نگاهی تخصصی‌تر به استادبولت و انواع آن

نگاهی تخصصی‌تر به استادبولت و انواع آن

توضیح جامع استادبولت و انواع آن

در مطالب پیشین وبلاگ آیین صنعت، برخی از صنایع وابسته و زیرمجموعه میلگرد صنعتی را معرفی کردیم که در آن‌ها خرید میلگرد ساده به عنوان مواد اولیه صورت می‌گیرد. صنایع تولید پیچ و مهره و از جمله استادبولت و انکر بولت یکی از این صنایع هستند که میلگرد ساده را به کالایی کاربردی و حیاتی در صنعت تبدیل می‌کنند. در این نوشته با نگاهی تخصصی‌تر به استادبولت و انواع آن، مطالبی جمع‌آوری کرده‌ایم.

 استادبولت چیست؟

قبلاً گفتیم که استادبولت پیچی است که تمام آن رزوه شده باشد. کار آن مهار کردن قطعه‌هایی است که باید از دو طرف به هم متصل شوند. برای بستن قطعات با استادبولت از مهره و واشر استفاده می‌شود. استادبولت در انواع و سایز‌های مختلف تولید می‌شود.

استادبولت در کجا کاربرد دارد؟

استادبولت در صنایع نفت و گاز، مثلاً اتصال فلنج‌ها در صنایع پتروشیمی، لوله‌کشی‌های بزرگ و تجهیزات حفر چاه، صنایع سیمان، ساختمان، خودروسازی، معدن و تولید انواع ماشین‌آلات، بیشترین کاربرد را دارد.

دسته‌بندی استادبولت و انواع آن

این پیچ‌ها بر اساس نوع رزوه به دو دسته میلی‌متری یا اینچی تقسیم می‌شوند. رزوه‌های اینچی، طبق استاندارد ASME B1.1 هستند. بیشترین مدل رزوه که در این پیچ استفاده می‌شود شکل متقارن V و زاویه ۶۰ درجه است.

کلاس‌بندی بر اساس جنس هم در تقسیم استادبولت‌ها وجود دارد. این پیچ‌ها می‌توانند از میلگردهای فولاد ساده کربنی یا فولاد‌های آلیاژی با گرید‌هایی همچون B5 ,B6 ,B7 ,B16 ,L7 ,L7M و استنلس استیل با گرید‌های B8M و B8 ساخته شده باشند. برای استفاده از استادبولت‌ها باید با توجه به کاربرد، جنس مناسب را انتخاب کنیم.

استاندارد استادبولت‌ها

استادبولت‌ها طبق استاندارد‌های متنوعی تولید می‌شوند و متریال مناسب برای تولید و ساخت این استاد بولت‌ها، استاندارد ASTM و متداول‌ترین نوع آن استاندارد ASTM A193 است.

پیچ‌های استاد بولت با این استاندارد از جنس فولاد آلیاژی و انواع فولاد ضدزنگ و در اتصالات لوله‌ای بسیار پرکاربرد هستند. کاربرد دیگر آن‌ها در شیر‌ها و فلنج‌های فشار قوی و درجه حرارت بالاست.

رزوه استاندارد استاد بولت‌

به رزوه‌های درشت و بزرگ‌تر UNC یا UNRC می‌گویند. این نوع رزوه کاربرد زیادی دارد. برای متریال نرم و مواد کم‌مقاومت مثل آهن، مس و فولاد ضعیف، از این مدل از رزوه استفاده می‌شود.

به رزوه‌های ریز UNF یا URNF گفته می‌شود که برای قطعات حساس مناسب هستند. هنگامی که به اعمال گشتاور بالاتری نسبت به رزوه درشت احتیاج باشد، از UNF استفاده می‌شود.

متداول‌ترین گرید‌های استادبولت و انواع آن

گرید B7

گرید B7 پرمصرف‌ترین کلاس استاد بولت‌هاست. طبق استاندارد A193 تولید شده و تا دمای ۴۲۰ درجه سانتیگراد کارکرد دارد.

علامت B7 روی قسمت انتهایی آن حک شده است و به صورت سیاه‌کاری یا آبکاری گالوانیزه سرد، گرم و داکرومات تولید می‌شود.

استاد بولت B8

B8 از جنس استیل ۳۰۴ و با دنده‌های اینچی یا متریک تولید و عرضه می‌شود. این استادبولت‌ها مقاوم به خوردگی و رطوبت هستند. این پیچ در اتصالات لوله‌ها، کشتی‌سازی، خطوط انتقال آب، فلنج و…، کاربرد دارد.

در ساختار این پیچ ۱۸ تا ۲۰درصد کروم موجود و مقاومت حرارتی آن تا دمای ۵۷۰ درجه سانتی‌گراد است.

استاد بولت B8M

پایداری و مقاومت استادبولت‌های B8M در برابر عواملی که باعث خوردگی می‌شوند به مراتب از B8 بیشتر است. تفاوت دیگرشان در نوع استیل آن‌هاست. جنس استادبولت B8M استیل ۳۱۶ است.

مقدار کروم در استاد بولت B8M حدود ۱۶ تا ۱۸درصد و ۲درصد کمتر از استادبولت B8 است. مقدار نیکل ۱۰ تا ۱۴درصد و مقدار مولیبدن این فولاد ۲تا۳درصد است.

استاد بولت B16

از استاد بولت B16 در صنایعی که نیاز به دماهای بالا دارند، استفاده می‌شود.  از این پیچ در دماهای بالای ۵۵۰ درجه سانتیگراد استفاده می‌کنند.

استقامت بالای استاد بولت B16 به دلیل حضور کروم، مقادیر بیشتر مولیبدن و حضور وانادیوم است. تفاوت در مقاومت حرارتی بین استاد بولت‌های B7 و B16 باعث تفاوت در انتخاب آن‌ها می‌شود.

تفاوت کلی استادبولت‌ها با یکدیگر در متریال و کارایی آن‌هاست.

اگر برای مقایسه قیمت میلگرد صنعتی با متریال مشخص احتیاج به مشاوره دارید، کارشناسان ما آماده هستند که به صورت تلفنی شما را راهنمایی و سفارشتان را ثبت نمایند.

پاسخگوی آنلاین