بهترین آلیاژ برای ساخت انواع آچار چرخ

بهترین آلیاژ برای ساخت انواع آچار چرخ

آچار چرخ یکی از ابزارهای ضروری برای هر خودرو است که در تعویض لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار باید از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار باشد و کاملاً خوش‌دست طراحی و تولید شود. برای افزایش مقاومت آچار و دستیابی به کیفیت مورد نظر، باید به آلیاژ به ‌کار رفته در ساخت آن توجه ویژه‌ای داشت. بهترین آلیاژ برای آچار چرخ، میلگرد ساده و خصوصاً میلگرد ساده ck45 است که ویژگی‌ها و عملکرد مطلوب برای این ابزار را فراهم می‌کند. در ادامه، ضمن معرفی انواع آچار چرخ، به بررسی آلیاژ (میلگرد) مناسب برای ساخت آن می‌پردازیم.

انواع آچار چرخ

پیش از بررسی بهترین آلیاژ برای آچار چرخ بررسی انواع آن بپردازیم. آچار چرخ ابزاری از جنس فولاد است که در تعویض لاستیک و سفت کردن پیچ روی چرخ خودروها و ماشین سنگین‌ها کاربرد دارد. بنابراین، دقیقاً مانند لاستیک زاپاس، به همراه داشتن یک آچار چرخ در خودرو الزامی است. آچار چرخ‌ها انواع و مدل‌های مختلفی دارند؛ اما می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

آچار چرخ خودرو مخصوص ماشین‌های سبک است و در سایزها و اشکال مختلف تولید می‌شود. آن‌ها شامل انواع دو سر یا چهار سر هستند و هر سر متناسب با یک سایز مهره یا پیچ طراحی و ساخته می‌شود. آچارهای چهار سر فضای بیشتری اشغال می‌کنند، اما چهار سایز آچار را در اختیار شما قرار می‌دهند. آچار دو سر، سبک و خوش‌دست است و می‌تواند به شکل آچار سرعتی طراحی و تولید شود. به ‌این ‌ترتیب، امکان باز و بسته کردن مهره‌ها بدون جدا کردن آچار و تسریع تعویض لاستیک را فراهم می‌کند.

آچار گیربکسی انواعی از آچار چرخ است که برای انواع کامیون سبک و سنگین و تریلی‌ها در مدل‌ها و سایزهای مختلف طراحی و تولید می‌شود. آچار چرخ گیربکسی می‌تواند از نوع دستی، برقی یا بادی باشد. آچارهای برقی توسط یک کابل به برق شهری وصل می‌شوند و مهره‌ها را به ‌صورت اتوماتیک باز و بسته می‌کنند. عملکرد موتور آچارهای بادی نیز بر مبنای جریان باد است و نیازی به نیروی دست انسان ندارد. در این میان، آچارهای دستی قیمت ارزان‌تری دارند؛ اما کار کردن با آن‌ها کمی سخت و نیازمند نیروی دست است.

انواع آچار چرخ

آلیاژ مناسب برای ساخت آچار چرخ

در خصوص بررسی بهترین آلیاژ برای آچار چرخ باید گفت که یکی از متریال پرمصرف در مقیاس جهانی، آلیاژ کروم-وانادیوم‌دار است. حسب قیمت این آلیاژ می‌توان از میلگرد سیکا 45 آیین صنعت با سطح کیفی بالا استفاده کرد و این مورد بهترین آلیاژ برای آچار چرخ است. بهترین و بادوام‌ترین آچارها از جنس فولاد ضدزنگ تولید می‌شوند. آن‌ها در برابر رطوبت و ضربه مقاوم هستند و در صورت رها شدن بر روی زمین و قرار گرفتن در محیط مرطوب دچار رنگ زدگی نمی‌شوند. یکی از بهترین آلیاژها برای ساخت آچارها، میلگرد ساده سیکا 45 (ck45) آیین صنعت است که با سطح کیفی بالا تولید می‌شود.

