فرآیند نورد میلگرد

فرآیند نورد میلگرد

فرآیند نورد میلگرد آیین صنعت

میلگرد یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی است که آن را می‌توان با فرآیندهای مختلف تولید کرد. از رایج‌ترین فرآیندهای تولید میلگرد ساده و آجدار می‌توان روش‌های ترمکس، میکروآلیاژی و نورد را نام برد. هر یک از این روش‌ها بر سطح کیفی، مقاومت و قیمت میلگردها اثر می‌گذارند؛ به همین خاطر، فرآیند تولید میلگرد برای خریداران اهمیت دارد. از میان روش‌های مختلف تولید، روش نورد در شکل‌دهی به میلگردها بسیار کارآمد است؛ به همین دلیل، تبدیل به یکی از فرآیندهای پرتکرار در کارخانجات آهن‌آلات شده است. در ادامه، قصد بررسی کامل فرآیند نورد میلگرد را داریم. با ما همراه باشید.

نورد میلگرد چیست؟

تغییر شکل فولاد در فرآیند نورد، توسط غلتک‌ها انجام می‌گیرد. فولاد با رد شدن از غلتک‌های سرد یا گرم، تبدیل به محصول نهایی می‌شود. به این ترتیب، ساختار اصلی میلگرد ساده نیز با عبور از رول‌ها شکل می‌گیرد. ضمن اینکه عملیات نورد محدود به تولید میلگرد نمی‌شود و از آن می‌توان جهت ساخت انواع فلزات استفاده کرد؛ بنابراین، نورد نامی آشنا برای افراد فعال در صنعت فولاد است.

فرآیند نورد میلگرد

فرآیند نورد میلگرد به دو دسته کلی، گرم و سرد تقسیم می‌شود که در قسمت زیر به بررسی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم:

شمش‌ها یا بلوک‌های فولادی در جریان تولید میلگرد با نورد گرم از بین دو غلتک‌‌ عبور می‌کنند که دمای فضای آن چیزی حدود 800 الی 1200 درجه سانتی‌گراد است. این گرما باعث می‌شود، فولاد به شکل نهایی یعنی میلگرد در آید. در واقع، دمای میلگرد در نورد گرم، بالاتر از دمای تبلور است که این موضوع، باعث شکل گرفتن بهتر فولاد می‌شود. به طور کلی، روش ساخت میلگرد با نورد گرم این‌گونه است که نخست، فولاد داخل دستگاه نورد قرار می‌گیرد تا با حرارت زیاد به میلگرد مدنظر تولیدکننده تبدیل شود. سپس، میلگرد برای مدتی در همان دما گذاشته می‌شود و در پایان نیز آن را سرد و منقبض می‌کنند تا قابل استفاده شود. همچنین، در این روش، امکان ساخت میلگرد در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد و می‌توان آن را در طول‌های متنوعی مانند 6 و 12 متری تولید کرد.

فرآیند نورد سرد یکی دیگر از روش‌های ساخت میلگرد است که تفاوت‌های زیادی با مدل دیگر یعنی نورد گرم دارد. در این فرآیند، دمای میلگرد نسبت به دمای تبلور کمتر است. اصولاً، عملیات مختلفی که در نورد سرد بر روی میلگرد انجام می‌گیرد مانند کاهش ضخامت و افزایش طول آن در دمای پایین بوده که این دما معمولاً به دمای اتاق نزدیک است. به طور کلی، کار ساخت میلگرد در روش نورد سرد با تمرکز بر روی فشار زیاد بر فولاد و تعداد بیشتر مراحل صورت می‌گیرد. به همین دلیل، غلتک‌های بیشتری در این فرآیند استفاده می‌شوند و در کل، تعداد مراحل بیشتر از نورد گرم است. همچنین، از ویژگی‌های بارز میلگرد‌های تولیدشده با پروسه نورد سرد می‌توان به استحکام و مقاومت بالا، تلرانس دقیق و ظاهر زیبا اشاره کرد.

تفاوت های نورد سرد و گرم

تفاوت های نورد سرد و گرم

اکنون که با فرآیندهای نورد گرم و سرد آشنا شدید، نوبت به بررسی تفاوت‌های اصلی میان آن‌ها می‌رسد. اگر بخواهیم محصولات تولیدشده توسط این دو فرآیند نورد میلگرد را از نظر مقاومت با هم مقایسه کنیم، قطعاً فولادهای نورد سرد بهتر هستند. این فولادها بسیار قوی و سرسخت هستند و استحکام بی‌نظیری دارند. علاوه بر این، میلگردهای نورد سرد زیباترند؛ به همین خاطر، در پروژه‌هایی که زیبایی و دقت فنی حائز اهمیت است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ویژگی‌ها باعث شده است که میلگردهای نورد سرد با قیمت بیشتری نسبت به میلگردهای نورد گرم به فروش برسند.

بهترین روش خرید میلگرد

بهترین روش خرید میلگرد این است که از تولیدکننده اصلی خریداری شود. در واقع، با خرید میلگرد از کارخانه دیگری نیازی به پرداخت هزینه اضافی به واسطه‌ها نیست و می‌توان این محصول فولادی را با بهترین قیمت ممکن خریداری کرد. در کل، افرادی که قصد خرید میلگرد در تناژ بالا را دارند، بهتر است خرید خود را از کارخانه مربوطه انجام دهند. همچنین، با خرید میلگرد از کارخانه می‌توان از اصالت کالا نیز مطمئن شد و آن را با خیالی آسوده در پروژه‌های عمرانی و صنعتی خود به کار گرفت.

عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد

عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد

مؤلفه‌های متعددی بر قیمت میلگرد تأثیر می‌گذارد که در قسمت زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

نوع میلگرد یکی از فاکتورهای مؤثر بر قیمت آن است. به طور کلی، میلگرد تحت دو مدل آجدار و بدون آج یا ساده، طراحی و ساخته می‌شود که از نظر ظاهر و کارکرد با یکدیگر تفاوت دارند. میلگردهای ساده دارای سطحی صاف و بدون برآمدگی هستند؛ اما میلگردهای آجدار که طی فرآیند نورد ساخته می‌شوند، آج‌هایی بر روی سطح خود دارند. ضمن اینکه خود میلگرد آجدار نیز دارای زیرمجموعه‌هایی به نام A2، A3 و A4 بوده که قیمت هر یک از آن‌ها متفاوت از دیگری است.

کیفیت میلگرد یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت آن است. این کیفیت تا حد زیادی به فولاد اولیه به‌کاررفته در محصول بستگی دارد. بنابراین، هرچقدر سطح کیفی فولاد کارخانه بهتر باشد، کیفیت محصول نهایی نیز به همان اندازه بهتر خواهد بود. به طور کلی، کیفیت مقاطع فولادی بایستی با استانداردهای این حوزه همخوانی داشته باشد.

میلگردها در سایزهای مختلفی مانند 8 الی 42 میلی‌متری ساخته می‌شوند. توجه داشته باشید، عددی که روبروی میلگردها گذاشته می‌شود، بیانگر سایز آن‌ها است. خریداران بایستی در زمان خرید میلگرد به اندازه آن دقت داشته باشند و محصول را طبق نیاز خود خریداری کنند. به طور کلی، سایز میلگرد نیز یکی از المان‌های مهم در قیمت‌گذاری محصول به شمار می‌آید.

سخن پایانی

تولیدکنندگان ایرانی در ساخت انواع آهن‌آلات به‌خصوص میلگرد تبحر دارند. شرکت آیین صنعت نیز یکی از سازندگان باتجربه‌ انواع میلگرد ساده، آجدار و صنعتی در ایران است که این محصولات را با متریال باکیفیت در سایزهای مختلف تولید می‌کند. صنایع مختلف کشور با استفاده از این میلگردها می‌توانند کارهای خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند و پروژه‌های باکیفیتی را به مشتریان خود تحویل دهند.

جهت دریافت مشاوره و خرید انواع انکربولت و میلگرد با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین