پیش‌بینی مصرف میلگرد در سال 1401

پیش‌بینی مصرف میلگرد در سال 1401

میلگرد همواره یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین محصولات فولادی در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی بوده است؛ اما میزان مصرف و تقاضای بازار برای آن، همیشه یکنواخت نیست به عنوان مثال با رشد صنایع و ظهور محصولاتی نظیر الیاف فورتا، تا حدی مصرف میلگرد متفاوت شده است. تقاضای بازار، تعیین‌کننده قدرت خرید و نیاز مصرف‌کنندگان است. این مؤلفه به طور مؤثری در تعیین قیمت میلگردهای صنعتی و ساختمانی و حجم تولید مقاطع فولادی نقش دارد. در ادامه ضمن بررسی مصرف میلگرد در نیمه اول سال، به پیش‌بینی میزان مصرف و تقاضای آن در پاییز و زمستان 1401 می‌پردازیم.

مصرف میلگرد در نیمه اول سال 1401

ذوب شدن برف‌ها و کاهش بارش در ماه‌های ابتدایی سال، نویددهنده ورود به بهترین شرایط آب و هوایی برای ساخت‌وساز در فضای باز و شروع پروژه‌های عمرانی و ساختمانی است. در 6 ماه ابتدایی سال 1401 نیز به‌رسم هرساله، شاهد افزایش چشمگیر ساخت‌وساز و تعمیر خانه‌ها، مراکز تجاری، آپارتمان‌ها و… بوده‌ایم. بنابراین، حجم مصرف مصالح ساختمانی و مقاطع فولادی پرکاربرد مانند میلگردهای ساده و آجدار، تیرآهن‌ها، پروفیل‌ها و… نیز در این مدت افزایش یافت.

با وجود اینکه افزایش تقاضا برای محصولات فولادی موجب گرانی آن‌ها می‌شود، در نیمه ابتدایی سال 1401 بازار آهن‌آلات را هاله‌ای از رکود فراگرفته بود. در وهله اول، گرانی میلگردها در سه ماه اول سال، توان خرید را از مصرف‌کنندگان گرفت و بسیاری را مجبور به انتظار برای یک فرصت بهتر کرد. کاهش تقاضای بازار، فروشندگان و تولیدکنندگان را مجبور به عقب‌نشینی کرد و موجب ارزانی شد. با این ‌حال، نه‌تنها تقاضا برای میلگرد بالا نرفت، حتی کمتر هم شد. رکود بازار و کاهش قیمت مقاطع فولادی، مصرف‌کنندگان را به تداوم روند نزولی قیمت‌ها امیدوار کرد و موجب ریزش شدید بازار شد.

در تابستان 1401 شاهد نوسانات و تداوم روند افزایشی قیمت دلار بودیم و تأثیرات آن را در بازار آهن‌آلات و قیمت میلگرد نیز حس کردیم. به ‌این ‌ترتیب، نرخ دلار تا 31 هزار و 652 تومان در روز 28 شهریور رسیده است. تأثیر این افزایش قیمت را هرچند کم می‌توان در نوسانات اخیر قیمت مقاطع فولادی مشاهده کرد. طبق نظر کارشناسان آیین صنعت افزایش قیمت دلار تا پایان امسال احتمالاً به 40 هزار تومان می‌رسد و به‌نوبه خود، اثرات افزاینده‌ای بر قیمت میلگرد اعمال می‌کند. در این صورت، افزایش قیمت دلار تا 25 هزار تومان نیز دور از انتظار نیست.

اوج‌گیری تقاضای میلگرد در پاییز

با نزدیک شدن به آخرین روزهای گرم سال، فرصت کمتری برای ساخت‌وساز در فضای آزاد باقی می‌ماند. بنابراین، برنامه بسیاری از پروژه‌های عمرانی به‌صورت فشرده‌تر اجرا می‌شود و میزان مصرف میلگرد و سایر مقاطع فولادی افزایش می‌یابد. اگرچه رکود همچنان بر بازار حاکم است؛ اما انتظار می‌رود که در پاییز برای مدتی از رکود خارج شویم و شاهد افزایش میزان خرید و فروش میلگرد باشیم.

اصلی‌ترین محرک‌های افزایش تقاضای بازار در پاییز امسال، رویارویی خریداران بازار آهن‌آلات با واقعیت‌های تلخ است. در حالی ‌که هرلحظه به‌روزهای سرد نزدیک‌تر می‌شویم و فرصت برای تکمیل ساخت‌وساز در فاز فضای باز محدودتر می‌شود، همچنان روز خود را با اخبار سیاسی و اقتصادی منفی شروع می‌کنیم. به تعویق افتادن مذاکرات برجام و افزایش روزانه نرخ دلار که به معنای پابرجا ماندن تحریم‌ها و شرایط اقتصادی حاضر است، خریداران را از انتظار بیرون می‌کشد و مجاب به خرید می‌کند. بنابراین، در پاییز مجدداً شاهد افزایش مقطعی میزان مصرف خواهیم بود.

 

اوج‌گیری تقاضای میلگرد در پاییز

 

سکوت سنگین بازار میلگرد در زمستان

ورود به زمستان اگرچه به معنای پایان تمام پروژه‌های ساختمانی و عمرانی نیست، اما حجم ساخت‌وساز در فضای باز را به‌ طور چشمگیری کاهش می‌دهد. میلگرد از جمله مهم‌ترین مقاطع فولادی در اجرای فوندانسیون است و در اسکلت‌بندی ساختمان کاربرد دارد. اجرای این مراحل در فصول گرم سال به پایان می‌رسد؛ بنابراین، نیاز به میلگرد برای ساختمان‌سازی در زمستان به حداقل می‌رسد. تقاضا برای میلگردهای مختلف همچنان یکسان نیست و رونق بازار برای برخی انواع مانند میلگردهای صنعتی بیشتر از سایرین خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضا برای میلگرد در زمستان، نیاز به انبار و شرایط مناسب برای نگهداری از میلگردها است. میلگردها باید در شرایط مناسب و به دور از رطوبت و شرایط نامساعد آب‌وهوایی نگهداری شوند تا از خوردگی، زنگ‌زدگی و خرابی نجات پیدا کنند. با توجه به هزینه‌بر بودن نگهداری در انبار، بسیاری افراد از خرید در حجم بالاتر از نیاز خود در زمستان صرف‌نظر می‌کنند.

تأثیرات میزان مصرف میلگرد در قیمت و حجم تولید آن

آنچه واضح است، تأثیر مستقیم میزان مصرف بر قیمت و حجم تولید میلگردها است. هرچه نیاز به آرماتورها در بازار بیشتر باشد، کارخانه‌های تولیدکننده درصدد تأمین آن برمی‌آیند و حجم تولید خود را افزایش می‌دهند. در صورتی‌ که میزان تقاضا برای مقاطع فولادی همچنان بالا باشد، قیمت آن‌ها روند افزایشی پیدا می‌کند. این روند حتی می‌تواند برعکس باشد. با کاهش میزان مصرف در فصول سرد سال، حجم تولید و عرضه آرماتورها توسط شرکت‌های فولادی نیز نزولی می‌شود. به ‌این ‌ترتیب، ارزش محصولات حفظ شده و از انباشته شدن آن‌ها در بازار جلوگیری می‌شود.

سخن پایانی

میزان مصرف میلگرد علاوه بر مصرف‌کنندگان عادی، با بودجه‌بندی و تصمیمات دولت نیز ارتباط دارد. بودجه‌بندی‌های سالانه نشان می‌دهند که پروژه‌های عمرانی، صنایع وابسته و نرخ تورم طی سال جاری چه سمت و سویی خواهند داشت و میزان نیاز کشور به مقاطع فولادی و قدرت خرید مردم به چه صورت تغییر می‌کند. به ‌این ‌ترتیب، پیش‌بینی بازار و روند تغییر قیمت‌ها نیز آسان‌تر خواهد بود. شما همچنین با بهره‌گیری از سایت آیین صنعت به‌عنوان یک مرجع قابل‌اتکا می‌توانید قیمت محصولات فولادی نظیر میلگرد و انکر بولت را روزانه بررسی نمایید و از سیگنال‌های مطلوب خریدوفروش به‌موقع اطلاع پیدا کنید.

پاسخگوی آنلاین