کاربرد میلگرد ساده در صنعت قطعه‌ سازی

کاربرد میلگرد ساده در صنعت قطعه‌ سازی

میلگرد یکی از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین کالاهای فولادی است که در صنایع مختلف، به‌خصوص ساختمان‌سازی، کاربرد زیادی دارد. برخلاف میلگردهای آجدار که بیشترین کاربرد را در صنعت ساخت‌وساز دارند، میلگردهای ساده اغلب در صنایعی مانند قطعه‌ سازی و ساخت انواع ابزار، اتصالات و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت این قطعات و ابزارها عموماً از میلگردهای ساده صنعتی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با کاربردهای میلگرد ساده در صنعت قطعه‌ سازی بیشتر آشنا شوید.

میلگرد مناسب برای صنعت قطعه‌ سازی

قطعه‌ سازی یکی از صنایع مهم کشور است که متریال و قطعات مورد نیاز برای صنایع مختلف مانند خودروسازی، کشاورزی و… را فراهم می‌کند. این قطعات عمدتاً با استفاده از فولاد ساخته می‌شوند تا مقاومت و استحکام مورد نیاز را برای آن‌ها فراهم کنند. میلگرد ساده صنعتی یکی از پرکاربردترین آلیاژهای فولادی است که در صنعت قطعه‌ سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میلگرد بر اساس استانداردهایی از جمله استاندارد ملی ISIRI 3132 با بالاترین کیفیت تولید می‌شود.

میلگرد ساده صنعتی طبق استاندارد روسیه به ‌عنوان آرماتور A1 شناخته می‌شود. این نوع آرماتور به دلیل بافت خوش‌تراش خود امکان انجام عملیاتی مانند تراش، فورج و کشش کاری را فراهم می‌کند. از این ‌رو، می‌تواند برای قطعه‌ سازی و ساخت قطعات خودرو مورد استفاده قرار بگیرد. هرچه شمش و آلیاژ به‌کاررفته در ساخت میلگرد کیفیت بیشتری داشته باشد، امکان استفاده از آن در ساخت اتصالاتی مانند پیچ و مهره، ابزارهای مختلف مانند چکش، انواع قطعات صنعتی مانند قطعات خودرو و… بهتر فراهم می‌شود.

آرماتورها با توجه به مشخصات و جنس متفاوت خود، کاربردهای مختلفی در صنایع پیدا می‌کنند. عمدتاً در ساخت این میلگردها از شمش‌های 5sp، 3sp و ccm (شمشال یا بیلت) استفاده می‌شود که جزو باکیفیت‌ترین آلیاژها به شمار می‌آیند. این آرماتورها با سطح مقطع 10-40 میلی‌متر ساخته می‌شوند و به صورت شاخه‌های 6-12 متری به دست مشتریان می‌رسند. بسته به استانداردهای تولید، طول و قطر میلگردها، وزن و قیمت آن‌ها نیز متفاوت است.

میلگرد مناسب برای صنعت قطعه‌سازی

کاربرد انواع میلگرد ساده در قطعه‌ سازی

میلگردهای ساده صنعتی انواع مختلفی دارند؛ اما همه آن‌ها در صنعت قطعه‌ سازی کاربرد ندارند. برای مثال، آرماتورهای ساده نوردی معمولاً از بیلت و ورق‌های فولادی ضایعاتی به‌دست‌آمده از اوراق کردن کشتی‌ها ساخته می‌شود و کیفیت و قیمت پایین‌تری دارد. استفاده از این میلگرد در قطعه‌ سازی به دلیل مقاومت و کیفیت پایین، موجب کاهش استحکام و مقاومت محصول نهایی و عمر پایین آن می‌شود. شکستن یا خرد شدن تحت ‌فشار زیاد، آسیب به دستگاه یا ماشین، بروز پوسیدگی یا خوردگی در قطعات و… از جمله عواقب استفاده از میلگرد بی‌کیفیت در صنعت خودروسازی است.

بهترین آرماتورها برای استفاده در صنعت قطعه‌ سازی، انواع کششی، تک پولیش و دو پولیش، شش پر و بلبرینگ‌خور هستند. میلگرد ترانس بلبرینگ‌خور از جنس فولاد ST37 و CK45 ساخته می‌شود و بهترین کیفیت را برای استفاده در خودروسازی و ماشین‌آلات صنعتی ارائه می‌دهد. این میلگرد از نوع دو پولیش است؛ به ‌عبارت ‌دیگر طی دو مرحله جداگانه تحت عملیات پولیش‌زنی قرار گرفته است. بنابراین، سطح شفاف‌تر و صیقلی دارد و می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای ساخت قطعات بیرونی خودرو باشد. آرماتور ترانس بلبرینگ‌خور می‌تواند مقاومت و استحکام قیمت‌هایی از خودرو که در معرض ضربه یا خوردگی وجود دارند را به ‌خوبی فراهم کند.

میلگرد ترانس شش پر نیز علاوه بر استحکام، زیبایی ظاهری مطلوبی ایجاد می‌کند. این نوع آرماتور معمولاً در خودروسازی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی برای قطعات نمایی با استحکام بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگردهای تک پولیش تنها یک مرحله پولیش زنی را طی می‌کنند؛ اما سطح صاف و صیقلی دارند. آن‌ها معمولاً برای تولید قطعات هیدرولیکی خودروها و ماشین‌آلات صنعتی، ساخت سیلندر یا پمپ آب و نفت استفاده می‌شوند.

عواقب استفاده از میلگردهای بی‌کیفیت

امروزه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم، قطعات بی‌کیفیتی است که به خط مونتاژ می‌رسند و به محصولاتی مانند خودروهای بی‌کیفیت ایرانی تبدیل می‌شوند. این امر موجب ضرر مالی خریداران می‌شود و افراد را در معرض خسارت‌ها جانی و مالی متعددی قرار می‌دهد. این قطعات مقاومت پایینی دارند و با قرار گرفتن در معرض ضربه، مقاومت مطلوب را ارائه نمی‌دهند. کیفیت پایین محصولات تا حدی می‌تواند به آلیاژ یا همان آرماتور به‌کاررفته در تولید قطعات ارتباط داشته باشد. بنابراین، انتخاب میلگرد مناسب و باکیفیت می‌تواند 50 درصد مشکل را برطرف کند.

عواقب استفاده از میلگردهای بی‌کیفیت

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد، مواد اولیه یا میلگرد مورد استفاده در صنعت قطعه‌ سازی می‌تواند قدمی بزرگ در مسیر بهبود کیفیت محصولات مختلف مانند خودروها و ماشین‌آلات صنعتی باشد. با استفاده از میلگردهای باکیفیت، قطعات در صورت قرار گرفتن در معرض مواد خورنده دچار خوردگی و پوسیدگی نمی‌شوند. به ‌این ‌ترتیب، عمر مفید آن‌ها افزایش می‌یابد و از عواقبی مانند آسیب‌دیدن ماشین یا دستگاه، افت قیمت سریع و کاهش بازدهی آن جلوگیری می‌شود.

جهت دریافت مشاوره خرید انواع انکر بولت ، میلگرد ساده و میلگرد آجدار با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین