کاربرد میلگرد ساده صنعتی در ساخت پیچ متری

کاربرد میلگرد ساده صنعتی در ساخت پیچ متری

کاربرد میلگرد ساده صنعتی آیین صنعت در ساخت پیچ متری

پیش از این در بلاگ وبسایت شرکت آیین صنعت بارها درباره انواع میلگرد و کاربردهای آن در صنعت و در ساختمان نوشته‌ایم. درباره کاربرد میلگرد ساده صنعتی هم در صنایع مختلف در مطالب پیشین توضیحاتی داده شده است. یکی از این صنایع، پیچ و مهره سازی مانند انکر بولت است.

در این مطلب قصد داریم با مرور مفاهیم ابتدایی در این صنعت، مراحل طی شده تا رسیدن به ساخت پیچ متری را از فولاد طی کنیم.

پیچ متری یکی از محصولاتی است که ماده اولیه آن میلگردهای ساده صنعتی هستند که در مجموعه آیین صنعت تولید می‌شوند.

خوب است ببینیم فولاد در معنای عام به چه چیزی اطلاق می‌شود.

تعریف فولاد

طبق تعریفی که در ویکی‌پدیا آمده: فولاد (Steel) آلیاژی از آهن است که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد وزن آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل کنترل است.

استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان‌سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، قطارها، خودروها، ماشین‌آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.

بیایید به تعریف میلگرد نگاهی بیندازیم:

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی، میلگردها هستند. البته میلگردهایی از فلزات و آلیاژهای دیگر هم وجود دارد ولی ما در این بلاگ تنها به میلگرد‌های فولادی می‌پردازیم.

میلگرد فلزی میله‌هایی هستند که از آلیاژهای فلزات مختلفی ساخته می‌شوند. از بین آن‌ها می‌توان آلیاژهای فولادی، مسی، آلومینیومی، برنجی و… را نام برد.

این میله‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و در صنایع مختلف بنا به خاصیت‌هایی که هر کدام از آن‌ها دارند، برای تولید محصولات نهایی استفاده می‌شوند.

کاربرد میلگرد ساده صنعتی

میلگرد آهنی که در ساخت پیچ‌ها به کار می‌رود چه خصوصیاتی دارد؟

میلگرد آهنی ST37 به شماره 1.0037، یکی از پرکاربردترین میلگردهای ساده صنعتی است که فولاد آن جزو فولادهای ساختمانی است.

میلگرد فولادی ST37-2 جزو فولادهای شکل‌پذیر، نرم و کم کربن است. کاربرد میلگرد ساده صنعتی ST37-2 در ساخت اسکلت ساختمان‌ها، پل‌ها، بدنه و قطعات خودرو، ساخت کشتی، ساخت لوله، ماشین‌آلات و قطعات آن مانند پیچ، مهره، میله و محور است.

پیچ متری چیست؟

پیچ متری آهنی در واقع میلگرد ساده صنعتی است که آن را کشش می‌دهند و تمام آن را رزوه‌کاری می‌کنند. رزوه‌کاری چیست؟ باز هم از تعاریف ویکی‌پدیا کمک می‌گیریم: به شیارهای مارپیچی بیرون پیچ یا درون مهره رزوه می‌گویند. رزوه‌ها حرکت پیچشی را تبدیل به حرکت خطی می‌کنند. ایجاد رزوه با بیش از ده روش و با ماشین های مختلفی صورت می‌گیرد.

از هر دو طرف این پیچ‌ها مهره بسته می‌شود. اغلب این پیچ‌های متری به طول یک متر در بازار موجودند و به مصرف می‌رسند.

مصرف‌کننده می‌تواند بنا به نیاز خود این پیچ‌ها را به طول‌های دلخواه برش دهد. این پیچ متری از فولادهایی با کربن متوسط ساخته شده است و دارای استحکام بالایی است.

نوع گالوانیزه این پیچ‌های متری، لایه‌ای از روی دارد که آن را در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم می‌کند. کاربرد پیچ‌های متری در صنایع چوبی همچون میز و صندلی، سازه‌های فلزی، صنایع ساختمان، نفت، پتروشیمی و… بسیار است.

می‌توان گفت که کاربرد میلگرد ساده صنعتی به صورت غیرمستقیم در هر یک از صنایع فوق، دیده می‌شود و نقش کلیدی داردش.

برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده بی‌واسطه و به طور مستقیم از کارخانه آیین صنعت، خرید میلگرد ساده  و یا سفارش میلگرد ساده صنعتی به بخش محصولات مراجعه فرمایید و از آخرین قیمت‌ها مطلع شوید و با ما تماس حاصل فرمایید.

پاسخگوی آنلاین