به مناسبت راه‌اندازی خط تولید جدید ، تا پایان ماه به صورت محدود تخفیف ویژه‌ای برای مشتریان عزیز در نظر گرفته‌ایم
ابزارهای برش و خمش میلگرد

ابزارهای برش و خمش میلگرد را بشناسیم

سرفصل ها

مقاطع فولادی با سطح مقطع دایره و با قطر و عرض متفاوت را میلگرد می‌نامیم. میلگرد در دو نوع کلی ساده و آجدار تولید می‌شود میلگرد آجدار چیزی است که اغلب به عنوان میلگرد دیده‌ایم و در صنعت ساختمان کاربرد دارد. اما میلگرد ساده بسیار کم کاربردی ساختمانی دارد و بیشتر در صنعت از آن استفاده می‌شود. صنایعی که به میلگرد ساده صنعتی به عنوان مواد اولیه نیاز دارند، بسیارند. از آن جمله می‌توان صنعت خودروسازی، پیچ و مهره، ابزار و یراق، شیرآلات و اتصالات صنعتی را نام برد. اما ابزارهای برش و خمش میلگرد در صنایع مختلف کدام‌اند؟ در این نوشته با این ابزارها آشنا می‌شویم.

روش‌ها و ابزارهای برش و خمش میلگرد

دو روش برای برش میلگرد استفاده می‌شود؛روش گرم و سرد.

روش سرد

برش سرد خواص میلگرد را بیشتر حفظ می‌کند و در کیفیت محصول تاثیر بیشتری می‌گذارد. در برش سرد حرارت به صورت مستقیم با محصول در تماس نیست و کالا به اندازه دلخواه برش داده می‌شود.

مزایای برش سرد

عدم تغییر در ساختار مولکولی فلزات، قابلیت برش مقاطع در سایزها و شکل‌های متفاوت، کاهش ضایعات، کیفیت سطحی مناسب، قطعات یکسان، عدم تولید گازهای سمی و انعطاف‌پذیری بیشتر.

معایب برش سرد

به دلیل دستگاه‌های گران‌قیمت، هزینه نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای آن‌ها  و نیاز به نیروی متخصص هزینه بیشتری دارد.

دستگاه‌هایی که در برش سرد کاربرد دارند

۱. اره نواری

اره نواری به کمک الکتروموتور محورهای خود را به چرخش در می‌آورد و با استفاده از جک هیدرولیکی  قطعه را حرکت می‌دهد تا برش انجام شود.

۲. اره دیسکی

این دستگاه جایگزین دستگاه پرخطر اره آتشی است و امنیت بالا و کیفیت بیشتری در کار دارد.

۳. اره لنگ

این دستگاه دقت کمتری دارد و ضایعات بیشتری تولید می‌کند. به خاطر همین موضوع به نسبت دیگر دستگاه‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. اره دستی

این دستگاه قدیمی‌ترین وسیله‌ در زمینه برش به حساب می‌آید. نیروی دست انسان برای این دستگاه بسیار مهم است و البته کار با آن خطرناک است. به همین دلیل استفاده از تجهیزات ایمنی برای استفاده از آن لازم است.

۵. واترجت

واتر جت با کمک موتورهای پرفشار آب مواد سخت را برش می‌دهد. از این دستگاه بیشتر برای برش سنگ استفاده می‌کنند. این دستگاه در برش مواد سخت بسیار خوب عمل می‌کند.

۶. قیچی هیدرولیک BS35

سرعت بالا  و برش تعداد زیاد میلگرد در کمترین زمان برش مزیت این دستگاه است.

۷. خاموت‌زن

خاموت نوعی آرماتور عرضی است که وظیفه آن بالا بردن مقاومت بنا در برابر نیروهای برشی و پیچشی است. دستگاه خاموت زن می‌تواند به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میلگرد را به صورت چهار گوش یا گرد تغییر حالت و برش دهد.

۸. حدیده

این دستگاه می‌تواند میلگرد‌های ساده را تا سایز ۵۰ و میلگردهای آجدار را تا سایز ۴۵ با حفظ استاندارد قطعات برش دهد.

۹. آچار F

یک وسیله ساده برای خم کردن میلگردهای نازک که از جنس فولاد سخت است.

۱۰. میز کار خم و برش میلگرد

از میز خم و برش برای برش‌کاری به روش دستی استفاده می‌کنند. ویژگی مهم این محصول آن است که اپراتور می‌تواند با امنیت بیشتری و فشار کمتر عملیات برش را انجام دهد.

روش برش گرم

در این روش دما را تا نقطه ذوب بالا می‌برند تا مولکول‌های فلز از هم جدا شوند. این روش از طریق سه دستگاه از جمله پلاسما، تیغ اره‌های دیسکی آتشی و لیزر انجام می‌شود.

مزایای برش گرم

سرعت بالا، کاهش زمان برش‌کاری، عدم ایجاد تراشه.

معایب برش گرم

تغییر ساختار مولکولی فولاد، تغییر ظاهری کناره‌های محل برش، تغییر ساختار مولکولی فلز در محل برش و اطراف آن، پرتی زیاد، دقت کم، عملکرد نامناسب، ایجاد مواد شیمیایی و سمی‌.

۱. پلاسما

در این دستگاه مشعل گاز را با سرعت زیاد و به صورت فشرده خارج می‌کند. دمیدن این گاز یک قوس الکتریکی بین نازل و قطعه کار ایجاد می‌کند که باعث می‌شود گاز حالت پلاسمایی پیدا کند.

۲. برش لیزری

در این دستگاه از اشعه لیزر برای سوزاندن، ذوب کردن و تصعید استفاده می‌کنند.

کارشناسان ما در پشتیبانی شرکت نورد فولاد آیین صنعت برای مشاوره در زمینه خرید میلگرد ساده و انکر بولت و همچنین اطلاع از آخرین قیمت میلگرد ساده در خدمت شما هستند.

باکیفیت‌ترین میلگرد ساده و میلگرد آجدار را از آیین صنعت بخواهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پاسخگوی آنلاین
پاسخگوی آنلاین