کار گژن پین چیست

کار گژن پین چیست

میله‌ها یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قطعات صنعتی هستند که بسته به کاربردشان در مدل‌ها و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند؛ یکی از میله‌های صنعتی پرکاربرد، گژن پین نام دارد. این میله یک نوع میله تو خالی است که باعث اتصال سر شاتون به پیستون می‌شود. حال اینکه دقیقا کار گژن‌پین چیست و چه خصوصیات فنی دارد را در ادامه به صورت کامل توضیح داده‌ایم. در صورتی که قصد آشنایی تخصصی با این میله کوچک صنعتی را دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

کار گژن پین چیست

گژن پین (Gudgeon pin) که با نام پین پیستون (Piston pin) هم شناخته می‌شود یک پین مقاوم است که نیرو را از پیستون به شاتون و بالعکس منتقل می‌کند. به عبارت دیگر، این پین فولادی عامل اتصال چشمی کوچک شاتون به پیستون است. همچنین، برای ساخت گژن‌پین می‌توان از میله‌ها و میلگردهای ساده تو خالی استفاده کرد. البته گژن‌پین‌ها بایستی سخت و در عین حال، حالت خمشی مناسبی داشته باشند؛ به همین خاطر، بعد از ساخته شدن آن‌ها از فولاد بهسازی شده و سپس، بخش‌های خارجی پین‌ها با شیوه سمانتاسیون سخت می‌شود.

یکی از میلگردهای ساده باکیفیت در بازار کشور که باعث بهره‌گیری از آن در ساخت مشتقات مختلف صنعتی شده است مربوط به میلگردهای شرکت آیین صنعت می‌شود. کیفیت بالای میلگردهای آجدار و ساده آیین صنعت باعث استفاده از آن‌ها در ساخت انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی شده است. علاوه بر این، یک گژن پین باکیفیت و استاندارد دارای ابعاد کم، وزن پایین و مقاومت بالا است. این پین فولادی باید وزن کمی داشته باشد تا باعث سنگینی موتور نشود و در عین حال، مقاوم باشد تا در صورت استفاده پی‌درپی دچار آسیب‌دیدگی و فرسایش نشود.

مشخصات یک گژن پین استاندارد

در قسمت زیر، به مشخصات فنی و عمومی گژن پین‌های استاندارد اشاره شده است:

گژن پین

شیوه اتصال گژن پین (Gudgeon pin)

اتصال گژن پین به شاتون و پیستون با یکی از سه روش زیر امکان‌پذیر است:

گژن پین در مدل نیمه شناور در شاتون توسط پیچ به پیستون متصل می‌شود و در قسمت شاتون آزاد است.

گژن‌پین در این مدل با کمک پیچ به شاتون وصل می‌شود و حالت نیمه شناور آن در قسمت پیستون قرار دارد.

گژن‌پین در این حالت در پیستون و شاتون آزاد است و جهت مهار کردن و پیشگیری از خارج شدن آن از خارهای حلقوی در دو طرف لوله استفاده می‌شود.

نشانه های خرابی گژن پین

دلایل و نشانه های خرابی گژن پین

برخی از گژن پین‌ها از کیفیت ساخت پایینی برخوردار هستند؛ به همین خاطر، در صورت اعمال ضربه دچار شکستگی می‌شوند. گاهی اوقات نیز گژن پین به دلایلی مانند احتراق ناشی از بنزین در موتور دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. نیروی ناشی از احتراق سوخت از راه گژن‌پین به شاتون انتقال می‌یابد و این نیرو به حالت ضربه‌ای باعث آسیب به آلیاژ آن می‌شود؛ در این بین، گژن پین‌هایی که کیفیت تولید پایینی دارند، خیلی زود دچار خمیدگی و لهیدگی می‌شوند.

وجود سایش و تولید صدا نیز یکی دیگر از نشانه‌های خرابی گژن پین است که به دلایلی مانند کارکرد بیش از حد موتور خودرو اتفاق می‌افتد. در واقع، زمانی که کارکرد موتور خودرو افزایش می‌یابد؛ آن هم در حالتی که سیستم روانکاوی موتور ضعیف است، سایش گژن‌پین رخ می‌دهد. در این حالت، باید موتور خودرو مورد تعویض یا تعمیر قرار بگیرد. به این ترتیب، یک گژن پین ممکن است بر اثر مواردی نظیر سایش، شکستگی، خمیدگی و لهیدگی آسیب جدی ببیند؛ به صورتی که دیگر قابل ‌استفاده نباشد. با این حال، با برخی اقدامات مانند روغن‌کاری گژن‌پین می‌توان مانع از خوردگی و ساییدگی بیش از حد در ساختار آن شد.

جمع بندی

گژن پین (Gudgeon pin) یا پین پیستون یک لوله تو خالی فولادی است که جهت اتصال شاتون به پیستون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پین فولادی دارای وزن سبک و مقاومت بالایی است. در واقع، فولاد آلیاژی به‌کاررفته در آن از مقاومت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ به همین خاطر، سختی و استحکام بالایی دارد. البته گژن‌پین‌های بی‌کیفیت نیز در بازار یافت می‌شوند و مقاومت آن‌ها چندان مناسب نیست. ضمن اینکه برای مراقبت از گژن‌پین در برابر خوردگی و ساییدگی بایستی آن را روغن‌کاری کرد. با این کار، عمر مفید گژن پین افزایش می‌یابد.

جهت دریافت مشاوره خرید انواع میلگرد، انکربولت و یا فولاد با همکاران ما در آیین صنعت تماس حاصل فرمایید.

پاسخگوی آنلاین