انکر بولت سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر بولت سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر بولت سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه ابزارآلات مختلفی برای ایجاد ایمنی بیشتر و ساخت‌وساز بهینه‌تر وجود دارد. یکی از این ابزارها، انکربولت ها هستند. چنانچه شما قصد دارید که یک صفحه فلزی را به یک ستون بتنی اتصال دهید، باید از انکر بولت ها استفاده کنید؛ به عبارت دیگر به‌صورت کلی می‌توانیم بگوییم از این قطعه برای اتصال سازه‌ها و صفحات به بتن استفاده می‌کنند. انکر بولت ها انواع مختلفی دارند که با توجه به متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها، شکل ظاهری و همچنین محل به‌کارگیری‌شان تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انکر بولت سقفی و ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا کنیم.

انکر بولت سقفی چیست؟

یکی از انواع انکر بولت‌هایی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع سقفی آن‌ها است. برای ایمنی هرچه بیشتر ساختمان باید اتصالات آن به صورت متفاوت و کاملا قوی انجام شود. در این بخش منظور از اتصالات، سینی‌های کابل، کانال‌های مخصوص تصفیه هوا، نصب داکت‌ها، اتصالات ساپورت‌های مجاری تأسیساتی و همچنین انواع چراغ‌های متصل شده به سقف و لوسترها است. به‌طورکلی تمام تأسیساتی که ایمنی در نصب آن‌ها شرط است؛ در این دسته قرار می‌گیرند. تحمل وزن توسط سقف محدود است، پس اگر شما بخواهید اشیاء ذکرشده در بالا را از سقف آویزان کنید، ناگزیر هستید که از انکر بولت سقفی برای ایمنی بیشتر اتصالاتتان استفاده کنید.

انکر بولت‌های سقفی با انبساط و ایجاد بال‌هایی در سقف، می‌توانند وزن و نیروی وارد شده به آن را به‌ صورت یکنواخت پخش کنند. به همین دلیل از وارد شدن نیروی بسیار زیاد به سقف و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کنند. این نوع از انکر بولت‌ها در اندازه و همچنین تنوع بالایی ساخته می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و کاربردی که مدنظر دارید، از میان آن‌ها انتخاب کنید.

انواع انکربولت سقفی

انواع انکرهای سقفی

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، انکر بولت‌ها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود از بین آن‌ها انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با این قطعات، در ادامه به شرح انواع مختلف آن‌ها از نظر ظاهری خواهیم پرداخت تا شما بتوانید به‌صورت کاملا آگاهانه اقدام به خرید کنید.

انکر بولتهای پلاستیکی

یکی از انواع انکر بولت‌ها و یا رول بولت‌ها که می‌توان گفت در ساخت تمام خانه‌ها از آن استفاده می‌شود، رول بولت پلاستیکی است. این مدل انکر بولت‌ها مکانیکی هستند و در ساخت آن‌ها از پلاستیک‌های مرغوب و درجه‌یک استفاده می‌شود. جنس مرغوب این رول بولت‌ها باعث شده تا برای نیاز کاربران کاملا کارآمد باشند. این انکرها برای اتصالات سبک مثل نصب فریم‌های در و پنجره، نصب میل پرده و یا ساپورت‌های الکتریکی استفاده می‌شوند. این مدل از انکر بولت‌های سقفی نسبت به سایر آن‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند.

انکر بولت پروانه‌ای

در میان انکر بولت‌های مختلف، مدل پروانه‌ای را می‌توان پرکاربردترین آن‌ها دانست که در موارد مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این رول بولت شما می‌توانید برای اتصال لوازم به انواع سقف‌های گچی، نئوپان، تخته‌های فیبر و یا حتی سقف‌های کاذب نیز استفاده کنید. همان‌طور که از اسم پروانه‌ای این مدل مشخص است، این انکر دارای یک طرح پروانه‌ای شکل در قسمت بازو است که هنگام نصب آن بر روی سقف، با چرخاندن انکر، باز شده و قدرت تحمل سقف برای وزن‌های بالا را افزایش می‌دهد. انکرهای پروانه‌ای خودشان نیز به صورت‌های مختلف تولید می‌شوند؛ برای مثال شما می‌توانید نوع قلاب‌دار و یا بدون قلاب آن‌ها را به راحتی در بازار پیدا کنید.

انکر بولت هالوکور

برای اتصال تأسیسات و سایر لوازم به سقف‌های بتنی باید نهایت دقت خود را به کار گرفته و کاملا مراقب باشید؛ زیرا که بتن در عین اینکه استحکام بالایی دارد، بسیار شکننده بوده و ممکن است در حین انجام کار ترک خورده و یا اینکه تخریب شود. در همین راستا انکر بولت‌های هالوکور به بازار عرضه شدند تا با طراحی خاص آن‌ها شما بتوانید بدون کمترین مشکلی، اتصال به سقف بتنی را انجام دهید.

انکر بولت ضربه‌ای

این مدل از انکر بولت‌ها که با نام کارگاهی گلدانی نیز شناخته می‌شوند، برای اتصال انواع لوازم نظیر ساپورت‌های تأسیساتی با وزن‌های متوسط و کم، مورد استفاده قرار می‌گیرند. انکر بولت ضربه‌ای با رزوه داخل دارای قابلیت نصب آسان و سریع بوده و برای نصب، نیاز به عمق زیادی برای سوراخ‌کاری ندارد. به‌ طور کلی این دسته از انکر بولت‌های سقفی در دو نوع بدون لبه و دارای لبه ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند.

مزیت انکر بولت سقفی

مزیت استفاده از انکر بولت سقفی

استفاده از انکر بولت‌های سقفی، مزایای مختلفی دارد که در قسمت‌های قبل به‌ صورت کاملا مختصر به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. در این قسمت به‌صورت مفصل‌تر به توضیح این مزایا خواهیم پرداخت.

زمانی که شما قصد داشته باشید اجسام سنگین را از سقف آویزان کنید، قطعا با این سؤال روبه‌رو خواهید شد که آیا سقف مدنظر شما تحمل وزن این جسم را خواهد داشت؟ تحمل وزنی سقف، عموما محدود بوده و شما مجاز نیستید که اجسام سنگین را به‌ صورت ساده به آن متصل کنید. انکرهای سقفی با پخش نیروی وزن در کل سقف، باعث افزایش ایمنی ساخت خواهند شد. شما می‌توانید با استفاده از انکر بولت‌ها با سوراخ‌کاری کم‌عمق، تحمل نیروی کششی را نیز بالا ببرید.

از دیگر مزیت‌های انکر بولت‌ها، تنوع بسیار بالای آن‌ها است که باعث شده بتوانید از آن‌ها برای انواع سقف‌های مختلف نظیر گپی، نئوپان، سقف‌های کاذب و … استفاده کنید. همچنین میزان بالای تنوع، موجب شده است که بتوان آن‌ها را برای اتصال لوازم مختلف با اندازه و وزن متفاوت نیز به کار برد.

نصب انکر بولت‌های سقفی به‌آسانی امکان‌پذیر است و این موضوع، به عنوان دیگر مزیت آن‌ها شناخته می‌شود. شما می‌توانید با سوراخ‌کاری کم‌عمق در سقف و نصب انکر بولت به‌ آسانی، ایمنی بسیار بالایی را برای سقف خود به ارمغان بیاورید.

کاربردهای انکر سقفی

همان‌طور که گفتیم عمده کاربرد انکر بولت‌های سقفی ایجاد ایمنی در اتصالات به سقف‌های مختلف است. با استفاده از این قطعات شما می‌توانید انواع سیستم‌های اطفا حریق و همچنین ساپورت‌های تأسیساتی مختلف برای لوله‌ها را به ‌راحتی به سقف نصب کنید. نصب تأسیسات تهویه و داکت‌های هوا، پنکه سقفی، لوسترها و چراغ‌های روشنایی مختلف نیز از طریق همین رول بولت‌های سقفی انجام می‌شود که مدل‌های مختلف آن را در قسمت‌های قبل معرفی کردیم.

نصب انکربولت سقفی

نحوه نصب و استفاده از انکر بولت سقفی

نحوه نصب انکر بولت سقفی به این صورت است که بعد از اینکه شما متناسب با نیاز خود، انکر موردنظرتان را انتخاب کردید، باید یک محل مناسب را برای نصب یا آویزان کردن وسیله موردنظر خود از سقف انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ممکن است شما نیاز به چند انکر بولت سقفی داشته باشید، پس باید این محل به‌ صورت دقیق و با محاسبات کامل انتخاب شود تا در نهایت کار شما با خطا انجام نشود.

بعد از اینکه محل موردنظر را به‌ صورت قطعی انتخاب نمودید، باید به کمک یک مته به سوراخ کردن آنجا بپردازید. قبل از سوراخ کردن سقف، به نوع آن دقت کنید و به خاطر داشته باشید که عمق سوراخ در سقف‌های مختلف، متفاوت بوده و شما باید این عمق را متناسب با نوع سقف خود به دست آورید. بعد از اینکه سوراخ کردن سقف به اتمام رسید، نوبت به جایگذاری انکر بولت می‌رسد. برخی از رول بولت‌ها دارای نشانه هستند تا کاربر متوجه شود که تا چه عمقی آن‌ها را فرو ببرد. در مرحله بعد باید بولت را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا بال‌های آن باز شده و عمل کند. بعد از باز شدن بال‌ها یا به‌ عبارت دیگر افزایش حجم درون سقف، رول بولت کاملا در سقف گیرکرده و محکم می‌شود.

توجه داشته باشید که برای نصب لوستر و یا سایر اشیاء قیمتی باید تمام تمرکز و دقت خود را به کار بگیرید تا فرآیند بالا را به‌ طور کامل و به ‌درستی انجام دهید.

به هنگام انتخاب مکان مناسب برای نصب انکر بولت به خاطر داشته باشید که مکانی را انتخاب کنید که دارای مقاومت کافی باشد و همچنین میلگرد و یا سیم‌های برق از آنجا عبور نکرده باشد. چراکه در غیر این صورت هم اتصال شما ضعیف خواهد بود و هم ممکن است به سقف آسیب برسد.

در انتخاب مته برای سوراخ کردن سقف نیز دقت داشته باشید تا مته‌ای را انتخاب کنید که قطر آن با رول بولت شما کاملا مناسب باشد. چراکه در صورت بزرگ‌تر یا کوچک‌تر بودن سوراخ ایجادشده، شما نمی‌توانید یک اتصال محکم و قوی داشته باشید.

بعد از اینکه فرآیند نصب رول بولت را به اتمام رساندید، باید اول از میزان استحکام آن اطمینان کسب کرده و سپس وسیله مدنظر خود را به آن نصب کنید.

سخن پایانی

یکی از لوازمی که امروزه در ساخت بناها بسیار استفاده می‌شود، انکر بولت‌ها هستند. رول بولت سقفی نوعی از انکرهای موجود است که برای نصب و آویزان کردن اشیاء و لوازم مختلف از سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی انواع مختلف انکر بولت‌های سقفی پرداختیم تا شما بتوانید به‌ درستی از میان آن‌ها انتخاب کنید. همچنین نحوه نصب، مزیت و کاربرد رول بولت‌های سقفی نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم.

پاسخگوی آنلاین