آشنایی با خط تولید میلگرد

آشنایی با خط تولید میلگرد

آشنایی با خط تولید میلگرد آیین صنعت

افراد فعال در صنعت ساخت‌وساز از مقاطع فولادی مختلفی در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها، میلگرد است. این محصول فولادی بایستی طبق اصول استاندارد تولید شود تا کیفیت کارهای ساختمانی تحت شعاع قرار نگیرد. ضمن اینکه میلگرد نیز مانند سایر محصولات فولادی از خط تولید مجزایی برخوردار است که آشنایی با خط تولید آن باعث کسب اطلاعات بیشتر درباره خصوصیات و عملکرد آن می‌شود. در ادامه مطلب، قصد ارزیابی همه‌جانبه خط تولید میلگرد ساده و صنعتی در کارخانه را داریم. با ما همراه باشید.

میلگرد چیست؟

میلگرد یکی از پروفیل‌های فولادی مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی و تولید ابزارآلات است که سطح مقطعی دایره‌ای شکل دارد. این پروفیل با مقاومت کششی و پیچشی خود، مانع از تخریب سازه می‌شود و بر سطح ایمنی آن می‌افزاید. در واقع، میلگرد باعث تقویت بتن می‌شود و جلوی ترک‌خوردگی و تخریب آن را می‌گیرد. این تقویت بتن و سازه یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در ساخت‌وساز است؛ به همین دلیل، میلگرد به محصول فولادی مهمی برای ساختمان‌سازان تبدیل شده است.

انواع میلگرد و مشخصات آن ها

میلگرد در یک دسته‌بندی کلی شامل دو مدل به نام‌های میلگرد ساده و میلگرد آجدار می‌شود. میلگرد ساده همان‌طور که از نامش مشخص است، سطحی صاف و ساده دارد. این میلگرد در سایزهای مختلفی مانند ۶ الی ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شود. میلگرد آجدار نیز دارای آج‌هایی بر روی بدنه خود است که وجود این آ‌ج‌ها به چسبندگی عالی میلگرد به بتن کمک می‌کند. از نظر سایزبندی نیز این نوع میلگرد بین ۸ الی ۴۰ میلی‌متر ساخته می‌شود. میلگردها در یک دسته‌بندی جزئی‌تر شامل ۴ گروه زیر هستند:

خط تولید میلگرد در کارخانه

خط تولید میلگرد و بسیاری از مقاطع فولادی وابسته به شمش فولادی یا بیلت است. شمش فولادی که در خط تولید میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع SP5 است؛ البته برخی تولیدکنندگان نیز جهت ساخت میلگرد، از فولاد کربنی استفاده می‌کنند. به‌هرحال، فولاد ماده اولیه‌ای است که با آن می‌توان انواع میلگرد را تولید کرد. اندازه شمش نیز با توجه به اندازه کوره انتخاب می‌شود. بنابراین انتخاب شمش فولادی نیز در راستای تجهیزات موجود در خط تولید میلگرد و روش حاکم بر آن صورت می‌گیرد.

در کل، سایز و کیفیت میلگرد بستگی به سایز و کیفیت فولاد به‌کاررفته در آن دارد. تولیدکنندگانی که از فولادهای ضایعاتی یا نامرغوب در خطوط تولید خود استفاده می‌کنند، نمی‌توانند میلگرد را به سطح کیفی استاندارد برسانند. بنابراین، رابطه مستقیمی بین کیفیت فولاد و میلگرد تولیدی وجود دارد. نوع روش ساخت میلگرد نیز تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت آن دارد که در ادامه، روش‌های تولید این محصول را توضیح داده‌ایم.

بررسی روش های ساخت میلگرد

به‌ طور کلی، ساخت میلگرد تحت ۴ روش انجام می‌گیرد که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

در این روش، شمش فولادی بعد از حرارت دیدن در کوره از میان غلتک‌های دستگاه عبور می‌کند که در جریان رد شدن از غلتک‌ها، عرض آن کم و طولش زیاد می‌شود. بعد از اینکه شمش فولادی به سایز مورد نظر برسد، نوبت به ایجاد برجستگی بر روی آن می‌رسد. این برجستگی‌ها که با نام آج نیز شناخته می‌شوند از نشانه‌های بارز میلگردهای آجدار هستند که آن‌ها را با اسامی میلگرد آجدار A2، A3 و A4 می‌شناسند.

خط تولید میلگرد در نورد سرد تا حد زیادی مشابه نورد گرم است با این تفاوت که بعد از رسیدن شمش فولادی به قطر و سایز مورد نظر و گرد شدن آن بایستی سرد شود و به دمای محیط برسد. سپس، فولاد با استفاده از غلتک‌های بیشتر به شکل نهایی می‌رسد. این نحوه تولید میلگرد نورد سرد باعث شده است، محصول نسبت به میلگردهای تولیدشده در نورد گرم از استحکام بهتر و مقاومت بیشتری برخوردار باشد.

خط تولید میلگرد با روش ترمکس نیز شباهت زیادی به نورد گرم دارد با این تفاوت که محصول در مرحله آخر، خیلی سریع با آب و روغن خنک می‌شود. دلیل انجام این کار نیز سخت شدن سطح میلگرد است. میلگردهایی که با این روش ساخته می‌شوند از انعطاف‌پذیری بالا و شکنندگی کمی برخوردار هستند. به ‌طور کلی، ترمکس ارزان‌ترین روش ساخت میلگرد است.

تولید میلگرد با فرآیند آلیاژی همچون سایر فرآیندهایی که توضیح دادیم توسط چندین غلتک‌ انجام می‌گیرد. تنها فرق این روش با سایر روش‌ها این است که مواد اولیه به‌کاررفته در میلگرد از درصد آلیاژی بیشتری برخوردار است.

سفارش میلگرد مستقیم از کارخانه

با سفارش میلگرد از کارخانه می‌توان در هزینه‌ خرید آن صرفه‌جویی کرد. در واقع، با خرید مستقیم انواع میلگرد از تولیدکننده می‌توان واسطه‌ها را کنار زد و محصول را با قیمت واقعی خریداری کرد. ضمن اینکه با خرید این محصول از تولیدکننده، می‌توانید از روش به‌کاررفته در خط تولید آن مطلع شوید و در کل، انتخاب مناسب و آگاهانه‌ای داشته باشید. بنابراین، بهترین روش خرید عمده میلگرد ساده و آجدار، قطعاً خرید مستقیم از واحد تولیدی آن است. همچنین، در این شیوه علاوه بر اینکه می‌توان محصول را با بهترین قیمت ممکن خریداری کرد، می‌توان از اصالت، سلامت و باکیفیت بودن آن اطمینان حاصل نمود.

مؤلفه های تأثیرگذار بر قیمت میلگرد ساده و آجدار

از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت میلگرد ساده و آجدار می‌توان به قیمت فولاد به‌کاررفته در محصول، نوع روش تولید، نرخ ارز، تورم جهانی و… اشاره کرد. به ‌طور کلی، تمام عملیاتی که در خط تولید میلگرد بر محصول اعمال می‌شود مانند نوع آج میلگرد، وزن و اندازه آن و… بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. از طرفی، شرکت سازنده میلگرد نیز تأثیر زیادی بر قیمت آن دارد؛ به همین خاطر، با انتخاب صحیح برند میلگرد می‌توان تا حد زیادی باعث کاهش هزینه خرید آن شد.

سخن پایانی

مواد اولیه باکیفیتی در خط تولید میلگرد شرکت آیین صنعت به کار می‌روند. این مواد باعث مستحکم شدن و مقاومت عالی میلگردهای تولیدی می‌شوند و بر کیفیت آن‌ها می‌افزاید. در واقع، تمام محصولات فولادی شرکت، توسط متریال مرغوب ساخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها باعث افزایش مقاومت سازه‌های کشور می‌شود. قیمت آن‌ها نیز با توجه به کیفیتی که دارند، در محدوده رقابتی تعیین شده است.

برای دریافت قیمت میلگرد و ثیت سفارش خرید میلگرد از مشاوره رایگان همکاران ما در آیین صنعت استفاده فرمایید.

 

 

پاسخگوی آنلاین