بررسی بازار میلگرد ساده صنعتی در گفت‌و‌گو با مدیرعامل آیین‌ صنعت

بررسی بازار میلگرد ساده صنعتی در گفت‌و‌گو با مدیرعامل آیین‌ صنعت

عنوان برنامه لایوی که هفته گذشته در صفحه اینستاگرام وبسایت فولاد۲۴ برگزار شد، بررسی بازار میلگرد ساده صنعتی بود که با حضور جناب آقای مهندس احمد حیدری مهر، مدیرعامل شرکت نورد فولاد آیین صنعت تولیدکننده انواع میلگرد و انکربولت ، به سوالات و چالش‌های این حوزه پاسخ داده شد.

متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

سلام به شما و همراهان ما در این برنامه. شرکت نورد فولاد آیین صنعت از سال ۸۳ شروع به فعالیت کرد و از همان ابتدا اهدافی برای شرکت تعیین شده بود که به لطف و یاری خدا، رسیدن به این اهداف در این سال‌ها میسر شده است.

محصولاتی که ما در شرکت نورد فولاد آیین صنعت تولید می‌کنیم، مقاطع فولادی از سایز ۱۸ تا ۴۲ است. کاربرد محصولات ما عمدتاً در زمینه‌های صنعتی است. می‌توانیم از این بین به تولید میلگرد ترانس، ترانس کششی و پولیش و پیلینگ اشاره کنیم که کاربردهای بسیاری دارد.

همانطور که همگی شاهد بودیم، در دو هفته اخیر متأسفانه بازار بسیار ملتهب بود و افزایش قیمت داشتیم. همین موضوع افزایش قیمت باعث ایجاد رکود در بازار میلگرد شد. این اتفاقات هم در پی نوسانات قیمت ارز پیش آمد و بحث مواد اولیه هم بود. در مجموع اوضاع بازار در این دو هفته چندان تعریفی نداشت و رکود بر بازار حاکم بود.

بستگی دارد که تقاضا در بازار به وجود بیاید یا خیر. اگر تقاضا داشته باشیم، باز هم روند افزایش قیمت خواهیم داشت. نوسان قیمت ارز و ادامه روند افزایشی آن هم می‌تواند دوباره بر بازار میلگرد تأثیر بگذارد. اگر همچنان تقاضا کاهش یابد، دوباره این رکود ادامه پیدا خواهد کرد.

از آنجا که شرکت ما و محصولاتش مربوط به حوزه صنعت است، افزایش قیمت میلگرد، تقاضای آن‌ها را پایین آورده است. مشتریان ما صنعتی هستند و قیمت‌ها به سرعت در این حوزه تغییر نمی‌کند. به طوری که ما در هفته گذشته تقاضایی نداشتیم و هفته سختی را پشت سر گذاشتیم. امیدواریم که در هفته‌های پیش رو این مشکلات مرتفع شوند و در این روند، بهبودی حاصل شود.

طبیعتاً کمبود تقاضا  بر تخفیف دادن تولیدکنندگان مؤثر است.  و البته بالا رفتن تقاضا خود به خود بر افزایش قیمت تأثیر خواهد داشت.

بله، مواد اولیه‌ای که ما استفاده می‌کنیم صددرصد تولید داخل است. اما گلایه‌ای که اینجا باید مطرح کنم این است که با این وجود، ما در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجهیم.

مشکلاتی که تولیدی‌ها دارند الی ماشاالله بسیار زیاد است و ما خودمان با آن‌ها درگیر هستیم. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در بیاناتشان بر حوزه تولید تأکید داشتند و اتفاقاتی هم در این حوزه افتاده و تولیدکنندگان خدماتی هم دریافت کرده‌اند، ولی همچنان با مشکل روبه‌رو هستیم.

پیچ و خم‌های بسیار زیاد اداری یکی از این مشکلات است. در تأمین منابع مالی با مشکل جدی روبه‌روییم. چرا که ما تولیدکننده محصولات صنعتی هستیم و مصرف‌کنندگان و زیرشاخه‌های ما صنعتگران هستند. از این رو از ما توقع دارند که با آن‌ها تعامل داشته باشیم و این کار نیاز به نقدینگی بالایی دارد. ما در این زمینه با مشکل روبه‌رو هستیم.

تهیه مواد خام و متریالی مورد نیاز هم موضوع بعدی است که در آن با مشکل مواجهیم. بخش تجهیزات مشکل بعدی ماست. بخشی از تجهیزات کار ما وارداتی است. تأمین این تجهیزات هم مشکلات فراوانی دارد.  تجهیزات یا در بازار پیدا نمی‌شوند یا اینکه قیمت آن‌ها بسیار بالاست.

بنابراین به خاطر این هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده ما افزایش می‌یابد.

در بحث شمش واقعاً دل ما تولید‌کننده‌ها خون است. ابتدا توضیحی باید در این زمینه بدهم و انتقادی از همکاران تولیدکننده شمش خودمان بکنم. برای من به عنوان تولیدکننده قیمت شمش جای تعجب دارد و سؤال است.

اکثر مواد اولیه ما داخلی و برگرفته از سنگ آهن، آهن اسفنجی، گندوله و نهایتاً قراضه است. در بخش برق هم دولت به تولیدکننده‌های شمش سوبسید می‌دهد و از آن‌ها به این نحو حمایت می‌شود. اما در بخش نورد هیچ همکاری نمی‌شود و این از نگاه من تولیدکننده فاجعه به حساب می‌آید. بهای شمشی که به ما عرضه می‌شود اصلاً مورد قبول ما نیست.

مسئله دیگری هم وجود دارد و آن دونرخی بودن قیمت شمش است. بعضاً شاهدیم که در بورس شمش با یک قیمت و در بازار با قیمت دیگری ارائه می‌شود. این عوامل دست به دست هم می‌دهد و منجر به التهاب بیشتر بازار می‌شود. عرضه نادرست شمش باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصول ما می‌شود و تأثیر منفی در کار ما دارد.

طبیعتاً در حوزه تأمین شمش این اتفاق برای ما می‌افتد و منجر به پایین آمدن کیفیت محصول ما می‌شود. این مسئله جای انتقاد دارد. ما واقعاً در حوزه تأمین شمش مشکل داریم. تعهداتی که به ما می‌دهند به خاطر نوسانات بازار یا عوامل دیگر برآورده نمی‌شود.

پارامترهای بسیاری در قیمت‌گذاری میلگرد دخیل‌اند. نوسان ارز ارتباط مستقیم با قیمت میلگرد دارد. قیمت و نحوه تأمین مواد اولیه عامل مهم بعدی است. کاهش عرضه در بازار هم وقتی کم شود، قیمت‌ها افزایشی می‌شوند.

مسائل سیاسی و اقتصادی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم در جای خود در قیمت میلگرد تأثیرگذار است. عامل مهم بعدی حمل و نقل است. هزینه حمل و نقل ارتباط مستقیم با هزینه تمام شده شمش دارد. ما هزینه حمل و نقل را یک بار با خرید مواد اولیه و یک بار برای تحویل محصول نهایی خودمان باید بپردازیم. این هزینه‌ای که به ما تحمیل می‌شود، باعث بالاتر رفتن بهای تمام شده میلگرد ساده شده.

من به عنوان تولیدکننده توقع دارم که حداقل در زمینه مجوزهایی که به ما داده می‌شود، در بحث تأمین منابع با ما همکاری بشود. این همکاری متأسفانه وجود ندارد و در بعضی موارد با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.

در حال حاضر با فضایی که بر بازار میلگرد ساده صنعتی حاکم است، تحلیل مسائل و پیش‌بینی صعودی یا نزولی شدن قیمت‌ها بسیار سخت است. اما از آنجا که فعالیت ما در حوزه صنعت است به همکاران خود در این عرصه توصیه می‌کنم با توجه به نوسانات بازار و عدم دسترسی درست به اطلاعات متریال، در پی تهیه میلگرد باکیفیت باشند.

تهیه میلگرد باکیفیت در گرو ارتباط مستقیم تولیدکننده و مصرف‌کننده است. من به عنوان تولیدکننده محصولات تولیدی‌ام را تضمین می‌کنم.

با خرید مستقیم از تولیدکننده قیمت برای مصرف‌کنندگان مناسب‌تر خواهد بود. همین قیمت پایین‌تر برای آن‌ها هم این فرصت را فراهم می‌کند که قیمت تمام شده محصولاتشان را پایین‌تر بیاورند و بتوانند در بازار رقابت کنند.

در عصری که ما زندگی می‌کنیم دنیای مجازی تأثیر مستقیم بر کسب و کارها دارد. بسیاری از مشاغل از وبسایت یا تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند و از این راه درآمدزایی دارند.

در حوزه فولاد اطلاع‌رسانی در دنیای آنلاین وضعیت خوبی دارد. ولی فعالیت در دنیای مجازی هنوز آنطور که باید نیست و همکاران ما بیشتر سنتی کار می‌کنند. البته شاهد بهبود وضعیت تقاضا از طرق آنلاین هستیم. کم‌کم تعامل با تولیدکننده این حوزه به صورت آنلاین هم شکل می‌گیرد. من به همکارانم در این حوزه هم توصیه می‌کنم که از امکانات فضای آنلاین بهره بگیرند. شکل‌گیری ارتباط مسقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده به صورت آنلاین در بحث رقابت هم مؤثر است.

قطعاً مهم‌ترین مزیت محصولات ما در آیین صنعت کیفیت کارمان است. کیفیت بالای محصولات ما مدیون وجود نیروهای متخصص و کارکشته، متدهای به‌روز و تأمین متریال است که تا حد ممکن بهترین مواد اولیه را تهیه می‌کنیم.

به هر حال مصرف‌کننده محصولات ما، صنعتگران هستند که به محصول باکیفیت احتیاج دارند. مشتریان ما تا کنون همیشه رضایتشان را از کیفیت محصول ابراز کرده‌اند. کاربرد محصولات ما در فورجینگ، پیلینگ و کشش است و در این زمینه‌ها خوب جواب می‌دهد.

شرکت ما به مشتریانش متعهد است و همین باعث لطف مشتریان به ما شده است.

وقتی برای تولیدات کنونی در بازار تقاضایی وجود ندارد، در جایگاهی نیستیم که برای افزایش تولید اقدام کنیم. اگر هم شرایط بازار برای افزایش تولید فراهم باشد، باز هم مشکلاتی مثل تأمین منابع و تأمین مواد اولیه بر سر راه است. از لحاظ اقتصادی شرکت ما و فکر می‌کنم کل این حوزه برای افزایش تولید شرایط خوبی ندارد.

جا دارد که همین‌جا از فولاد ۲۴ تشکر کنم. در زمینه فولاد زحمت بسیاری می‌کشند و تلاش می‌کنند دنیای مجازی را به حوزه فولاد معرفی کنند. روش‌های نوینی به کار می‌گیرند و شعار جالبی دارند.

قیمت‌های به‌روز همیشه در وبسایت شما موجود است. ما هم اطلاعات و قیمت‌های به‌روز خود را در وبسایت شما می‌گذاریم. در کل وبسایت خوبی است. متشکرم.

پاسخگوی آنلاین