پیچ گرید ۸.۸ یا پیچ خشکه را بیشتر بشناسید

پیچ گرید ۸.۸ یا پیچ خشکه را بیشتر بشناسید

نام پیچ پیچ گرید ۸.۸ یا پیچ خشکه (Class 8.8  bolts) را در مطالب پیشین ما در آیین صنعت، تولیدکننده انواع میلگرد ساده صنعتی به عنوان یکی از پرکاربردترین پیچ‌ها در صنعت شنیده‌اید. پیچ ۸.۸ که در ایران به پیچ خشکه نیز معروف است، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما برای بسیاری از کاربردهای صنعتی و ساختمانی است.

عدد ۸.۸ نشانگر گرید پیچ است. این نوع پیچ جزء دسته پیچ‌های شش‌گوش است. اگر با استانداردهای پیچ و مهره ساختمانی یا صنعتی آشنایی داشته باشید می‌دانید که پیچ گرید ۸.۸ جزء پیچ‌های مقاوم با درجه متوسط به بالا ارزیابی می‌شود و به همین جهت در بسیاری از پروژه‌های صنعتی یا برخی از پروژه‌های حساس ساختمانی مثل سازه‌های اسکلت فلزی بزرگ استفاده می‌شود.

پیچ‌های دارای گرید ۱۰.۹ و ۱۲.۹ نسبت به پیچ خشکه، استحکام بیشتری دارند و طبعاً قیمت آن‌ها بالاتر است. کاربرد آن‌ها نیز محدودتر است در سازه‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به استحکام بسیار بالایی دارند.

هر نوع پیچ، مهره و واشر هم‌کلاس خود را دارد و باید از واشرها و مهره‌های مربوط به آن گرید استفاده کرد. نمی‌توان برای نصب پیچ ۱۰.۹ از مهره و واشرمربوط به گرید ۸ استفاده کرد. با این کار ممکن است پیچ به خوبی در اتصال مورد نظر، سفت نشود و رزوه آن آسیب ببیند.

هنگام خرید پیچ خشکه ۸.۸، باید مهره و واشرهای متناسب با این نوع گرید را سفارش دهید.

مقایسه پیچ ۸.۸ و سایر پیچ‌ها

درباره پیچ‌ها با گریدهای مختلف می‌توان به چند نکته توجه کرد:

طول رزوه و گل پیچ خشکه در مقایسه با سایر پیچ‌های شش‌گوش به‌جز پیچ آلن، تفاوت چندانی ندارد. اما اختلاف اساسی و مهم آن با پیچ‌های دارای گرید پایین‌تر مانند پیچ ۵.۸ یا بالاتر مانند پیچ ۱۰.۹ در اصل جنس و مقدار مواد به کار رفته در ساخت آن است.

فولاد به کار رفته در ساخت پیچ خشکه دارای میزان کربن بیشتری از پیچ های ۵.۸ و پیچ‌های گریدهای پایین‌تر است و درباره گریدهای بالاتر، بر عکس.

نوع مواد به کار رفته در ساخت پیچ، مهره و واشر می‌تواند تا حد زیادی درجه سختی یا آن را تعیین کند. نخستین عامل مهم در این راستا درجه و میزان کربن موجود در فولاد به کار رفته است.

مجتمع نورد فولاد آیین صنعت، تولیدکننده میلگرد ساده صنعتی، میلگردها را با درصدهای کربن مناسب ساخت انواع پیچ و مهره در گریدهای مختلف تولید می‌کند. صنایع پیچ و مهره‌سازی یکی از مصرف‌کنندگان میلگرد ساده به عنوان مواد اولیه است.

مواد دیگری نیز در ساخت و تولید پیچ‌های شش‌گوش ۸.۸ و انکربولت استفاده می‌شوند، مانند فسفر، گوگرد، منگنز و کروم ولی عامل اصلی در تعیین درجه سختی پیچ، کربن است.

قطر اسمی پیچ‌های ۸.۸ از mm ۵ تا mm ۴۲ متغیر است. قطر مغزی و مساحت سطح این پیچ‌ها نیز متغیر است.

برای سفارش و خرید میلگرد ساده  یا همکاران ما در آیین صنعت تماس بگیرید. برای اطلاع از قیمت انواع میلگرد ساده نیز می‌توانید در همین وبسایت اطلاعات به‌روز و کاملی دریافت نمایید.

پاسخگوی آنلاین