مشکلات استفاده از انکر بولت غیراستاندارد

مشکلات استفاده از انکر بولت غیراستاندارد

کلمه انکر به معنای لنگر است و در صنایع مختلف به تجهیزاتی که بتوان از آن‌ها برای اتصال چندین بخش به یکدیگر بهره برد، انکر گفته می‌شود؛ اما باید در نظر داشت که جدا از معنی لغوی واژه، انکر بولت‌ های مکانیکی یا سایر انکربولت‌ها( پیچ چفتی) بست‌های استوانه‌ای شکلی هستند که برای اتصال اجسام و عناصر سازه‌ای به بتن، سنگ و… استفاده می‌شوند. بسیاری از تولیدکنندگان، این پیچ و مهره‌ها را در چندین سبک متفاوت برای کاربردهای مختلف می‌سازند. هنگامی‌که انکر بولت‌ ها به‌ درستی نصب شوند، اتصال بسیار محکمی ایجاد خواهند کرد که برای چندین دهه دوام می‌آورد؛ البته در صورتی که از انکر بولت غیراستاندارد استفاده شود، مشکلاتی رخ خواهند داد که در ادامه آیین صنعت تولیدکننده انواع میلگرد ساده به آن پرداخته است:

کاربرد انکر بولت‌ها

این پیچ و مهره‌ها در طیف گسترده‌ای کاربرد دارند. به ‌طور مثال، ممکن است از انکر بولت در پروسه ساخت و برای نگهداری اجزای یک ساختمان گرفته تا اتصال ماشین آلات صنعتی استفاده شود. علاوه بر این، از کاربردهای انکر بولت می‌توان به استفاده از آن‌ها برای نصب اجزا به بتن، نصب و اتصال تجهیزات بیمارستانی، نصب پارتیشن‌بندی‌های دوجداره، اتصال اجزای نمای ساختمان‌ها، صنایع هواپیماسازی، پلیت‌های آسانسور و نصب دکل مخابراتی و انواع سقف کاذب اشاره کرد.

انکربولت استاندارد

همان‌طور که گفته شد، از انکر بولت برای اتصال اجزای مختلف بهره برده می‌شود و بر اساس کاربردشان می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند؛ اما به ‌طورکلی از استاندارهای بین‌المللی مورد استفاده در ساخت انکر بولت که باید رعایت شوند می‌توان استاندارد UL، Cola، NSF 61، IBC، LEED و ICC را نام برد. اگر این استانداردها در پروسه ساخت رعایت نشوند، انکربولت ساخته‌شده مرغوب نخواهد بود.

انکربولت استاندارد

مشکلات استفاده از انکر بولت‌های غیراستاندارد چه خواهد بود؟

به دلیل کاربرد بیشتر و  قرار گرفتن انکر بولت‌ها در مصالح ساختمانی مانند آجر، سنگ و بتن، این پیچ و مهره‌ها از دید پنهان خواهند ماند. همچنین در تأسیسات صنعتی و جریان فرآیند تولید انکر بولت و تجهیزات مربوطه رزوه‌های فلزی بر روی پایه‌های نگه‌دارنده تعبیه می‌شوند تا اعمال و نصب انکربولت‌ها راحت‌تر انجام شود؛ اما در صورت استفاده از انکر بولت غیراستاندارد، مشکلاتی به وجود خواهد آمد که در بخش زیر برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

در تاسیسات پتروشیمی، انکر بولت‌ها برای ساخت کشتی‌ها یا اتصال اجزا به سازه فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدین ترتیب بار و فشار موجود از این طریق به فونداسیون و در نهایت به زمین منتقل می‌شود. همچنین با استفاده از انکر بولت مرغوب، سازه تا سال‌ها دوام خواهد آورد و از طرفی  هزینه نگهداری برای این بست‌ها زیاد نخواهد بود؛ اما اگر پس از مدتی سازه دوام نیاورد و دچار مشکل شود به این معنی است که احتمالا در ساخت سازه از انکر بولت نامرغوب و غیراستاندارد استفاده شده است.

عوامل موثر در خرابی انکر بولت

به ‌طور کلی، شرایطی مانند آب ‌و هوا، جنس، نوع، میزان استحکام و یا آلودگی شیمیایی می‌توانند در خرابی انکر بولت‌ها تاثیرگذار باشند؛ اما شرایطی مانند خوردگی، اغلب باعث از بین رفتن انکربولت می‌شوند و به علت شیوه نصب انکر بولت این خوردگی و از بین رفتن، به زودی تشخیص داده نمی‌شود و از دید پنهان می‌ماند. البته تشخیص علائم آشکار مانند زنگ‌زدگی در سیستم‌ها و تجهیزات، افزایش حرکت ارتعاشی و ناهماهنگی تجهیزات از مواردی هستند که با مشاهده آن‌ها باید احتمال دهید که انکر بولت‌ها دچار مشکل شده‌اند.

در نهایت لازم به ذکر است زمانی که پروسه نصب و نگهداری به‌ خوبی انجام گیرد و یا از یک استراتژی و ارزیابی مناسب برای نصب و نگهداری سازه بهره برده شود، احتمال خرابی انکربولت کاهش می‌یابد و یا اگر انکر بولت غیراستاندارد باشد، زودتر می‌توان آن را تشخیص داد و از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.

مشکلات استفاده از انکر بولت غیراستاندارد

جمع‌بندی

امروزه به دلیل کاربرد و استفاده بیشتر از تجهیزات مختلف مانند انکربولت‌ها، احتمال تقلب و تولید جنس نامرغوب افزایش‌ یافته است. از این ‌رو، نیاز است تا قبل از خرید تجهیزات مورد نظر از استاندارد و باکیفیت بودن کالای مدنظرتان اطمینان حاصل کنید. خوشبختانه، مجموعه آیین صنعت در پانزده سال دوران کاری خود تلاش کرده است تا با ارائه بهترین محصولات فولادی نیاز خریداران را پاسخگو باشد. البته در چند سال اخیر نیز وب‌سایت اینترنتی آیین صنعت راه‌اندازی شده است تا مشتریان بتوانند هم در وقت خود صرفه‌جویی کرده و هم کالای مورد نظر را با ضمانت کیفیت خریداری کنند.

جهت ثبت سفارش میلگرد ساده و میلگرد آجدار از مشاوره رایگان همکاران ما در آیین صنعت بهره‌مند شوید.

پاسخگوی آنلاین