روش اجرای انکر بولت

روش اجرای انکر بولت

معمولا انکر بولت‌ها برای اتصال یک شی خارجی به بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارآلات به دو دسته شیمیایی و مکانیکی تقسیم می‌شوند که هر کدام موارد مصرف و همچنین روش اجرای متفاوتی با دیگری دارد. برای اینکه انکر به‌صورت کاملا ایمن در جای خود قرار گیرد و بتوان به آن اعمال بار نمود، نیاز است که اجرای آن به درستی انجام شود. در ادامه روش اجرای هر دو نوع انکر بولت را توضیح خواهیم داد.

نصب و اجرای انکر بولت مکانیکی

انکرهای مکانیکی با عنوان انکرهای انبساطی نیز شناخته می‌شوند. پایه کار این ابزارآلات را اصطکاک می‌دانند و آن‌ها از این طریق می‌توانند بار زیادی را تحمل کنند. در واقع این انکرها با انبساط، می‌توانند با دیواره حفره تماس پیدا کرده و به آن فشار وارد کنند تا نهایتا نیروی اصطکاک ایجاد شود. مراحل کاشت و اجرای انکر بولت مکانیکی از قرار زیر هستند:

نصب و اجرای انکر بولت شیمیایی

برای نصب انکر بولت‌های شیمیایی از چسب‌های بر پایه رزین استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت همین چسب یا رزین است که می‌تواند در اجرای این نوع انکر بولت یک اتصال قوی و مستحکم ایجاد کند. این نوع از انکرها هم بر اساس مراحل زیر کاشته و نصب می‌شوند:

تفاوت روش اجرای انکرهای شیمیایی و مکانیکی

حال که با نحوه به اجرا درآوردن انواع انکر بولت به‌صورت کلی آشنا شدیم، نوبت به آن می‌رسد که تفاوت‌های روش اجرای این دو را نیز بررسی کنیم. هر کدام از این دو نوع انکر دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که شما باید متناسب با پروژه مورد نظر خود از آن‌ها استفاده نمایید. اصلی‌ترین این تفاوت‌ها عبارتند از:

به‌عنوان اولین تفاوت می‌توانیم به این موضوع اشاره‌کنیم که در کاشت انکر بولت‌های شیمیایی هیچ‌گونه محدودیتی برای عمق کاشت و همچنین قطر انکر وجود ندارد؛ چراکه فضای خالی موجود با چسب مخصوص پر شده و هیچ حفره خالی باقی نمی‌ماند. اما در انکرهای مکانیکی با محدودیت روبه‌رو هستیم و حتما باید حفره ایجادشده متناسب با طول و قطر انکر باشد.

تفاوت دیگر این دو ابزار به میزان سختی در نصب آن‌ها مربوط می‌شود. به طور معمول به اجرا درآوردن انکرهای شیمیایی دشوارتر از نوع مکانیکی بوده و نیازمند دقت و توجه بیشتری است. کوچک‌ترین اشتباه در نصب این مدل انکرها می‌تواند باعث کاهش میزان تحمل بار آن‌ها شود.

چسب یا رزینی که در انکرهای شیمیایی تزریق می‌کنید باعث می‌شود که هیچ‌گونه فضای خالی و یا حفره‌ای در اطراف انکر به وجود نیاید؛ در نتیجه این مدل انکر استحکام و مقاومت بالاتری خواهد داشت.

چنانچه شرایط به‌گونه‌ای باشد که از استحکام مصالح پایه سازه اطلاعات کافی نداشته باشید و یا اینکه نیاز باشد از انکرهای بیشتر و در فاصله‌های کمتر استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود که انکرهای شیمیایی را به کار بگیرید؛ چراکه در این حالات نتیجه بهتری خواهند داد.

عوامل مؤثر در انتخاب نوع و نصب انکر بولت

قبل از اینکه انتخاب کنید از چه مدل انکر بولتی استفاده کنید لازم است تا عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که در ادامه، آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

آب و هوا، میزان رطوبت موجود و همچنین محلی که انکر در آن نصب می‌شود بر روی نوع انکری که باید انتخاب شود تأثیر می‌گذارد.

شما باید قبل از انتخاب انکر به‌صورت دقیق بدانید که می‌خواهید چه میزان باری را به آن اعمال کنید. انکرها توانایی تحمل بار از 10 تا 15000 کیلوگرم را دارند. همچنین باید بدانید که قصد دارید چه نوع باری را بر آن وارد کنید؛ بارهای استاتیکی یا بارهای دینامیکی؟ به این ترتیب می‌دانید که با گذشت زمان مقدار بار ثابت مانده و یا تغییر خواهد کرد. با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانید انکر بولت های مناسبی برای قسمت‌های مختلف سازه خود انتخاب کنید.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، انکرهای شیمیایی در این زمینه هیچ‌گونه محدودیتی ندارند ولی برای انکرهای مکانیکی قطر و عمق کاشت باید به‌صورت کاملا دقیق اندازه‌گیری شود.

انواع مختلفی از مصالح پایه نظیر بتن سخت، بتن ترک‌دار، آجر، سنگ‌های طبیعی، بلوک‌های گچی یا سیمانی و … وجود دارند که انکر بولت به آن‌ها متصل می‌شوند. این موضوع نیز می‌تواند در انتخاب نوع انکر بولت تأثیرگذار باشد که باید به آن توجه نمود.

قبلا گفتیم که در شرایطی که مجبور هستید از انکرها با فواصل کم استفاده کنید، بهتر است انکرهای شیمیایی را به کار بگیرید. توجه داشته باشید که این فاصله نباید به‌اندازه‌ای کم باشد که باعث ترک خوردن دیوار یا سقف شود.

باید بدانید که قیمت انکرهای شیمیایی بالاتر از انکرهای مکانیکی است. بنابراین اگر شرایط پروژه شما به صورتی است که می‌توانید از هر دو گزینه استفاده کنید و بودجه محدودی دارید، انکر بولت مکانیکی برایتان مناسب‌تر است.

سخن پایانی

انکر بولت‌ها به طور کلی به دو دسته شیمیایی و مکانیکی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این دو دسته دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که خصوصیات کلی آن‌ها شبیه به یکدیگر است. روش اجرای انکر بولت ها و نحوه نصب انکرهای شیمیایی و مکانیکی با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام طی مراحل خاصی به اجرا درمی‌آیند که باید آن‌ها را با دقت انجام داد. به علاوه در انتخاب نوع و همچنین نحوه نصب انکر بولت‌ها نکات و عوامل مؤثری دخیل هستند که برای ایمنی هرچه بیشتر اتصال، باید به تک‌تک آن‌ها توجه نمود.

برای اطلاع از قیمت انواع میلگرد و انکربولت با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین