به مناسبت راه‌اندازی خط تولید جدید ، تا پایان ماه به صورت محدود تخفیف ویژه‌ای برای مشتریان عزیز در نظر گرفته‌ایم
همه‌چیز درباره نحوه تولید میلگرد آجدار

همه‌چیز درباره نحوه تولید میلگرد آجدار

سرفصل ها

میلگردها از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین مقاطع فولادی دنیا هستند که در کاربردهایی مانند ایجاد مقاومت کششی در بتن و افزایش استحکام سازه‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین، کیفیت و مقاومت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که کیفیت، ویژگی‌های ساختاری و عملکرد این میلگردها به‌طور مستقیم از نحوه تولید و استانداردهای به‌کاررفته در ساخت آن، تأثیر می‌گیرند. در ادامه به بررسی استانداردهای تولید و مواد اولیه و  نحوه تولید میلگرد آجدار می‌پردازیم.

استانداردهای تولید میلگرد آجدار

ساخت آرماتورها با بهره‌گیری از استانداردهای مشخصی انجام می‌شود. این استانداردها به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا محصولاتی با کیفیت بالا و ویژگی‌های مشخص، تولید و عرضه کنند. بر اساس استانداردهای تولید، میلگردهای آجدار به سه گرید A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که هر یک دارای خواص مکانیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد هستند. میلگردهای تولیدشده توسط شرکت‌های ایرانی، عمدتاً از استانداردهای زیر بهره می‌گیرند:

  1. استاندارد GIS ژاپن
  2. استاندارد EN اروپا
  3. استاندارد DIN آلمان
  4. استاندارد جهانی ISO
  5. استاندارد ASTM آمریکا
  6. استاندارد GOST روسیه
  7. استاندارد ISIRI 3132 ایران

روش‌های ساخت میلگرد آجدار

به‌طورکلی، تولید میلگردها به چهار روش نورد سرد، نورد گرم، ترمکس و آلیاژسازی (میکرو آلیاژی) صورت می‌گیرد. روش‌هایی که برای ساخت میلگردهای آجدار استفاده می‌شوند، دو روش نورد سرد و گرم هستند. در این قسمت، با این دو روش بیشتر آشنا می‌شویم:

  • روش نورد سرد
  • روش نورد گرم

روش نورد گرم برای میلگردهای آجدار از مراحل اصلی حرارت دهی، نورد، رافینگ، استند، برش دادن و سرد شدن تشکیل می‌شود. طی این مراحل، ابتدا شمش رو از طریق سیستم غلطکی وارد کوره میکنند بعد با توجه به استاندارد شمش رو به دمای مورد نیاز که اغلب بالای 900 درجه سانتیگراد است رسانده که آماده مرحله نورد شود. در این مرحله، شمش آماده نورد می‌شود.

در مرحله رافینگ، فولاد نرم از میان غلتک‌ها می‌گذرد تا به قطر مورد نیاز و درخواست مشتری تبدیل شود. پس از رافینگ، نوبت به آجدار کردن میلگردها می‌رسد. در مرحله استند، میلگردها وارد قفسه‌های نورد شامل 10-8 استند شده و بسته به نوع میلگرد مورد نظر و استاندارد تولید، آج‌ها بر روی آن‌ها ایجاد می‌شوند. در آخر نیز میلگردها برش داده می‌شوند تا شاخهای 6 یا 12 متری به صورت بندیل بسته بندی میشوند.

مواد اولیه تولید میلگرد آجدار

در توليد ميلگرد آجدار بايد از فولاد نوع كاملا آرام استفاده شود ولي براي ميلگرد ساده مشروط به تطبيق كليه ويژگيهاي مندرج در استاندارد ملی به شماره 14262-2 ميتوان از فولاد نيمه آرام نيز استفاده نمود. مواد اولیه، از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در کیفیت و قیمت میلگرد آجدار است. میلگردهای تولیدشده در کارخانه‌های ایران اکثراً با استفاده از شمش فولاد 3sp یا 5sp تولید می‌شوند. این فولاد دارای درصد بالا از آهن در ترکیب با کربن، گوگرد، فسفر، سیلسیم و منگنز تشکیل شده است. سایزبندی این شمش‌ها نیز بسته به خطوط نورد متفاوت است.

سخن پایانی

برای تولید میلگردهای باکیفیت و دارای عملکرد مطلوب، کارخانه‌ها از استانداردهای معتبری استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب، ویژگی‌ها و ساختار میلگردها، به‌گونه‌ای خواهند بود که عملکرد بهینه و دوام بالا در میلگرد ایجاد کنند. این امر تا حد زیادی به روش تولید و شرایط خطوط تولید بستگی دارد که در کارخانه‌های مختلف، متفاوت هستند.

جهت خرید انواع میلگرد ساده و انکر بولت با همکاران ما در آیین صنعت همراه باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پاسخگوی آنلاین
پاسخگوی آنلاین