عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت

عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت

عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت آیین صنعت

آیین‌نامه‌های مربوط به ساختمان‌سازی تعیین‌کننده عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکربولت هستند. تولیدکنندگان انکر بولت نیز موظف هستند به آیین‌نامه‌های صادرشده از مراکز ذیربط توجه کنند و تولیدات خود را با توجه به ایده آل آن‌ها بسازند. قطعاً عدم توجه به استانداردهای تولید، منجر به عملکرد ضعیف محصول شده و آن را در گروه محصولات بی‌کیفیت بازار قرار می‌دهد.

بنابراین توجه به آیین‌نامه‌هایی که حدود طراحی انکر بولت را مشخص می‌کنند، به نفع تولیدکنندگان خواهد بود. پیش از بررسی عوامل مؤثر بر طراحی انکر بولت به معرفی این ابزار صنعتی می‌پردازیم تا شما همراهان گرامی بهتر بتوانید مفاهیم تخصصی آن را درک کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انکر بولت و انواع آن و همین‌طور موارد مهم در طراحی انکر بولت، ادامه مطلب را از دست ندهید.

معرفی انکر بولت به زبانی ساده (Anchor Bolt)

انکر بولت یکی از ابزارهای مهم بست در جهان است که مصارف گسترده‌ای در دنیای صنایع دارد. با این ابزار می‌توان اشیاء مختلف را به سطح بتنی وصل کرد و ضمن اتصال ابزار سازه‌ای و غیر سازه‌ای مختلف به بتن، منجر به افزایش توان و مقاومت پروژه شد. برخی از پروژه‌های مهم که در روند ساخت آن‌ها از انکر بولت استفاده می‌شود عبارت‌اند از پروژه‌های مربوط به سدسازی، پل‌سازی، ریل سازی، ساختمان‌سازی، آسانسورسازی، هواپیماسازی، ماشین‌سازی و… .

همچنین کارشناسان، انکر بولت را به ۲ دسته کلی تقسیم کرده‌اند که این دسته‌بندی عبارت‌ است از انکر بولت‌های شیمیایی و انکر بولت‌های مکانیکی که هر یک از آن‌ها به یک شیوه و تکنیک، کار بست را انجام می‌دهند و عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت بسته به کاربرد انکر بولت تعیین میگردد. انکربولت شیمیایی یا چسب کاشت، کار اتصال اجسام به یکدیگر را با کمک ترکیب قدرتمند خود که شامل رزین اپوکسی، وینیل استرو پلی‌استر است، انجام می‌دهد و انکر بولت مکانیکی نیز به‌صورت مکانیکی کار بست اجسام را انجام می‌دهد.

عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت

عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت

ازآنجایی‌که، نصب ابزارهای صنعتی در پروژه‌‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است بایستی به طراحی و مدل هر یک از آن‌ها توجه شود. در رابطه با انکر بولت نیز حساسیت زیادی وجود دارد و بایستی انکر بولت‌های هر پروژه‌ بسته به مشخصات و طراحی آن انتخاب شوند. در زیر به عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت که شناخت آن‌ها برای هر صنعتگری نیاز است، اشاره‌کرده‌ایم:

نوع بار یکی از عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت است که حین خرید این محصول بایستی به آن توجه کنید. در طراحی استاتیکی یا دینامیکی بودن بار مشخص می‌شود.

تمام بارهای واردشده در مدل‌های مختلف به ۲ مدل بار تبدیل می‌شوند که شامل کششی (Tensile Load, N) و برشی (Shear Load, V) است. به‌این‌ترتیب، انکرهای مختلف با ظرفیت باربری کششی و برشی مشخص می‌شوند و جهت طراحی این ابزار نیز بایستی میزان بار تعیین شود.

با میلگردهای مسلح کننده بتن می‌توان تداخل مخروط تنش را کاهش داد.

عمق کاشت نیز یکی دیگر از موارد مؤثر بر طراحی انکر است. درواقع، تغییر در عمق کاشت منجر به تغییر در سایز مخروط تنش شده و طراحی ابزار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

از عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت بارهای وارده به انکر بولت است چراکه گاهی اوقات با تعبیه غیراصولی انکر در کار، احتمال این قضیه وجود دارد که برخی از انکرها نتوانند بارهای وارده را تحمل کنند. برای اینکه از وقوع این حادثه پیشگیری شود، لازم است فاصله میان انکر و سوراخ بین صفحه فلزی با تکنیک‌هایی مانند استفاده از واشرهای مناسب به نام Dynamic Set پر شود. استفاده از این تکنیک در پروژه باید آنالیز شود و در صورت صلاحدید اعمال شود.

اگر مخروط‌های تنش تشکیل‌شده به‌وسیله انکر با هم تداخل نداشته باشند یا اینکه فاصله آن‌ها با لبه مواد رعایت شده باشد، شاهد روند کاهشی باربری انکرهای پروژه نخواهیم بود. اگر هم از فواصل کمی برخوردار باشد بایستی ضرایب کاهشی بر باربری انکرهای موجود اعمال شود؛ بنابراین باید به فواصل آن‌ها با یکدیگر توجه کرد.

بارهای وارده به سازه‌ از دیگر مواردی است که در طراحی انکر باید مدنظر قرار بگیرد. این بار وارده می‌تواند هر باری باشد، از بارهای اعمال‌شده بر اثر حوادث طبیعی همچون باد و زلزله گرفته تا بارهای ناشی از فشار وسایل در حین کار و آن‌هایی که نصب‌شده‌اند و… .

بتن ترک‌دار نیز بر طراحی انکر تأثیر خواهد گذاشت. درواقع، زمانی که بتن به خاطر فشار تحت کشش قرار می‌گیرد، ترک‌های بسیار ریزی بر روی آن پدید می‌آید که این ترک‌های ریز را نمی‌توان با چشم دید. حال زمانی که، انکر در چنین مناطقی تعبیه شود و در هنگامی‌که بارهای وارده از مدل دینامیکی باشند، این ترک‌های ریز باعث کاهش گیرایی انکر با بتن شده و یکنواختی مخروط تنش تشکیل‌شده را از بین می‌برند.

 

عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت آیین صنعت

جمع‌بندی

از عوامل تأثیرگذار بر طراحی انکر بولت می‌توان به مواردی همچون نوع بار، راستای بار، بارهای وارده به سازه، بارهای وارده به انکر بولت، فاصله انکرهای پروژه با هم و فاصله با مواد، عمق کاشت، بتن ترک‌دار و… اشاره کرد. درواقع، انکر بولت یکی از ابزارهای اساسی و مهم صنعتی است که منجر به اتصال بین دو جسم متفاوت مانند اشیاء با بتن شده و نقش مهمی را در بخش‌های مختلف صنایع ایفا می‌کند.

از بخش‌های مهمی که صنعتگران از انکر بولت استفاده می‌کنند می‌توان به بخش‌های ساختمان‌سازی، ساخت پله‌برقی و آسانسور، پل‌سازی، ریل سازی، هواپیماسازی، ساخت ماشین‌آلات مختلف و… اشاره کرد؛ بنابراین انکر بولت مصارف گسترده‌ای در ساخت‌وسازهای حیاتی کشور دارد و برای افزایش مقاومت و کیفیت این پروژه‌های عظیم از آن استفاده می‌شود. در ضمن، انکر بولت در مدل‌ها، ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که می‌بایست با توجه به نوع پروژه و موقعیت آن، اقدام به انتخاب بهترین انکر بولت کرد.

برای دریافت مشاوره خرید انکر بولت با همکاران ما در آیین صنعت تماس حاصل فرمایید.

پاسخگوی آنلاین