درباره مهره و واشر چه می‌دانید؟

درباره مهره و واشر چه می‌دانید؟

قبلاٌ در بلاگ آیین صنعت آنچه که برای خرید میلگرد ساده نیاز دارید را ارئه کردی. همچنین درباره انکر بولت و انواع آن پیش از این نوشته‌ایم. پیچ، مهره و واشر قطعاتی وابسته به هم هستند که درباره هر یک باید توضیحات جداگانه ارائه شود تا شناخت کافی برای خرید و انتخاب انواع آن برای مصرف‌کننده به دست آید.

قبلاً در این بلاگ خوانده‌اید که صنعت پیچ و مهره یکی از مصرف‌کنندگان میلگرد ساده به عنوان ماده اولیه در ساخت هستند. در این نوشته با مهره، واشر و انواع آن آشنایی مختصری پیدا می‌کنید.

مهره، انواع آن و استانداردهایش

مهره یکی از قطعاتی است که در اتصالات مختلف به کار می‌رود. این وسیله کوچک که به صورت گرد یا چندضلعی ساخته می‌شود و مرکز آن توخالی است، اهمیت بسیاری دارد.

از مهره برای متصل کردن و چفت کردن پیچ‌ها استفاده می‌کنند. مهره‌ دو بخش درونی و بیرونی دارد.

بخش بیرونی ساده و بخش درونی آن مارپیچ است. به این مارپیچ، رزوه می‌گویند و پیچ در آن چرخیده و سفت می‌شود. با واژه رزوه پیش از این در پیچ آشنا شدید. به شیارهای حلقوی روی بدنه پیچ‌ها رزوه گفته می‌شود.

رزوه مهره متناسب با رزوه پیچ ساخته می‌شود تا بتوان آن‌ها را به یکدیگر پیچ کرد. امروزه در اتصالات از روش‌های مختلفی مثل جوش، میخ، چسب، پرچ و غیره استفاده می‌شود. اما استفاده از پیچ و مهره جزء بهترین تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد اتصال میان سطوح مختلف است.

در صنایع مختلف از پیچ و مهره در کناره هم استفاده می‌شود. برای خرید پیچ و مهره و استفاده آن‌ها در اتصالات، باید به گرید و کلاس مهره توجه کنید تا مشابه کلاس و گرید پیچی باشد که استفاده می‌کنید. ناهمسانی آن‌ها موجب اشکال در اتصالات یا حتی شکستن پیچ یا مهره می‌شود.

انواع مهره‌ها متناسب با نوع کاربرد آن‌ها و پیچ‌های مرتبط در اتصالات مختلف استفاده می‌شوند. مثل مهره‌های متریک مخصوص صنایع سنگین که برای اتصال با پیچ‌های شش‌گوش، استاد‌بولت و آلن استفاده می‌شوند.

مهره‌ها بر اساس نوع رزوه به دنده‌ریز و دنده‌درشت تقسیم می‌شوند.

دو استاندارد جهانی برای مهره، استاندارد DIN کشور آلمان است و استاندارد آمریکایی ASTM) است.

انواع واشر و کاربردهای آن

واشر در اتصالات برای توزیع بار پیچ و مهره به کار می‌رود. این وسیله شکل حلقه‌ای دارد و از فلز یا پلاستیک ساخته می‌شود. واشرها بین سرپیچ و روی مهره‌ها قرار می‌گیرند.

واشر به کاهش اصطکاک میان پیچ و مهره کمک می‌کند و به همین دلیل از واشرها در اتصالات استفاده می‌شود. البته کاربرد واشرها در صنایع تنها به این محدود نمی‌شود و کاربردهای دیگری نیز دارد.

کاربردهای واشر در صنعت

واشرها انواع گوناگونی و سایزهای مختلفی هستند. از مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع واشرها می‌توان به واشرهای حلقه‌ای، لرزه‌گیر، بشقابی، تنظیم، چاکنت، موجی و ستاره‌ای اشاره کرد.

از لحاظ نوع کاربرد می‌توان واشرها را به دو دسته تقسیم کرد:

استاندارد اصلی واشرها در ایران، استاندارد DIN آلمان است. واشرها علاوه بر جنس موارد به کار رفته در ساخت آن‌ها، بر حسب شرایط دیگری نیز مانند قطر داخلی، قطر خارجی، ارتفاع دندانه‌ها و ضخامت دیواره بدنه، شناسایی و خرید و فروش می‌شوند.

اگر از فعالان صنایع وابسته به خرید میلگرد ساده صنعتی هستید می‌توانید با کارشناسان ما در آیین صنعت برای مشاوره و اطلاع از جدیدترین قیمت میلگرد ساده تماس بگیرید.

پاسخگوی آنلاین