استاندارد میلگرد آجدار

استاندارد میلگرد آجدار

میلگرد در دسته مقاطع پرمصرف امروزی قرار دارد. این محصول دارای مدل‌های مختلف با کاربردهای متفاوت است. از مدل‌های آن می‌توان به میلگرد ساده و میلگرد آجدار اشاره کرد. میلگرد ساده دارای سطحی صاف و بدون برآمدگی است؛ اما میلگردهای آجدار دارای آج‌هایی بر روی سطح خود هستند. برای تولید هر یک از این میلگردها از استانداردهای خاصی استفاده می‌شود که در ادامه، قصد معرفی استاندارد میلگرد آجدار را داریم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میلگردهای آجدار، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها با ما همراه باشید.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار یکی از مقاطع آهنی پرکاربرد در صنعت است که به ‌طور گسترده‌ای در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این میلگرد با برخورداری از آج، دندانه یا برآمدگی‌هایی بر روی سطح خود، به خوبی می‌تواند در برابر لغزندگی مقاومت کند. این خصوصیت میلگرد آجدار باعث پیوستگی عالی آن با بتن شده است. به طور کلی، خاصیت کششی میلگردهای آجدار بهتر از مدل ساده آن بوده و از همین‌ رو، می‌توان گفت که یکی از وظایف اصلی میلگردهای آجدار در ساختمان‌‌سازی، تقویت بتن است به همین دلیل استاندارد میلگرد آجدار اهمیت جدی در مقامت بتن دارد. در ادامه، با سایر کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

معرفی انواع میلگرد آجدار

معرفی انواع میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار بر حسب شکل آج مندرج بر روی خود، به سه گرید مختلف تقسیم می‌شوند که در قسمت زیر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

میلگرد آجدار گرید A2 دارای آج‌هایی به شکل مارپیچی است که از ابتدا تا انتهای آن وجود دارد و در هیچ کجای میلگرد قطع نشده است. این میلگردها در مقایسه با میلگردهای ساده، از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار هستند؛ اما نسبت به دو گرید دیگر یعنی A3 و A4 دارای سختی و مقاومت کمتری هستند. همچنین، آن را در استاندارد شماره 3132 و با دو نماد، آج 340 و آج 350 می‌شناسند. موارد مصرف این گرید نیز بیشتر مربوط به ساخت خاموت و دیوارهای برشی می‌شود.

میلگرد آجدار گرید A3 دارای آج‌هایی به شکل جناقی است. تفاوت این میلگرد با میلگرد A2 به مشخصات مکانیکی آن‌ها مربوط می‌شود. بر این اساس، میلگردهای آجدار A3  به دلیل داشتن کربن بیشتر، مقاومت بالاتری نسبت به میلگردهای A2 دارند؛ اما توانایی جوش پذیری و شکل‌پذیری آن‌ها کمتر است. ضمناً، میلگردهای گرید A3 با نماد، آج 400 و آج 420 در استاندارد ملی ایران شناخته می‌شوند. که استاندارد میلگرد آجدار تعیین کننده دقیق خصوصیات آن است.

میلگرد آجدار گرید A4

میلگرد آجدار گرید A4 دارای آج‌های عرضی دوکی شکل است. این میلگرد به دلیل ساخته‌شدن با فولادهایی با درجه کربن بالا، در آخرین درجه سختی قرار دارد و مقاوم‌ترین میلگرد آجدار محسوب می‌شود. ساخت آن نیز به شکلی انجام می‌گیرد که علاوه بر مقاوم بودن، دارای انعطاف‌پذیری مطلوبی است و قابلیت جوش پذیری بالایی هم دارد. ضمن اینکه میلگردهای نوع A4 را در استاندارد 3132 با نمادهای، آج 500 و آج 520 می‌شناسند.

