تفاوت رول بولت و انکر بولت

تفاوت رول بولت و انکر بولت

به‌منظور درک بهتر تفاوت رول بولت و انکربولت لازم است، ابتدا با این ابزارهای صنعتی و کاربرد آن‌ها آشنا شوید. ابزارهای متنوعی در صنایع وجود دارد که باوجود کوچک بودن، وظایف اساسی و مهمی بر عهده دارند؛ همچون ابزارهای انکر بولت و رول بولت که وجود آن‌ها در بسیاری از صنایع، مهم و حیاتی است. برای اینکه شما عزیزان با این ابزارهای صنعتی به‌صورت کامل آشنا شوید به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم و در آخر نیز به بررسی تفاوت رول بولت و انکر بولت خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این ابزارهای مهم صنعتی، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

انکر بولت (Anchor Bolt) به زبان ساده

انکر بولت که به مفهوم بست و سفت کردن است، نوعی پیچ جهت اتصال سازه‌های مختلف بوده که با کمک آن می‌توان دو جسم را به یکدیگر متصل کرد. با استفاده از انکر بولت می‌توان عناصر فولادی را بر روی بتن یا مصالح ساختمانی قرار دارد و باعث افزایش ایمنی سازه شد؛ بنابراین با کمک این ابزار قادر خواهید بود، المان‌های مختلفی را اعم از سازه‌ای و غیر سازه‌ای به بتن وصل کنید. این ابزار صنعتی از ابزارهای محبوب صنعتگران است که از آن در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز خود استفاده می‌کنند.

انواع انکر بولت

انواع انکر بولت

انکر بولت به 2 دسته کلی، انکر بولت شیمیایی و انکر بولت مکانیکی تقسیم می‌شود که در زیر به معرفی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم:

انکر بولت شیمیایی که به آن چسب کاشت هم می‌گویند باعث چسبندگی میان میلگرد و بتن شده و مقاومت باربری بتن را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. یکی از نکات قابل‌توجه این انکر بولت، عدم وجود محدودیت در عملکردش است؛ به این معنا که، می‌توان از آن در هر عمق و قطری استفاده کرد، بدون اینکه کیفیتش تحت تأثیر قرار بگیرد. انکر بولت شیمیایی طبق نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه، قوی‌ترین انکر بولت عرضه‌شده در جهان است که می‌توان از آن در موارد مختلفی ازجمله تولید کابینت آشپزخانه، کاشت راد یا میلگرد گذاری و… استفاده کرد.

انکر بولت شیمیایی

انکر بولت مکانیکی که به آن‌ رول بولت (Roll Bolt) هم گفته می‌شود، آن را در داخل سوراخ‌های بتن قرار می‌دهند. این انکر بولت یک قطعه استوانه‌ای است که از واشر، مهره و سر مخروطی مانند تشکیل شده است؛ بنابراین رول بولت یکی از انواع انکر بولت‌های تولیدشده در جهان است که در دسته مدل مکانیکی جای گرفته و مصارف گسترده‌ای در صنایع حیاتی کشور دارد. همچنین این انکر بولت همان‌طور که از نامش مشخص است، عملکرد مکانیکی داشته و انتقال بار را به‌صورت مکانیکی انجام می‌دهد.

انکر بولت مکانیکی

تفاوت رول بولت و انکر بولت چیست؟

تفاوت رول بولت و انکر بولت موضوعی است که به سؤال بسیاری از صنعتگران تبدیل‌شده است. همان‌طور که اشاره شد، بسیاری از افراد به انکر بولت مکانیکی، رول بولت می‌گویند که این اسم‌گذاری ازنظر تخصصی اشتباه است و برای انکر بولت مکانیکی نباید از واژه رول بولت استفاده کرد.

درواقع، نخستین انکر مکانیکی در سال 1930 میلادی در بریتانیا ساخته شد و نام تجاری آن، رول بولت بود به همین خاطر بسیاری از افراد، همچنان به انکر مکانیکی، رول بولت می‌گویند؛ بنابراین نمی‌توان تفاوتی بین رول بولت و انکر بولت قائل شد و اینکه، رول بولت همان انکر مکانیکی است که کاربرد گسترده‌ای در ساختمان‌سازی دارد.

به‌این‌ترتیب، رول بولت نخستین نامی است که برای انکر مکانیکی گذاشته‌شده است و یک ابزار به‌خصوص و مشابه انکر بولت نیست. این نام از همان زمان ساخت انکر مکانیکی بر روی آن مانده است و باعث شده برخی از افراد به‌جای استفاده از نام انکر مکانیکی از رول بولت استفاده کنند که این نام‌گذاری همان‌طور که اشاره شد، ازنظر تخصصی صحیح نیست.

 

تفاوت رول بولت با انکر بولت آیین صنعت

تفاوت رول بولت و انکر بولت آیین صنعت

سخن پایانی

تفاوت رول بولت و انکر بولت آیین صنعت یکی از مباحثی است که بسیاری از صنعتگران را به اشتباه می‌اندازد؛ درصورتی‌که، رول بولت مدلی از انکر بولت بوده و نام دیگر آن انکر مکانیکی است. به‌طورکلی، انکر بولت به 2 صورت شیمیایی و مکانیکی تولید می‌شود که رول بولت نام دیگر مدل مکانیکی است که البته، این نام‌گذاری ازنظر تخصصی کار اشتباهی است. رول بولت، اسم تجاری اولین انکر مکانیکی تولیدشده در بریتانیا بود که برخی از افراد در ایران همچنان به این مدل، رول بولت می‌گویند.

برای خرید انواع میلگرد ساده و انکر بولت با همکاران ما در آیین صنعت تماس حاصل فرمایید.

پاسخگوی آنلاین