روند صعودی قیمت میلگرد

روند صعودی قیمت میلگرد

قیمت میلگرد ساده و ساختمانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان صنعت ساخت‌وساز و فولاد است. زیرا تقریباً هیچ ساختمان و بنایی را نمی‌توانید پیدا کنید که در ساخت آن از میلگرد استفاده نشده باشد. بنابراین، فراز و نشیب‌های هرچند کوچک در نمودار قیمت این محصول فولادی، می‌تواند تأثیر چشمگیری در هزینه‌های ساخت‌وساز و قیمت مسکن بگذارد. از این ‌رو، بررسی روند بازار میلگرد و عوامل مؤثر بر قیمت آن برای طیف گسترده‌ای از مردم اهمیت دارد. در ادامه این مطلب، دلایل اصلی روند صعودی قیمت میلگرد طی پاییز 1401 را بررسی می‌کنیم و با نگاهی به آینده، وضعیت بازار میلگرد را از نظر می‌گذرانیم.

عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد

فاکتورهای متعددی وجود دارند که می‌توانند در نوسانات قیمت میلگرد و مقاطع فولادی و روند صعودی قیمت میلگرد دخالت داشته باشند. یکی از مهم‌ترین موارد موثر بر قیمت میلگرد، میزان عرضه و تقاضا است که با افزایش ساخت‌وساز و نیاز صنایع وابسته، موجب بالا رفتن قیمت می‌شود. به همین دلیل است که حتی میزان بودجه اختصاص ‌یافته به پروژه‌های عمرانی در بودجه‌بندی سالانه دولت نیز می‌تواند در قیمت این مقاطع فولادی تأثیر بگذارد.

قیمت سوخت و قیمت جهانی فولاد از دیگر فاکتورهای مهم در قیمت‌گذاری میلگرد هستند. هرچه قیمت سوخت و فولاد بالاتر باشد، هزینه‌های تولید نیز افزایش می‌یابد. قیمت سوخت با تأثیر بر هزینه حمل ‌و نقل نیز می‌تواند قیمت نهایی محصولات را تحت تأثیر خود قرار دهد.

مورد دیگری که این روزها نقل مجالس بوده، نرخ ارز و قیمت دلار است. قیمت دلار با تأثیر بر هزینه‌های تولید، حتی به ‌صورت لحظه‌ای نیز می‌تواند قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی را تغییر دهد. در واقع نقش قیمت دلار در قیمت‌گذاری‌ها، پررنگ‌تر از تصور ما است. قیمت پایه‌ای میلگرد در بازار بورس بر اساس قیمت دلار نیمایی تعیین می‌شود. به ‌این ‌ترتیب، نرخ ارز و دلار می‌تواند در قیمت‌گذاری آرماتورها مؤثر باشد. از طرف دیگر، مواد اولیه وارداتی با بالا رفتن قیمت دلار گران می‌شوند و در هزینه‌های تولید و قیمت محصول نهایی تأثیر می‌گذارند.

بالا رفتن قیمت دلار همواره محرکی برای روند صعودی قیمت میلگرد، افزایش میزان صادرات و افزایش درآمد ارزی شرکت‌ها بوده است. این امر به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا هزینه‌های بالای تولید را جبران نمایند و سود حاشیه‌ای بیشتری از معاملات خود به دست بیاورند. افزایش صادرات میلگرد به‌ مرور زمان موجب کاهش عرضه به بازار داخلی و عدم دسترسی مصرف‌کنندگان به مقاطع فولادی می‌شود. کمبود به وجود آمده در بازار فولاد، افزایش قیمت محصولات فولادی را به دنبال دارد.

زمستان سرد بازار میلگرد

زمستان سخت بازار میلگرد!

در توضیح روند صعودی قیمت میلگرد باید اشاره کرد که با نگاهی به گذشته و بررسی آمارهای به ‌دست ‌آمده، می‌توان فهمید که همواره بازار مقاطع فولادی مانند میلگرد، تیرآهن و انکر بولت در فصول گرم سال بسیار داغ‌تر است. همان‌طور که می‌دانید، در بهار و تابستان با افزایش دمای هوا، شرایط برای ساخت‌وساز در فضای آزاد مهیا می‌شود. به ‌این ‌ترتیب، تقاضا برای محصولات فولادی و قیمت میلگرد و تیرآهن نیز در 6-7 ماه ابتدایی سال بسیار بیشتر است. این در حالی است که در پاییز 1401 برخلاف 6 ماه اول سال، شاهد روند صعودی نمودار قیمت میلگرد بوده‌ایم.

بازار فولاد در بهار و تابستان امسال رکود سختی را تجربه کرد و برخلاف انتظارها، در فصول سرد سال به اوج گرانی خود رسیده است. برای یافتن علت اصلی این افزایش قیمت غیرمنتظره، تنها کافی است نگاهی گذرا به تیتر اول روزنامه‌ها و اخبار روزانه بیندازید؛ اوج‌گیری قیمت دلار!

طی دو ماه گذشته شیب نمودار افزایش قیمت دلار تندتر از همیشه بوده است. تنها در همین فاصله زمانی کوتاه، قیمت میلگرد از کانال 30 هزار تومان خارج شده و به بالای 41 هزار تومان رسیده است. این امر توانسته در تمام ابعاد زندگی مردم و تولیدکنندگان صنایع مختلف تأثیر بگذارد. قیمت میلگرد نیز از این قائله مستثنا نیست.

پیش‌بینی قیمت میلگرد

برای پیش‌بینی قیمت میلگرد تا پایان سال 1401 و تحلیل روند صعودی قیمت میلگرد بهتر است روابط سیاسی و اقتصادی ایران در سطح بین‌المللی را رصد کنیم. در ماه‌های اخیر علاوه بر برهم خوردن مذاکرات برجام، شاهد افزایش تحریم‌ها از جانب کشورهای اروپایی و آمریکا بوده‌ایم. از این ‌رو، تأثیر تحریم‌ها بر روی نرخ تورم و دسترسی تولیدکنندگان کشور به بازار جهانی روزبه‌روز بیشتر لمس می‌شود.

در شرایط کنونی، پیش‌بینی شرایط بازار در بلندمدت سخت‌تر از همیشه است. زیرا هر لحظه ممکن است اتفاقی جدید و پیش آمدی غیرمنتظره موجب تغییر و نوسان در قیمت فولاد و میلگرد آجدار و ساده شود. با این ‌حال، در صورت ادامه یافتن شرایط حاضر می‌توان انتظار داشت که نمودار قیمت میلگرد روند صعودی خود را حفظ کند. در این میان، تنها تحلیل‌های تکنیکال هستند که می‌توانند در پیش‌بینی نقاط مقاومت و حمایت در این نمودار به شما کمک کنند.

پیش‌بینی قیمت میلگرد

 

سخن پایانی

بازار فولاد ایران در ماه‌های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری موجب غافلگیری مهندسان و فعالان صنعت ساخت‌وساز شده است. در واقع افزایش قیمت دلار و محصولات فولادی مانند میلگرد، اتفاقی نبود که در محاسبات و احتمالات کارشناسان و فعالان صنایع مختلف بگنجد. در حال حاضر با توجه به تحلیل‌های صورت گرفته از روش‌های فنی و تکنیکال، پیش‌بینی می‌شود که سرعت افزایش قیمت میلگرد(The price of simple rebar) کاهش یافته و در صورت ثبات شرایط، روند صعودی آن متوقف شود. با این ‌حال، احتمال تغییر ناگهانی شرایط هرگز دور از انتظار نیست.

برای کسب مشاوره خرید میلگرد و دریافت روز میلگرد با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین