تفاوت شکل ظاهری انواع میلگرد

تفاوت شکل ظاهری انواع میلگرد

تفاوت شکل ظاهری انواع میلگرد

میلگرد درواقع به انواع محصولات فولادی و توپر با سطح مقطع دایره‌ای اطلاق می‌شود که عموماً در ساخت‌وساز و برای افزایش مقاومت کششی سازه‌های بتنی کاربرد دارد. میلگردها انواع مختلفی دارند که از ممکن است ازنظر کاربرد، ویژگی‌های ساختاری، میزان مقاومت، آلیاژ، عمر مفید، طول، قطر و حتی شکل با یکدیگر متفاوت باشند. بااین‌حال، در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت انواع میلگرد با تمرکز بر روی شکل ظاهری آن‌ها بپردازیم.

انواع میلگرد ازنظر شکل ظاهری

یک مهندس و متخصص در زمینه سخت و ساز به‌خوبی می‌داند که شکل و ویژگی‌های ظاهری میلگردها تا چه حد می‌تواند در رفتار نهایی و کاربرد آن تفاوت ایجاد کند. بنابراین، شکل ظاهری میلگرد باید به یکی از معیارهای مهم شما در هنگام خرید تبدیل شود. در تولید و عرضه میلگردها از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود. استاندارد مورداستفاده در تولید میلگردهای گرم نوردیده ایران، استاندارد ملی 3032 و استاندارد GOST 5781 کشور روسیه است.
طبق استاندارد ملی 3032، میلگردها به دو دسته کلی ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. در کنار میلگرد ساده با سطح صاف، 3 نوع میلگرد آجدار مارپیچی، جناقی و مرکب نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند که همه آن‌ها ازنظر خواص فیزیکی، شکل ظاهری و ترکیبات شیمیایی کاملاً متمایز از یکدیگر هستند. میلگردهای تولیدشده بر اساس استاندارد GOST 5781 روسی با نام‌های A1 (میلگرد ساده)، A2 (آجدار مارپیچ)، A3 (آجدار جناقی) و A4 (آجدار مرکب) به بازار عرضه می‌کنند.

 

تفاوت انواع میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار

تفاوت ظاهری میلگردها عمدتاً به نوع و شکل آج آن‌ها برمی‌گردد. میلگردهای ساده یا A1 به‌طورکلی فاقد آج یا هرگونه برجستگی بر روی سطح خود هستند و ازنظر سختی، به‌عنوان میلگرد نرم شناخته می‌شوند. درصورتی‌که میلگرد آجدار باشد، آج‌های آن می‌توانند از نوع طولی یا عرضی باشند. همان‌طور که از نام آج طولی مشخص است، به‌صورت یک خط در امتداد طول میلگرد قرار می‌گیرد. این در حالی است که آج‌های عرضی به‌صورت مورب و زاویه‌دار در محور عرضی قرار دارند.
دو میلگرد آجدار حتی اگر از یک نوع باشند، می‌توانند ویژگی‌های ظاهری متفاوتی داشته باشند. برای مثال، شکل، ارتفاع و گام آج در این میلگردها ممکن است یکسان نباشند. ارتفاع آج مؤلفه‌ای است که با توجه به سایز میلگرد تغییر می‌کند. به این صورت که میلگردهایی با سایز بالاتر، آج‌هایی با ارتفاع بیشتر دارند. این ارتفاع درواقع به فاصله سطح بالایی آج از سطح میلگرد اشاره دارد. گام آج نیز برای بیان فاصله مرکز تا مرکز دو آج عرضی متوالی و موازی استفاده می‌شود.

در هنگام انتخاب میلگرد و اطمینان از تناسب ویژگی‌های ظاهری و خواص فیزیکی با کاربرد آن، باید به شکل آج‌ها نیز دقت کنید. آج‌ها ازنظر شکل ظاهری به دو نوع دوکی و یکنواخت تقسیم می‌شوند. آج یکنواخت همان‌طور که از نامش پیداست، کاملاً یکنواخت است و یا به‌عبارت‌دیگر، ارتفاع آج در طول آن تغییری نمی‌کند. این در حالی است که آج‌های دوکی از دو طرف و در لبه‌ها دچار کاهش ارتفاع می‌شوند. این امر می‌تواند در کاربرد میلگردها نیز تفاوت ایجاد کند.

مقایسه انواع میلگرد آجدار

 

مقایسه تفاوت ظاهری انواع میلگرد

 

میلگردهای A2 و A3 به‌عنوان پرکاربردترین میلگردهای آجدار شناخته می‌شوند. ازجمله ویژگی‌های مطلوب این دو میلگرد نسبت به نوع A4 (مرکب)، امکان تولید آن با هردو نوع آج دوکی و یکنواخت است. این در حالی است که میلگردهای مرکب همگی با آج دوکی تولید و عرضه می‌شوند.

میلگرد A2 یا مارپیچی

میلگردهای A2 که نیمه سخت به شمار می‌آید، از آج‌های طولی و همچنین عرضی به شکل مارپیچ برخوردار است. همان‌طور که اشاره شد، میلگردهای مارپیچ می‌توانند به‌صورت آج دوکی یا آج یکنواخت تولید شوند. بنابراین، زاویه آج‌های مورب از محور طولی نیز بسته به نوع آج ممکن است متفاوت باشد. درحالی‌که زاویه آج‌های یکنواخت در میلگرد A2 همیشه 45 درجه است، برای آج‌های دوکی می‌تواند بین 40 تا 70 درجه متغیر باشد. این میلگردها با توجه به شکل ظاهری و خواص فیزیکی خود، برای عملیات جوشکاری کاربردی نخواهند داشت. در عوض، استفاده از آن‌ها در ساختمان‌سازی و خاموت زنی رایج است.

میلگرد A3 یا جناقی

نوع نام‌گذاری میلگرد جناقی به دلیل شکل آج‌های عرضی آن است. این میلگرد در سطح خود از آج‌هایی به شکل جناق یا هفتی- هشتی برخوردار است. زاویه آج‌های عرضی از محور طولی در میلگردهای A3 نیز مانند انواع مارپیچی به دوکی یا یکنواخت بودن آن‌ها بستگی دارد. این زاویه برای آج‌های یکنواخت 45 درجه و برای انواع دوکی بین 40-70 درجه است. این میلگرد ازنظر سختی در میان مقاطع فولادی نیمه سخت قرار می‌گیرد. ازآنجاکه میلگرد A3 جزو انواع خشک یا ترد دسته‌بندی می‌شود، در پروژه‌های ساختمانی و فونداسیون ساختمان کاربرد زیادی دارد.

میلگرد A4 یا مرکب

تمام میلگردهای مرکب با آج‌های دوکی و هفتی- هشتی تولید می‌شوند و زاویه این آج‌ها از محور طولی، بین 35 تا 75 درجه است. با توجه به ویژگی‌های فیزیکی، ترکیبات شیمیایی و شکل ظاهری میلگرد مرکب، می‌توان آن را برای مصارف سنگین ساختمانی مناسب دانست.

 

ثبت سفارش و مشاوره رایگان

در تمامی مسیر همراه شما هستیم

Tabriz-International-Exhibition-AeenSanat6

سخن پایانی

همان‌طور که بیان شد، شکل ظاهری میلگرد با ایجاد تفاوت در ویژگی‌ها و خواص فیزیکی آن موجب تمایز کاربرد انواع میلگردها از یکدیگر می‌شود. بنابراین، انتخاب یک میلگرد با ویژگی‌های متناسب کاربرد، می‌تواند تضمینی بر مقاومت سازه در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله باشد و خسارت‌های جانی و مالی را به صفر برساند. برای ثبت سفارش میلگرد ساده Ck45،انواع میلگرد آجدار، تیرآهن، ورق، انکر بولت، نبشی و ناودانی با آیین صنعت در تماس باشید.

پاسخگوی آنلاین