آنچه باید پیش از خرید میلگرد بدانید

آنچه باید پیش از خرید میلگرد بدانید

از دیرباز تاکنون میلگرد به عنوان عامل تقویت‌کننده بتن استفاده شده است. این در میان خوانندگان غیرمتخصص مهم‌ترین و بیشترین کاربرد میلگرد محسوب می‌شود. میلگرد از ترکیب انواع مختلف فولاد ساخته شده و هر جا که صحبت از مقاوم‌سازی سازه‌ها باشد، قطع به یقین، موضوع خرید میلگرد نیز به عنوان یکی از ابزارهای مقاوم‌سازی مطرح خواهد شد.

اما میلگرد انواع مختلفی دارد و میلگرد صنعتی یکی از این انواع است که بیشتر از کاربرد در مقاوم‌سازی و ساخت و ساز، در صنایع کاربرد دارد.

اما میلگرد باید دارای چه خصوصیاتی باشد تا بتوان با اطمینان از آن در ساخت‌وساز و صنعت استفاده کرد؟ چه ویژگی‌هایی را باید در خرید میلگرد ساده و آجدار مورد توجه قرار داد؟ در این مطلب آیین صنعت تولیدکننده انواع میلگرد و انکربولت به مهم‌ترین نکاتی در خرید میلگرد که باید از قبل بدانید، اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین نکات در خرید میلگرد ساده

میلگرد مهم‌ترین بخش مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در کنار بتن است. مهم‌ترین نکاتی که در خرید میلگرد باید به آن‌ها توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای مقاوم‌سازی بتن و ساختمان انجام دهید عبارت‌اند از:

۱. خاصیت انبساط میلگرد

میلگرد باید پس از جاسازی در بتن دارای ضریب حرارتی متناسب با بتن باشد. به عبارت دیگر، بتن و میلگرد ساده شما باید با سرعت متناسب با یکدیگر منبسط و منقبض شوند. دلیل آن هم مقاومت کششی پایین بتن است.

در صورتی که ضریب حرارتی این دو با یکدیگر متفاوت باشد، در دراز مدت، بتن دچار ترک‌خوردگی خواهد شد. علاوه بر گرما، کلرید حاصل از نمک‌ها و کربناسیون حاصل از CO2 اتمسفر ممکن است از لایه بتنی عبور کرده و به میلگردها برسد. این موضوع در نهایت منجر به زنگ‌زدگی میلگرد و انبساط آن خواهد شد.

در هنگام خرید میلگرد ساده باید این موارد را محاسبه کنید. همچنین بهتر است میلگردی که تهیه می‌کنید دارای خاصیت ضد زنگ‌زدگی و ضد خوردگی باشد.

۲. زنگ‌زدگی میلگرد

اگر هنگام خرید میلگرد متوجه زنگ‌زدگی روی سطح آن شدید، نگران نباشید. مقدار مشخصی از زنگ‌زدگی روی سطح میلگرد پذیرفتنی است. موضوع اصلی که باید به آن توجه داشت این است که آیا این زنگ‌زدگی موجب خوردگی در میلگرد می‌شود یا خیر؟

اگر زنگ‌زدگی در نهایت باعث خوردگی میلگرد می‌شود، میلگرد مورد نظر قابل استفاده نیست. کارشناسان این موضوع را بر اساس استاندارد‌های ASTM بررسی می‌کنند. پس بهتر است پیش از خرید میلگرد ساده یا آجدار با کارشناس مربوط به آن مشورت کنید.

۳. قابلیت نفوذ مغناطیسی پایین میلگرد

در برخی از سازه‌های بتنی به میدان مغناطیسی بسیار پایین نیاز است. مهم‌ترین سازه‌ها و ساختمان‌هایی که نیازمند میدان مغناطیسی پایین‌تر نسبت به سایر سازه‌ها هستند، عبارت‌اند از:

برخی از اشکال میلگرد میدان مغناطیسی ایجاد کرده و کار ماشین‌آلات و تجهیزات مستقر در سازه‌هایی که گفته شد را مختل می‌کنند. البته میلگردهایی که پوشش ضد زنگ دارند این مشکل را ایجاد نمی‌کنند و خللی در کار دستگاه‌های مذکور وارد نمی‌کنند.

نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، مهم‌ترین نکاتی است که باید در هنگام خرید هر نوع میلگرد به آن‌ها توجه کنید. پیشنهاد ما در آیین صنعت به شما این است که در وهله اول برای خرید میلگرد ساده با کیفیت بالا و اطلاع از قیمت میلگرد ساده صنعتی، میلگرد آجدار و ساختمانی مقرون به صرفه، با کارشناسان باتجربه ما در این زمینه مشورت کنید.

پاسخگوی آنلاین