میلگرد ck45 استانداردهای لازم برای ساخت آچار چرخ را دارد و از نظر کیفیت سطحی و زیرسطحی، در رده مرغوب‌ترین آلیاژها دسته‌بندی می‌شود. همچنین با توجه به اهمیت قیمت مواد اولیه بر هزینه تولید و قیمت نهایی آچار چرخ، میلگرد آیین صنعت را می‌توان یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه و بسیار عالی دانست.

آلیاژ مناسب برای ساخت آچار چرخ

چگونه مقاومت و دوام آچار چرخ را افزایش دهیم؟

برای افزایش مقاومت آچار تولیدشده با میلگرد آیین صنعت در برابر خوردگی و سایش، می‌توان از دو روش زیر استفاده کرد:

آبکاری یکی از روش‌های رایج مقاوم‌سازی سطح قطعات و ابزارهای فلزی است. طبق استاندارد جهانی ISO 1456، سطح آچار چرخ را می‌توان با استفاده از روش آبکاری کروم-نیکل، مس-نیکل و یا سایر مواد پوشش داد. این پوشش موجب افزایش استحکام فولاد در برابر مواد اسیدی و خورنده، زنگ‌زدگی و فرسایش می‌شود. به ‌این‌ ترتیب، کیفیت و ماندگاری آچار را بالا می‌برد.

زاج کاری یا همان سیاه‌کاری، یکی دیگر از روش‌های مقاوم‌سازی بخش سطحی فلز در برابر اکسیداسیون و خوردگی است. در سیاه‌کاری، از محلول زاج حاوی سود سوزآور، نیترات پتاسیم، برای ایجاد پوششی بر روی آچار چرخ استفاده می‌شود. زاج کاری شامل دو روش گرم و سرد است.

زاج کاری سرد زمان‌بر بوده و هزینه تولید آچار را بالا می‌برد. در این روش پس از آماده‌سازی سطح، از یک قلمو برای پوشاندن فلز با محلول زاج استفاده می‌شود. سپس به‌ منظور پاک‌سازی اثر زاج اضافی روی قطعه، آن را در یک ظرف پر از آب سرد فرو برده و می‌شویند. قطعه پس از خشک شدن باید به روغن آغشته شود و برای آماده شدن کامل، به مدت 12 ساعت رها گردد.

زاج کاری گرم می‌تواند قیمت رقابتی محصول را حفظ کند؛ در حالی‌ که همان مزایا و مقاومت را ایجاد می‌کند. در این روش، لازم است دمای قطعه تا 100 درجه سلسیوس افزایش یابد. پس از اعمال محلول زاج و طی مراحل سیاه‌کاری، شاهد تأثیرات فلز بر روی زاج هستیم. پس از فرایند سیاه‌کاری، شستشو و خشک کردن قطعه، لایه‌ای سفیدرنگ به‌ صورت رسوب بر روی سطح باقی می‌ماند که با آغشته کردن آن به روغن یا گازوئیل از بین می‌رود.

سخن پایانی

یک آچار چرخ باکیفیت، ماندگاری و مقاومت بالاتری دارد و دچار آسیب و زنگ‌زدگی نمی‌شود. به‌ این ‌ترتیب، عملکرد لازم را برای حفاظت و ممانعت از آسیب به دست شما را ایجاد میکند. از مهم‌ترین نکات خرید آچار چرخ می‌توان به جنس و کیفیت آن اشاره کرد که در ماندگاری و مقاومت آچار تأثیر قابل ‌توجهی می‌گذارند. میلگرد ساده سیکا 45 و پوششی از جنس اکسید سیاه، کروم-نیکل یا مس-نیکل می‌توانند مکمل مناسبی برای یکدیگر باشند و باکیفیت‌ترین آچار چرخ‌ها را خلق کنند.

جهت دریافت مشاوره خرید انواع میلگرد آجدار و ساده و همچنین انکر بولت با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین