تقسیم‌بندی انواع فولاد بر اساس آلیاژ

تقسیم‌بندی انواع فولاد بر اساس آلیاژ

در چند نوشته پیشین بلاگ آیین صنعت، تولید کننده انواع میلگرد و انکر بولت تلاش کردیم به صورت خلاصه مطالبی درباره تقسیم‌بندی انواع فولاد جمع‌آوری کنیم و عوامل موثر در قیمت میلگرد و خرید میلگرد ساده بپردازیم. در این قسمت نوشته، قصد داریم تقسیم‌بندی فولادها را بر اساس نوع آلیاژی که از آن ساخته می‌شوند، بررسی کنیم. فولادهایی که به فولاد آلیاژی موسومند، کاربردهای فراوانی در صنایع دارند.

طبق تعریف ویکی‌پدیای فارسی، آلیاژ یا هم‌جوشه، مخلوط یا محلول جامد فلزی متشکل از یک فلز اصلی که آن را فلز پایه می‌گویند با یک یا چند عنصر فلزی یا غیرفلزی است.

به زبان ساده، آلیاژ، ترکیبی از یک فلز با یک یا چند عنصر دیگر، برای مثال فولاد، آلیاژ آهن با کربن است.

آلیاژ معمولاً خواصی متفاوت از عناصر تشکیل دهنده خود دارد. هدف از هم‌جوشه‌سازی، تغییر و بهبود خواص ماده مانند چقرمگی، استحکام، سختی و غیره ا‌ست.

فولاد آلیاژی (Alloy steel) فولادی است که با عنصرهای گوناگون به صورت آلیاژ درآمده. آلیاژهای فولاد دو دسته‌اند: فولاد کم‌آلیاژ و فولاد پُرآلیاژ.

خود فولاد در واقع نوعی آلیاژ است. اما تمام گونه‌های فولاد را آلیاژ نمی‌خوانند. ساده‌ترین نوع فولاد که تقریباً می‌توان گفت آهن است (نزدیک به ۹۹٪) خود با عنصر کربن، بسته به نوع فولاد از ۰٫۱٪ تا ۱٪، آلیاژ شده‌ است.

بنابراین منظور از آلیاژ فولاد، ترکیبی از فولاد، کربن و دیگر عنصرهاست. عنصرهایی که بیشتر برای این هدف کاربرد دارند، منگنز نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیم و بور هستند. عنصرهای کم کاربردتر آلومینیوم، کبالت، مس، سریم، نیوبیم، تیتانیم، تنگستن، قلع، روی، سرب و زیرکونیم هستند.

از ترکیب عنصرهای بالا با فولاد و آلیاژسازی، برخی ویژگی‌های فولاد کربن مانند مقاومت، سختی، چقرمگی، سایش، سخت‌شدگی و سختی در دمای بالا بهبود می‌یابد. برای دستیابی به بعضی از این ویژگی‌ها باید عملیات حرارتی روی فلز انجام شود.

فولادهای ساده کربنی

فولادهای ساده کربنی مهم‌ترین گروه آلیاژهای هستند. کربن عنصر اصلی این فولاد است و منگنز، سیلیسیوم و آلومینیوم به مقدار جزیی و به منظور گاززدایی در ترکیب آن‌ها وجود دارد.

فولادهای ساده کربنی خود به سه دسته، فولاد کم کربن با حداکثر کربن ۰.۲۵درصد، فولاد متوسط کربن با تا ۰.۵درصد، فولاد پرکربن با بیش از ۰.۵ درصد کربن، تقسیم می‌شوند.

این فولادها عموماً در ساخت ورق، نوار، سیم مفتول، لوله، پروفیل‌های ساختمانی، آهنگری و ریخته‌گری استفاده می‌شوند.

فولادهای کم‌آلیاژ

این فولادها، منگنز و سیلیسیوم بیشتری نسبت به فولادهای ساده دارند و عناصر دیگری مانند نیکل، کرون و مولیبدن به آن‌ها اضافه شده است. افزوده شدن این عناصر، موجب بهبود عملیات حرارتی، مقاومت به خوردگی و افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد می‌شود.

فولادهای متوسط آلیاژ

این دسته از فولادها، عناصر مشابه فولادهای کم‌آلیاژ دارند و مقاومت به خوردگی و حرارت‌پذیری بیشتری نیز دارند.

فولادهای پرآلیاژ

فولادهای پرآلیاژ عناصر فولادهای ساده، کم‌آلیاژ و متوسط‌آلیاژ را دارند. به طور کلی فولادهایی که بیش از ۱۰درصد عناصر آلیاژی داشته باشند، فولاد پرآلیاژ نامیده می‌شوند.

فولادهای ساده کربنی، کم‌هزینه‌تر و تولید آسان و ارزان‌تری دارند ولی فولادهای آلیاژی دیگر، قیمت بیشتری و کاربردی‌تر هستند ولی در نهایت در صنعت، اقتصادی‌تر می‌شوند.

تقسیم‌بندی انواع فولادهای آلیاژی

آلیاژهای آهن دارای دو نوع چدن و فولادند که ما به نوع فولاد آن می‌پردازیم.

۱. فولادهای با قابلیت عملیات حرارتی

۲. فولادهای ساختمانی آلیاژی

۳. فولادهای نیتراته

۴. فولادهای ابزاری کربنی

۵. فولادهای ابزاری سردکار

۶. فولادهای ابزاری گرم‌کار

۷. فولاد فنر

۸. فولادهای یاتاقان

۹. قالب پلاستیک

۱۰. فولادهای سمانتاسیون یا سخت شونده

۱۱. فولادهای تندبر خشکه هوایی

۱۲. فولاد نسوز

۱۳. فولادهای ضدزنگ استیل

۱۴. فولادهای خوش‌تراش اتومات.

شرکت نورد فولاد آیین صنعت، تولیدکننده انواع میلگرد صنعتی با کاربرد وسیع در انواع صنایع است. برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده از جمله میلگرد ساده 10 و تغییرات بازار آن با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

اطلاعات تماس ما در انتهای همین صفحه و در صفحه تماس با ما در همین وبسایت موجود است. با کلیک روی کلمه تماس با ما، مستقیم به این صفحه منتقل خواهید شد.

اگر برای خرید میلگرد ساده به مشاوره احتیاج دارید، با متخصصان آیین صنعت تماس حاصل فرمایید.

پاسخگوی آنلاین