌منظور اتصال عالی ترکیب‌شده است.

ازآنجایی‌که، قدرت اتصال انکربولت شیمیایی بسیار عالی و درجه‌یک است از آن می‌توان در بتن‌هایی با مرغوبیت مختلف استفاده کرد و کیفیت کار خود را با کمک آن بهبود بخشید. ضمن اینکه، انکر شیمیایی با سازه‌های مختلف سازگار بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارد که این ویژگی باعث استفاده گسترده از آن در صنایع ساخت‌وساز شده است.

پیش از قرار دادن بولت در هنگام استفاده از این انکربولت، ماده رزین را تزریق می‌کنند که این امر منجر به پوشش دهی حفره‌های داخلی شده و چسبندگی مناسبی را در آن به وجود می‌آورد و درنهایت، مقاومت آن را افزایش می‌دهد. همچنین انکربولت شیمیایی در زمینه عمق حفره یا سوراخ محدودیتی ندارد.

 

 

انکربولت مکانیکی یکی دیگر از انواع انکربولت تولیدشده در جهان است که برخی از افراد به آن انکربولت انبساطی هم می‌گویند. در این انکربولت، با انبساط انکر به دیواره فشار می‌آورند و به اصطکاک لازم دست می‌یابند. درواقع، انکربولت مکانیکی همان‌طور که از نامش مشخص است، به‌صورت مکانیکی عمل کرده و انتقال بار را به روش مکانیکی انجام می‌دهد.

ضمن اینکه، سرعت اجرای انکربولت مکانیکی نسبت به مدل شیمیایی بالاتر است. درواقع، این انکربولت را می‌توان به‌محض نصب کردن استفاده کرد؛ اما انکربولت شیمیایی بایستی 12 الی 24 ساعت بعد از نصب مورداستفاده قرار بگیرد. البته انکربولت‌های شیمیایی باقدرت گیرش سریع‌تر به بازار ارائه‌شده‌اند که تا 1 ساعت بعد از نصب هم قابل‌استفاده هستند؛ بنابراین موضوع سرعت اجرای کار با انکربولت شیمیایی بیشتر به نوع آن بستگی دارد.

 

انکر بولت مکانیکی

کاربردهای انکربولت در صنایع مختلف کشور

موارد استفاده از انکربولت مانند پیچ و مهره در صنعت بسیار گسترده و متنوع است و این ابزار را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای حال حاضر صنعت ساخت‌وساز دانست. مهم‌ترین صنایعی که از این ابزار استفاده می‌کنند عبارت‌اند از صنایع ساختمان‌سازی، پل‌سازی، سد‌سازی، پتروشیمی و… . در زیر به کاربردهای دیگر این ابزار صنعتی مهم اشاره‌کرده‌ایم:

 

انکربولت در صنایع مختلف

 

استاندارد انکر بولت در زمان تولید

انکربولت بر اساس استاندارد آمریکایی ASTM در اندازه 2.1 الی 4 ساخته می‌شود. صنعتگران هنگام سفارش انکربولت به 4 مشخصه شامل اندازه، طول پای انکربولت و فاصله پا معرف طول بخش خم که بر سطح جای گرفته و همین‌طور طول رزوه انکربولت توجه کرده و بر طبق آن‌ها، سفارشات خود را انجام می‌دهند.

انکربولت‌های پرمصرف بر اساس استاندارد ASTM F1554 عبارت‌اند از 36، 55 و 105 که این ارقام بیانگر تنش تسلیم انکربولت برحسب کیلو پوند بر اینچ مربع (ksi) هستند. این استاندارد یک استاندارد جدید در ساخت انکربولت به‌حساب می‌آید و جایگزین استاندارد قبلی که ASTM A307 C بود شده است.

 

جدول استاندارد انکر بولت

 

در زیر با جدول استاندارد انکر بولت که معرف استاندارد پیچ و مهره است آشنا خواهید شد:

 

استاندارد مهرهاستاندارد پیچمعرف انکربولت
ASTM A 194 Gr. 2H or A 563 Gr. DHASTM A 193 Gr. B7آلیاژ فولاد
ASTM A 563ASTM A 307 Gr. A or A 36فولاد کم‌کربن
A 563 Gr. DASTM F 1554 Gr. 55فولاد با کربن متوسط
ASTM A 194 or A 563ASTM A 325 or A 321فولاد پرکربن

کیفیت انکر بولت

 

نکات مهم در هنگام انتخاب نوع انکربولت

 

زمانی که می‌خواهید نوع انکربولت را انتخاب کنید بایستی به نکات زیر در رابطه با استاندارد انکر بولت توجه داشته باشید و با توجه به این موارد نسبت به انتخاب یکی از انواع انکربولت موجود در بازار اقدام کنید. عوامل مؤثر در انتخاب نوع انکربولت عبارت‌اند از:

انکربولت آیین صنعت

 

عوامل تأثیرگذار بر قیمت انکربولت

از عوامل تأثیرگذار بر قیمت انکربولت می‌توان به مواردی همچون برند محصول، کشور تولیدکننده، سطح کیفی و نوع آن و… اشاره کرد. به‌طورکلی، قیمت‌ انکربولت شیمیایی از انکربولت مکانیکی بیشتر است که دلیل گران بودن آن به عملکرد فوق‌العاده‌اش بازمی‌گردد. قطعاً انکربولت شیمیایی عملکرد بهتری در مقایسه با مدل مکانیکی دارد که این موضوع باعث افزایش قیمت آن شده است.

ثبت سفارش و مشاوره رایگان

در تمامی مسیر همراه شما هستیم

Tabriz-International-Exhibition-AeenSanat6

کلام آخر

 

آشنایی با استاندارد انکر بولت برای هر صنعتگری واجب و ضروری است؛ چراکه این ابزار یکی از مهم‌ترین ابزارهای صنعتی موجود است که در ساخت‌وساز بخش‌های مهم کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که انکربولت را بایستی با توجه به کاربرد و محل نصب آن انتخاب کنید و قطعاً بهترین فرد برای انتخاب انکربولت، مهندسان باتجربه هستند.

برای دریافت مشاوره و یا خرید انواع انکربولت، میلگرد ساده Ck45 و یا میلگرد ساده صنعتی با همکاران ما در آیین صنعت تولیدکننده میلگرد ساده و صنعتی تماس حاصل فرمایید.

پاسخگوی آنلاین