همه چیز درباره خط تولید میلگرد ساده

همه چیز درباره خط تولید میلگرد ساده

در این مقاله آیین صنعت تولیدکننده انواع میلگرد و انکر بولت قصد به شرح خط تولید میلگرد ساده دارد که از جمله عوامل موثر در قیمت میلگرد در بازار است. میلگرد یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی است که حیات صنعت ساختمان‌سازی به‌شدت به آن وابسته است. میلگردها در انواع مختلف تولید می‌شوند که از نظر شکل ظاهری، نوع کاربرد، قیمت و خواص فیزیکی تنوع بالایی دارند. میلگرد ساده، یکی از انواع میلگرد است که در کشورمان توسط تولیدکننده‌های مختلف تولید می‌شود و البته در بین محصولات فولادی نیز بسیار پرفروش است. خط تولید میلگرد ساده، موضوعی است که در این مطلب قصد داریم به‌تفصیل در مورد آن صحبت کنیم.

روش‌های تولید میلگرد ساده

تولید میلگرد ساده در تمام کارخانه‌ها، دارای روال نسبتاً ثابت و مشخصی است؛ اما ممکن است در برخی از کارخانه‌ها تغییراتی در مواد اولیه یا روند تولید داده شود. نکته جالب توجه اینجاست که با توجه به هزینه‌بر بودن راه‌اندازی خط تولید میلگرد ساده، هر کارخانه بعد از شروع به کار، تا سال‌ها بعد روش تولید خود را تغییر نمی‌دهد. به‌طورکلی 4 روش مختلف برای تولید میلگرد ساده وجود دارد که در ادامه هرکدام را توضیح می‌دهیم:

  1. روش نورد گرم

نورد درواقع به فرآیندی گفته می‌شود که در آن شمش فولادی از بین انواع غلتک‌های صنعتی عبور می‌کند تا به‌آرامی باریک شده و قطر آن کاهش پیدا کند. در پایان این فرآیند که به آن «رافینگ» می‌گویند، شمش فولادی تبدیل به میله‌هایی با قطرهای متفاوت می‌شود. در روش نورد گرم، شمش فولادی از طریق گرما، نرم شده اما به مرحله ذوب نمی‌رسد. این اتفاق در دمایی حدود 1100 درجه سانتی‌گراد رخ می‌دهد. نرم شدن فولاد، به آن کمک می‌کند که در حین عبور از غلتک‌ها، به‌سادگی فرم‌دهی شده و به‌صورت میلگرد ساده دربیاید. زمانی که میلگرد به قطر مد نظر رسید، توسط قیچی‌های صنعتی بریده می‌شود. در انتها نیز میلگردهای بریده‌شده در دسته‌های چندتایی، محکم به یکدیگر بسته شده و آماده خروج از کارخانه می‌شوند.

  1. روش نورد سرد

برای تولید میلگرد ساده صنعتی و ساختمانی از روش نورد سرد نیز به شمش فولادی احتیاج داریم. اما تفاوت کار در اینجاست که در مرحله رافینگ، دیگر به گرما دادن به فولاد برای نرم کردن آن نیازی نیست. این فرآیند در نورد سرد در دمای محیط اتفاق می‌افتد اما طبیعتاً غلتک‌های بیشتر و پرقدرت‌تری برای شکل دادن به فولاد نیاز است. با توجه به اینکه میلگردهای تولید شده در این روش، تنها با کمک فشار و تحت کشش قرار گرفتن تولید می‌شوند، مقاومت بالاتری نسبت به سایر میلگردها دارند. از سوی دیگر، این محصولات، شکل‌پذیری پایین‌تری دارند. همین موضوع باعث می‌شود برای ساخت ساختمان‌های ضد زلزله از این نوع میلگرد کمتر استفاده شود.

  1. روش میکروآلیاژی

در این روش همان‌طور که از نام آن پیداست، از عناصر مختلف در فولاد تولیدی استفاده میشود. تیتانیوم، وانادیوم و نیوبیوم عناصری هستند که فولاد تولیدی اضافه میشوند و محصول نهایی، یک میلگرد ساده با مقاومت بالا است. این نوع میلگرد، بعد از آنکه مراحل رافینگ را طی کرد، به‌آرامی در دمای محیط، سرد می‌شود و گرمای خود را از دست می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که میلگرد در تمام قسمت‌های داخلی و بیرونی، مقاومت یکسانی از خود نشان دهد که به‌شدت در افزایش کیفیت نهایی میلگرد مؤثر است. توصیه می‌شود میلگردهای تولید شده با روش میکرو آلیاژی، در ساخت سازه‌های ضد زلزله مورد استفاده قرار بگیرند.

  1. روش ترمکس

روش ترمکس، برای تولید میلگردهای ساده با خاصیت شکل‌پذیری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که بعد از گرم شدن و به دنبال آن نرم شدن، دمای آن را با کمک آب سرد، کاهش می‌دهند. این کار باعث می‌شود که سطح بیرونی میلگرد سرد شود اما داخل آن همچنان دمای بالایی داشته باشد. این گرما به‌آرامی به لایه‌های بیرونی میلگرد نیز سرایت می‌کند که درنهایت شکل‌دهی به میلگرد را به‌شدت بالا می‌برد.

کاربردهای میلگرد ساده

همان‌طور که گفتیم، میلگرد ساده از پرکاربردترین مقاطع فولادی است. این محصول با توجه به تنوع بالایی که در بازار دارد، کاربردهای متفاوتی نیز می‌تواند داشته باشد. به‌طورکلی میلگرد ساده که قطری بین 6 تا 50 میلی‌متر دارد، برای افزایش مقاومت کششی سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میلگردها، شکل‌پذیری و قابلیت خم شدن بالایی دارد که کمک می‌کند برای آرماتوربندی سازه‌ها از آن استفاده شود. میلگرد ساده همچنین در صنعت نیز بسیار پرکاربرد است. از این نوع میلگرد که درواقع یک نوع فولاد نرم است، برای خم‌کاری، ساخت پیچ و مهره، جوشکاری و موارد این‌چنینی استفاده می‌شود.

تولیدکننده‌های میلگرد ساده

تولیدکنندگان مختلفی در داخل کشور اقدام به تولید میلگرد ساده کرده‌اند. کارخانه‌های یزد و کاشان در تولید میلگرد ساده برای مصارف ساختمانی شهرت دارند. آیین صنعت نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مطرح میلگرد ساده است که میلگردهایی با مقاومت کششی(360 نیوتن بر میلی‌متر مربع) بالا تولید میکند که آن را به محصولی مناسب برای اغلب روش های تولید مورد استفاده در صنعت از جمله سرد کاری تبدیل میکند.

جمع‌بندی

میلگرد ساده از محصولات فولادی پرمصرف است که بر اساس ویژگی‌های متفاوتی که دارد، در فعالیت‌های صنعتی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب روش‌های تولید این محصول پر ارزش را بررسی کردیم. هرچند که روش‌های پایه و اصلی برای تولید میلگرد یکسان هستند، اما کارخانه‌های مختلف، با اندکی تغییر در خط تولید میلگرد، توانسته‌اند تفاوت‌های منحصربه‌فردی در کیفیت محصول نهایی ایجاد کنند.

پاسخگوی آنلاین