معرفی میلگرد آجدار

معرفی میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار یکی از مهم‌ترین و بهترین مصالحی هستند که در ساخت ساختمان‌ها و صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، که در ایران تحت نام استاندارد ملی INSO 3132 به ذکر شرایط فنی و مشخصات مورد لزوم پرداخته شده است. این مقاطع فولادی . میلگردهای آجدار انواع مختلفی دارند که در ظاهر با یکدیگر متفاوت‌اند؛ به‌طور مثال تعداد آج آن‌ها با هم فرق دارد. میلگردهای آجدار به‌صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. هر دسته از میلگردهای آجدار دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص و متفاوتی هستند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به طور کلی به معرفی میلگرد آجدار بپردازیم.

روش اتصال میلگردهای آجدار

معمولا استفاده از جوشکاری برای متصل کردن انواع میلگردهای آجدار به هم، توصیه نمی‌شود؛ بلکه از روش جایگزینی در این مورد کمک گرفته می‌شود که کوپلینگ نام دارد. coupling یا اتصال مکانیکی، یک روش آسان برای وصله کردن مقاطع فولادی به یکدیگر است که باعث می‌شود رفتار یکپارچه میلگرد حفظ شده و در عین حال، استحکام آن هم کاهش پیدا نکند.

در این روش وصله کردن میلگردهای آجدار، از قطعات مخصوصی استفاده می‌شود که دارای طراحی منحصر به فردی هستند و می‌توانند به صورت بست عمل کنند. این کوپلرها به دلیل داشتن رزوه در دیواره داخلی خود، به خوبی با مقاطع فولادی درگیر شده و می‌توانند اتصال مکانیکی را برقرار نمایند.

معرفی میلگرد آجدار

مشخصات و کاربردهای میلگردهای آجدار

به‌طورکلی تمام میلگردها در دسته‌های آجدار و ساده قرار می‌گیرند. میلگرد ساده همان‌طور که از نامش پیداست کاملا صاف بوده و بر روی آن هیچ‌گونه برآمدگی آج مانندی مشاهده نمی‌شود. ساختار میلگردهای آجدار در این زمینه متفاوت بوده و می‌توان آن‌ها را برحسب نوع آج و همچنین مقاومتشان به سه دسته تقسیم کرد. در ادامه با انواع میلگردهای آجدار و همچنین مشخصاتشان بیشتر آشنا خواهیم شد.

این نوع میلگردها را میلگرد نرم نیز می‌نامند. در ترکیب این دسته از میلگردهای آجدار، از کربن کمی استفاده ‌شده است و به همین دلیل نسبت به سایر میلگردها انعطاف‌پذیرتر هستند. از این دسته میلگردهای آجدار بیشتر برای ساخت خاموت استفاده می‌شود که در هنگام به‌کارگیری به‌صورت عرضی قرار می‌گیرند. حداقل مقاومت کششی این نوع میلگردها چیزی حدود 500 مگا پاسکال و حداقل مقاومت تسلیم مجاز آن‌ها 340 مگا پاسکال است. آج‌های این نوع میلگردها به‌صورت مارپیچی هستند. قابل‌ذکر است که انجام عملیات جوشکاری بر روی این دسته از مصالح ساختمانی ممکن است، اما معمولا پیشنهاد نمی‌شود. به جای استفاده از جوش برای اتصال میلگردهای آجدار به هم، بهتر است از کوپلینگ استفاده شود که مشکلات ناشی از جوشکاری مثل زمان‌بر بودن و خطر داشتن را از بین می‌برد.

این نوع از میلگردهای آجدار توپر و نیمه سخت هستند؛ اما نسبت به دسته اول بسیار مقاوم‌ترند؛ زیرا آج‌های آن‌ها به‌صورت جناغی قرار گرفته‌اند. این گروه برخلاف دسته اول، به‌صورت طولی مورد استفاده قرار می‌گیرند و انعطاف‌پذیری کم‌تری هم نسبت به دسته اول دارند. حداقل مقاومت کششی این دسته از میلگردهای آجدار، 600 مگا پاسکال و حداقل مقاومت تسلیم مجاز آن‌ها نیز 400 مگا پاسکال است. باید بگوییم که جوشکاری بر روی این نوع میلگردها به‌هیچ‌وجه مجاز و ممکن نیست.

این دسته از میلگردهای آجدار بسیار سخت و مقاوم هستند. شکل آج آن‌ها به‌صورت مرکب است و به همین دلیل، تفاوت بسیاری با سایر انواع مقاطع فولادی دارند. علاوه بر این‌ها، استفاده از این نوع میلگرد نسبت به سایر میلگردهای آجدار کم‌تر صورت می‌گیرد؛ زیرا قیمت بسیار بالاتری دارد؛ اما قاعدتا به دلیل مقاومت بسیار بالاتری که از خود نشان می‌دهند، باعث استحکام بیشتر سازه می‌شوند. حداقل مقاومت کششی این دسته از میلگردهای آجدار برابر 650 مگا پاسکال و حداقل مقاومت تسلیم مجاز آن‌ها معادل 500 مگا پاسکال است.

معرفی کلی میلگرد آجدار

اصولا میلگردهای آجدار در دو نوع شاخه و کلاف و در سایزهای استاندارد 5.5 الی 40 میلی‌متر تولید می‌شوند. اکثر افراد شناخت بهتری نسبت به میلگردهای آجدار دارند؛ زیرا بیشتر، از این نوع میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و پرکاربردتر است. میلگردهای آجدار بیشتر برای مقاوم‌سازی بتن‌‌های پل‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، ساختمان‌ها و برج‌ها استفاده می‌شوند؛ زیرا بتن‌ها به‌تنهایی مقاومت کافی را در برابر فشارها ندارند و به یک نیروی نگه‌دارنده مانند میلگردهای آجدار، احتیاج دارند. دلیل استفاده میلگردهای آجدار به‌جای میلگردهای ساده در صنعت ساختمان‌سازی نیز، ایجاد اصطکاک و چسبندگی بیشتر بین میلگرد و بتن است.

میلگرد ساختمانی

سخن پایانی

میلگردهای آجدار انواع مختلفی دارند و به سه گروه تقسیم می‌شوند که از لحاظ میزان استحکام، شکل ظاهری و نحوه قرارگیری آج‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. آج‌های دسته اول، به‌صورت مارپیچ و هستند. دسته دوم آج‌هایی به‌صورت جناغی و دسته سوم نیز آج‌هایی به شکل مرکب دارند. دسته سوم میلگردهای آجدار قیمت بالاتری نسبت به دو گروه دیگر دارند؛ زیرا جنس و استحکام آن‌ها نسبت به دو مدل دیگر بهتر و بیشتر است. از این میلگردهای آجدار بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی و برای بالا بردن مقاومت بتن‌ها استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم جوشکاری بر روی دسته اول میلگردهای آجدار ممکن است؛ اما بهتر است این کار انجام نشود. دسته دوم به‌هیچ‌وجه قابل جوشکاری نیستند و مهندسان نیز مجوز جوشکاری بر روی آن‌ها را نمی‌دهند.

جهت کسب اطلاع از قیمت میلگرد ساده، صنعتی و آجدار با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین