انواع روش‌های تغییر شکل فلزات 

انواع روش‌های تغییر شکل فلزات 

صفر تا صد روش‌های تغییر شکل فلزات

قطعات فولادی مثل تیر آهن، نبشی، مفتول، انکر بولت ، و انواع میلگرد ساده صنعتی و آجدار با روش‌های مختلفی از روش‌های تغییر شکل فلزات ساخته می‌شوند. برای مثال اگر برای صنعتی که در آن مشغول هستید با خرید میلگرد ساده سر و کار دارید، حتماً می‌دانید که این میلگردها با فرایند نوردکاری ساخته می‌شوند.

در این نوشته از بلاگ آیین صنعت قصد داریم شما را با تعدادی از فراگیرترین روش‌های تغییر شکل فلزات آشنا کنیم.

روش تغییر شکل نورد (ROlling)

در این روش تغییر شکل فلز، از طریق عبور از بین غلتک‌ها صورت می‌گیرد.

نورد یکی از رایج‌ترین روش‌های شکل‌دهی فلزات است. بیش از ۸۰درصد از فراورده‌های فلزی در سطح جهان با این روش تولید می‌شوند.

یکی از دلایل محبوبیت این روش، ظرفیت تولید بالای آن است. روزانه امکان تولید چند صد تن فلز نورد شده وجود دارد.

محصول نورد ممکن است فراورده پایانی  یا مراحلی از شکل دادن فلز برای کاربردهای بعدی باشد. میلگرد ساده صنعتی از نوع دوم است. این میلگرد از طریق روش نورد فلزات تولید می‌شود و خود به عنوان مواد اولیه در بسیاری از صنایع دیگر به کار می‌رود و با فرایندهای دیگر تغییر شکل می‌دهد.

برای اطلاع از تازه‌ترین قیمت میلگرد ساده می‌توانید از صفحه قیمت میلگرد ساده صنعتی در همین وبسایت دیدن کنید.

محصولاتی که با روش نورد تولید می‌شوند ورق، تیر آهن، میلگرد، پروفیل با مقاطع H،I  و T  هستند.

نمونه‌های دیگری از قطعات نوردی با نام نوردی پیوسته وجود دارند مثل لوله درزدار، اجزاء قاب پنجره و غربال، کناره‌های چرخ دوچرخه و قالب فلزی.

نورد گرم (hot rolling)

در روش نورد گرم، تختال‌ها پس از حرارت دیدن در کوره‌های پیش‌گرم، طی فرآیند نورد ابتدا پوسته‌زدایی و سپس وارد مراحل نورد اولیه، میانی و نهایی می‌شوند و در نهایت به صورت کلاف در می‌آید.

بخشی از این محصول به واحدهای تکمیل نورد گرم می‌رود و عملیاتی نظیر کم کردن وزن کلاف، بهبود خواص مکانیکی، تسطیح ورق، لبه‌زنی، برش و در انتها بسته‌بندی روی آن‌ها انجام می‌شود.

موارد استفاده از محصولات این فرایند در صنایع خودروسازی، شاسی و سایر قسمت‌های ساختمانی خودرو، صنایع فلزی سنگین، اسکلت فلزی، لوله و پروفیل ساختمانی، ماشین‌سازی، لوله‌های انتقال نفت و گاز، تولید مخازن گاز مایع و مخازن تحت فشارر و سازه‌های دریایی مثل اسکله‌ها و کشتی‌هاست.

آهنگری (Forging)

آهنگری نوعی دیگر از فرایند تغییر شکل فلزات و ساختن محصولات نهایی فلزی است. آهنگری کار روی فلز به منظور تبدیل آن به یک شکل مفید توسط پتک‌کاری و یا پرس‌کاری است.

آهنگری از قدیمی‌ترین فنون کار با فلز محسوب می‌شود و پیدایش آن به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد.

چندین هزار سال پیش فلزاتی مانند نقره و طلا بدون استفاده از قالب، آهنگری می‌شدند.  اما از ۲هزار سال پیش استفاده از قالب در آهنگری قطعات مرسوم شد. تولید ماشن‌آلات و جایگزینی آن با بازوی آهنگر از دوران انقلاب صنعتی تحولی اساسی در این صنعت آفرید.

فرایند کشش (Drawing)

عملیات کشیدن به فرایندی که در آن فلز از درون قالب به وسیله نیروی کششی، خارج شود اطلاق می‌شود. این روش یکی از دیگر اشکار تغییر شکل و ساخت چیزها با فلزات و فولاد است.

در این روش معمولاً قطعات با تقارن محوری توسط فرآیند کشش تغییر شکل می‌یابند.

دو نوع عملیات کشش داریم

کشش سیم

کشش مفتول

کاهش قطر یک سیم، میله یا مفتول تو پر در اثر کشیدن به کشش سیم، میله، یا مفتول مشهور است. عملیات کشیدن معمولاً به شکل سرد انجام می‌شود.

هرگاه یک تسمه فلزی از میان یک قالب گوه‌ای شکل با شیب یکسان به سوی خط مرکزی کشیده شود، به این فرآیند کشش تسمه گفته می‌شود.

برای اطلاع از قیمت انواع میلگرد از جمله میلگرد ساده Ck45 به جداول قیمتی آیین صنعت مراجعه فرمایید.

پاسخگوی آنلاین