قیمت انکر بولت

قیمت انکر بولت

بررسی قیمت انکر بولت آیین‌صنعت

انکر بولت (Anchor Bolt) یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است که با عملکردی مشابه رول‌پلاک، ایجاد اتصالات را تسهیل می‌بخشد. انکربولت‌ها به دو نوع شیمیایی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. تجربه نشان داده است که ایجاد اتصال با استفاده از انکر بولت نه‌تنها آسان‌تر است، بلکه سطح ایمنی پروژه را نیز به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. به همین دلیل، امروزه می‌بینیم که از انکر بولت‌ها در نصب سازه‌هایی مانند پله‌برقی، آسانسور و… نیز استفاده می‌شود. در ادامه با ویژگی‌ها، انواع، کاربردها و عوامل مؤثر بر قیمت انکر بولت آیین صنعت بیشتر آشنا می‌شوید.

انکر بولت چیست؟

همان‌طور که برای نصب راحت‌تر پیچ‌ها بر روی دیوار و افزایش ایمنی و استحکام کار از رول‌پلاک استفاده می‌کنیم، در مورد سازه‌های بتنی نیز به ابزاری به نام انکربولت یا پیچ چفتی نیاز خواهیم داشت. بولت نوعی پیچ است که با استفاده از یک مهره بسته می‌شود. به‌این‌ترتیب، انکربولت درواقع پیچ و مهره‌ای است که از یک تکیه‌گاه بهره برده باشد. معمولاً زمانی که بخواهیم اتصالی میان فولاد و بتن ایجاد کنیم، از انکربولت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بهره می‌گیریم. البته این تنها کاربرد انکربولت نیست؛ اما رایج‌ترین آن است. نصب انکربولت به این صورت است که بخشی از انکربولت درون بتن محکم می‌شود و بخش دیگر آن که از بتن بیرون است، در اتصال با صفحات فولادی قرار می‌گیرد و چفت‌وبست می‌شود.

کمپانی هیلتی (سازنده انکربولت)، انکر بولت را با نام اکسپنشن بولت معرفی می‌کند؛ اما معمولاً با این نام از آن یاد نمی‌شود. نام اکسپنشن بولت به عملکرد منحصربه‌فرد این پیچ و مهره نیز اشاره دارد. این نوع بولت پس از نصب شدن در محل موردنظر، با افزایش حجم همراه خواهد بود و همین ویژگی موجب درگیر شدن انکربولت با سازه بتونی و ایجاد یک اتصال پایدار می‌شود. انکربولت را با نام‌های یو بولت و رول بولت نیز می‌شناسند. این در حالی است که یو بولت ابزاری U شکل با دو سر رزوه شده است. این ابزار، عمدتاً در ثابت کردن لوله‌ها به سطوح فلزی کاربرد دارند. رول بولت نیز نامی است که برای نوعی از انکربولت‌های مکانیکی استفاده می‌شود.

انواع انکر بولت آیین صنعت را بشناسید

انواع انکر بولت

انکربولت‌ها دارای دو نوع شیمیایی و فیزیکی هستند. رول بولت همان انکر بولت فیزیکی همان‌طور که از نامش پیداست، اتصالات را به‌صورت مکانیکی ایجاد می‌کند. هر رول بولت شامل یک استوانه، مهره، واشر و پیچ رولی با سر مخروطی شکل است. در یک مقایسه کلی، انکربولت‌های شیمیایی را می‌توان از بسیاری جهت‌ها بهتر از رول بولت‌ها دانست. زیرا در اتصال انکربولت‌های شیمیایی از نوعی چسب کاشت مخصوص استفاده می‌شود. استفاده از چسب کاشت درواقع توانسته است راهی مناسب برای افزایش قدرت باربری بتن و چسبندگی میان بتن و بخش استوانه‌ای درون بتن باشد. از طرف دیگر، انکربولت‌های شیمیایی محدودیت‌ها را از بین برده‌اند. به گونه‌ای که شما می‌توانید برای هر قطر و عمقی از آن‌ها استفاده کنید.

انواعی از رول بولت‌ها نیز وجود دارند که با عنوان استاد بولت (Stud Bolt) آن را می‌شناسیم. این بولت‌ها به شکل پیچ گل‌دار هستند، به‌راحتی و تنها با استفاده از مهره و واشر مونتاژ و اجرا می‌شوند. ازجمله مزایای استفاده از این نوع رول بولت می‌توان به افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان تحویل کار، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و درنتیجه، کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. لازم به ذکر است که قیمت انکربولت شیمیایی بیشتر از انواع مکانیکی بوده و نصب آن‌ها گاهی دشوارتر است. بنابراین، سرعت تحویل کار نیز کاهش پیدا می‌کند.

عواملی که باید هنگام انتخاب نوع انکربولت در نظر بگیرید

عوامل متعددی وجود دارند که ممکن است در انتخاب نوع انکر بولت تأثیر داشته باشند. مهم‌ترین معیارهای انتخاب شما می‌توانند موارد زیر را شامل شوند:

  1. شرایط محیطی

زمانی که از شرایط محیطی صحبت می‌کنیم، منظور ما تنها آب‌وهوا و میزان رطوبت موجود در هوا نیست. با توجه به اینکه محل اجرای انکر بولت‌ها شهرهای حاشیه‌ای هستند یا نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و…، احتمال وجود مواد خورنده مانند اسیدها، سولفات‌ها، فسفات‌ها، چربی و… نیز تغییر می‌کند. به‌این‌ترتیب، در محیط‌هایی با مواد خورنده بیشتر باید از انکربولت‌هایی با مقاومت بیشتر در برابر خورندگی و ویژگی‌های ساختاری بهتر استفاده شود.

  1. مقدار بار

بسته به انکربولتی که انتخاب می‌کنید، این ابزار قادر به تحمل باری بین 10 الی 15000 کیلوگرم خواهد بود. بنابراین، در اینجا باید کاربرد اکسپنشن بولت را در نظر بگیرید و با توجه به برآوردها، مشخص کنید که انکربولت موردنظر شما باید چه مقدار بار را تحمل کند. نوع بار (کششی، برشی، ایستا و پویا) نوع عملکرد و نیاز پروژه نیز در اینجا اهمیت پیدا می‌کنند.

  1. نوع بار

نوع بار ممکن است استاتیک یا پویا باشد. مقدار بار استاتیک همیشه ثابت است و به‌مرورزمان کاهش یا افزایش نمی‌یابد. وزن شخص، وزن تجهیزات، وزن سازه و… جزو این نوع بار هستند. بار پویا همان‌طور که از نامش مشخص است، تغییر می‌کند. نیروی باد، برف، ماشین‌آلات، عبور افراد و… ازجمله مثال‌های بار پویا به شمار می‌آیند.

  1. قطر اکسپنشن بولت و عمق کشت

قطر انکر بولت و عمق کشت یکی از معیارهای مهم در هنگام انتخاب انکربولت‌ها است که بر اساس محدودیت‌های طراحی و اجرا، مقدار و نوع بار و سوراخ در پایه ماشین‌آلات تعیین می‌شود.

انواع انکر بولت چیست

  1. ترکیبات سازه

در هنگام خرید انکربولت باید در نظر داشته باشید که در سازه موردنظر شما، چه مواد اولیه و ترکیباتی به‌کاررفته است. بر این اساس، مشخصات اکسپنشن بولت انتخابی شما تغییر خواهد کرد.

  1. فاصله لبه و فضا

یکی دیگر از محدودیت‌ها و معیارهای انتخاب انکربولت، فاصله آن با لبه آزاد بتن است که بسته به نوع انکر متفاوت خواهد بود.

عوامل تعیین‌کننده قیمت انکر بولت

اگرچه در آخر این نرخ بازار است که قیمت انکربولت موردنظر شما را مشخص می‌کند؛ اما بسته به چند عامل اصلی این قیمت متغیر خواهد بود. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

کاربردهای انکر بولت کدامند؟

انواع انکر بولت در بازار

انکربولت‌ها به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد، کاربردهای زیادی دارند. ازجمله رایج‌ترین کاربردهای این ابزار می‌توان به آسانسور، مهار داربست، سدها، سقف کاذب، جرثقیل، پالایشگاه نفت، خطوط راه‌آهن و… اشاره کرد. بااین‌حال، اصلی‌ترین کاربرد اکسپنشن بولت را می‌توان ایجاد اتصال میان ورقه پایه فولادی و سازه بتنی دانست.

سخن پایانی

همان‌طور که بیان شد، اکسپنشن بولت یا انکر بولت نوعی ابزار برای ایجاد تسهیل و افزایش امنیت اتصالات است. با توجه به کاربرهای این ابزار، کیفیت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و کیفیت پایین آن اغلب ممکن است خسارت‌های مالی و جانی در پی داشته باشد. بنابراین، در هنگام خرید باید به برند انکربولت نیز توجه شود. ازجمله معتبرترین و معروف‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده Anchor Bolt شرکت آیین صنعت است که با دریافت مشاوره رایگان همکاران فروش مجموعه میتوانید خرید خود را انجام دهید.

جهت دریافت مشاوره رایگان خرید انواع میلگرد ساده و صنعتی با همکاران ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

پاسخگوی آنلاین