تنش مقاومت میلگرد و تعریف آن

تنش مقاومت میلگرد و تعریف آن

مقاومت کششی میلگرد از عوامل موثر در کیفیت میلگرد و قیمت میلگرد ساده به شمار میرود.

مقاومت کششی یا تنش مقاومت میلگرد (Tensie Strength) بیشترین نیروی کششی است که میلگرد قبل از شکست تحمل می‌کند. خاصیت مقاومت کششی میلگردها را می‌توان با عملیاتی همچون آلیاژکاری، سردکاری،‌ یا عملیات حرارتی افزایش داد.

توضیح ساده این مفهموم در کاربرد ساختمانی میلگرد آسان‌تر و ملموس‌تر است. استفاده از میلگرد در افزایش مقاومت پروژه ساختمانی تأثیر مستقیم دارد.
به کار بردن میلگردها در بتن موجب می‌شود تا بتن مقاومت بیشتری در برابر حوادث و بلایای مختلف داشته باشد. همه این موارد را شاید بارها شنیده باشید، اما دلیل آن را می‌دانید؟ چرا بتن با کمک میلگرد مقاوم‌تر می‌شود؟ چرا استفاده از یک میلگرد ساده می‌تواند به افزایش مقاومت بنای شما منجر شود؟ در این مطلب، نگاهی به دلیل این مسئله انداخته‌ایم.

استفاده از میلگرد در بتن، راه‌های جدیدی برای افزایش مقاومت بتن ایجاد می‌کند

این که فکر کنید قدرت و مقاومت ساختمان یک متغیر ساده است و مواد و مصالح مختلف ساختمانی از شدت مقاومت متفاوتی برخوردارند، شاید در نگاه اول بتواند شما را قانع کند. هر چند واقعیت بسیار پیچیده‌تر از این است.

مواد و مصالح ساختمانی در شرایط مختلف مقاومت یکسانی ندارند. برای اینکه یک ساختمان با مقاومت بالا بسازید، باید مواد مختلف را در کنار یکدیگر به کار ببرید و یا با هم ترکیب کنید.
بتن یک نمونه بسیار خوب برای درک این موضوع است. بتن در صورت فشار، یک ماده بسیار مقاوم است و قدرت بالایی در تحمل تنش دارد. باید ضربه‌های بسیار سنگین فراوانی بر بتن وارد شود تا از هم بپاشد.
البته هر چند بتن این قابلیت منحصر به فرد را دارد، اما در برابر فشار‌های کششی این طور نیست. این ماده سخت در برابر نیروهای کششی قدرت چندانی ندارد. همین مسئله، همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌ روی کارشناسان و مهندسان بوده است؛ چرا که بتنی که در ساختمان به کار می‌رود معمولاً در معرض هر دو نوع فشار قرار می‌گیرد.

اگر فشار از بالا به بتن وارد شود، قسمت بالایی آن فشرده شده و مقاومت می‌کند. این در حالی است که اگر فشار از پایین به بتن وارد شود، بتن دچار تنش کششی بسیار شدید می‌شود.
کارشناسان و مهندسان ساختمانی وجود این وضعیت را خطری برای ساختمان‌ها می‌دانند. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ این چالشی است که از دیرباز برای مهندسان و کارشناسان ساختمانی وجود داشته و در پی یافتن راهکار مناسب برای آن بوده‌اند.

به کار بردن میلگرد؛ راه حل تمام مشکلات

برای حل چالشی که درباره مقاومت کششی بتن همیشه وجود داشته، کارشناسان و مهندسان راه‌حل مناسبی پیدا کرده‌اند: استفاده از میلگرد در بتن.
میلگرد به کاهش تنش‌های مربوط به بتن کمک می‌کند. دلیل آن هم بسیار ساده است؛ میلگرد برخلاف بتن مقاومت کششی بسیار بالایی دارد. استفاده از این ماده فولادی و ترکیب آن با بتن باعث تقویت همه‌جانبه ساختمان می‌شود.

همانطور که قبلاً گفتیم، در بسیاری از مواقع باید مواد و مصالح ساختمانی را در کنار یکدیگر به کار برد تا قدرت مقاومت بالاتری پیدا کنند.
مقاومتی که یک میلگرد به تنهایی دارد به اندازه مقاومت همین نوع میلگرد در کنار بتن نیست. ترکیب این دو ماده در کنار یکدیگر است که به استحکام بنای ساختمانی کمک می‌کند.
در واقع، بتن همانند بدنه ساختمان عمل می‌کند و میلگرد در حکم عضلات آن است. امروزه به‌کارگیری میلگرد در کنار بتن به یکی از مهم‌ترین اصول ساختمان‌سازی تبدیل شده و تمام کارشناسان و متخصصان ساختمان‌سازی در این مورد هم‌عقیده‌اند که بدون این دو ماده نمی‌توان ساختمانی مقاوم در برابر انواع حوادث و بلایا داشت.

آیین صنعت تولید‌کننده برتر میلگرد ساده صنعتی در کشور است. میلگرد ساده در رده میلگرد‌های نرم قرار دارد و مقاومت کششی آن ۳۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع است. به همین دلیل این میلگرد کاربردهای صنعتی دارد و مناسب کاربرد ساختمانی نیست.
برای اطلاع از به‌روزترین قیمت انکر بولت ، میلگرد ساده،  خرید میلگرد ساده و میلگرد آجدار با کارشناسان ما در آیین صنعت تماس بگیرید.

پاسخگوی آنلاین