ویژگی های میلگردهای آجدار

ویژگی های میلگردهای آجدار

با فرض در نظر گرفته شدن استاندارد میلگرد آجدار، میلگردهای آجدار مانند سایر مقاطع فولادی مانند میلگرد ساده دارای مشخصات و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

استاندارد میلگرد آجدار

چندین استاندارد میلگرد آجدار(Standard ribbed rebar) تا به امروز تعریف شده است. استانداردهای میلگرد شامل دو دسته استانداردهای بین‌المللی میلگرد و استاندارد میلگرد در ایران می‌شود. خود استانداردهای بین‌المللی میلگرد نیز شامل 4 نوع استاندارد از جمله ASTM، ACI(318-14)، استاندارد روسی (A1, A2, A3, A4) و همین‌طور استاندارد DIN می‌شود. به علاوه، استاندارد میلگرد در ایران نیز شامل دو دسته تحت عناوین آبا و سازمان ملی استاندارد است.

در کشور ما نیز اغلب تولیدکنندگان از استانداردهایی مانند استاندارد روسی و استاندارد میلگرد در ایران استفاده می‌کنند. این تقسیم‌بندی میلگردهای ساده و آجدار تحت اسامی A1, A2, A3, A4 بر اساس استاندارد روسی انجام می‌گیرد. میلگردهای A1 نیز همان میلگردهای ساده‌ای هستند که هیچ آجی بر روی بدنه آن‌ها قرار ندارد. به ‌طور کلی، این استانداردها هستند که شکل ظاهری، ویژگی‌های هندسی، ترکیبات شیمیایی و سطح کیفی مکانیکی میلگردها را تعیین می‌کنند. بنابراین، انتخاب یک استاندارد مناسب برای تولید میلگرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استاندارد میلگرد آجدار آیین صنعت

کاربردهای میلگرد آجدار در صنعت ساختمان سازی

میلگردهای آجدار موارد مصرف متعددی در ساختمان‌سازی دارند که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

نکات مهمی که قبل از خرید میلگرد آجدار باید بدانید

قبل از خرید میلگرد آجدار بهتر است مواردی مانند گرید، طول، قطر و وزن آن را تعیین کنید. نوع میلگرد آجدار را بر اساس توضیحاتی که در بالا داده شد، انتخاب نمایید. حتی می‌توانید از مشاوره فروش نیز در این رابطه کمک بگیرید. قطر میلگردها معمولاً بین 6 الی 60 میلی‌متر بوده و طول رایج آن‌ها 12 متر است. قطرهای کمتر از 10 میلی‌متر نیز به شکل کلاف عرضه می‌شوند. در کل، سایز میلگرد بایستی با موارد مصرف آن همخوانی داشته باشد.

بهترین روش خرید میلگرد نیز سفارش آن به صورت بندل است. بندل‌ها معمولاً 2 تنی هستند و تعداد زیادی میلگرد را درون خود جای داده‌اند. بنابراین، خرید میلگرد آجدار به‌ صورت بندل یا کیلویی به نفع خریداران است. از بین سه گرید میلگرد آجدار نیز گرید A3 آن طرفداران بیشتری دارد. این گرید یکی از باکیفیت‌ترین و پرفروش‌ترین میلگردهای موجود در بازار است که از آن به ‌طور گسترده‌ای در پروژه‌های ساخت ‌و ساز استفاده می‌کنند. ضمناً، بهتر است به برند تولیدکننده میلگرد نیز توجه کنید و آن را از تولیدکنندگان باتجربه این صنف خریداری نمایید.

جمع بندی

میلگرد آجدار یکی از مقاطع پرکاربرد صنعتی است که بر روی بدنه آن، آج یا برآمدگی‌های سرتاسری وجود دارد. ساختار میلگردهای آجدار به‌گونه‌ای است که به ‌خوبی می‌توانند در برابر لرزش مقاومت کنند و باعث استحکام‌بخشی سازه شوند. این میلگردها معمولاً با فولاد و تحت استانداردهای مختلفی ساخته می‌شوند. از رایج‌ترین استاندارد میلگرد آجدار در کشور ما می‌توان به استاندارد روسی و استاندارد میلگرد در ایران اشاره کرد. بسیاری از تولیدکنندگان مانند شرکت آیین صنعت از این استانداردها در تولید انواع میلگرد مجموعه خود استفاده می‌کنند. میلگردهای آجدار تولیدشده با استاندارد روسی تحت 3 گرید A2، A3 و A4 عرضه می‌شوند که مدل A4 آن از مقاومت بالاتری نسبت به دو مدل دیگر برخوردار است.

جهت دریافت مشاوره انواع فولاد و ثبت سفارش انواع میلگرد و انکربولت با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین