تهدید روسیه بر بازار صادرات میلگرد ایران

تهدید روسیه بر بازار صادرات میلگرد ایران

تهدید صادرات روسیه بر بازار صادرات میلگرد ایران

با شروع جنگ میان کشورهای اوکراین و روسیه، بیشتر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ایجاد فرصت‌های بهتر، برای بازار فولاد ایران بود؛ اما تصمیمات ناگهانی روسیه ناگهان ورق را برگرداند. امروز می‌بینیم که با ادامه یافتن جنگ و افزایش تحریم‌ها از طرف آمریکا، دست روسیه به‌سوی سفره ایران دراز شده است. روزنامه شرق با تیتر پررنگ «تخفیف 15-20 درصدی روسیه برای محصولات فولادی»، زنگ خطر را کنار گوش فعالان و تولیدکنندگان صنعت فولاد ایران نظیر آیین صنعت تولیدکننده انواع میلگرد ساده و تامین‌کننده میلگرد آجدار را به صدا درآورد. در ادامه، اصلی‌ترین دلایل و تأثیرات این اقدام ناگهانی روسیه بر بازار صادرات میلگرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بازار نفت و فولاد ایران به دست روسیه می‌افتد!

اعمال تحریم‌ها از طرف کشورهای غربی مانند آمریکا برای کشور روسیه، راهکاری بود که این کشورها برای خاتمه دادن به جنگ روسیه و اوکراین انتخاب کردند. بااین‌حال، جنگ همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که روسیه به دنبال راهی برای تأمین هزینه‌های جنگ خود، در فکر تصاحب بازارهای اصلی نفت و فولاد ایران است.

خبرگزاری رویترز در 29 اردیبهشت اعلام کرد که روسیه قیمت نفت خود را به 30 دلار زیر قیمت بازار رسانده است. این در حالی است که ایران، نفت خود را 20 دلار زیر قیمت به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. به‌این‌ترتیب، بهار 1401 در حالی به پایان رسید که 20 نفت‌کش بزرگ ایران با 40 میلیون بشکه نفت، بدون مشتری در لنگرگاه‌ها توقف کرده‌اند و بسیاری از تولیدکنندگان محصولات فولادی مانند میلگرد ساده در فکر کاهش میزان تولیدات خود هستند.

به نظر می‌رسد که علاوه بر نفت، بازار فولاد ایران نیز در مسیر این طوفان قرار گرفته است و چندان طول نمی‌کشد تا بازار صادرات میلگرد خود را به روسیه ببازد. زیرا هم‌زمان با اعمال تخفیف‌های 15-20 درصدی روسیه بر محصولات فولادی، ایران به‌منظور تنظیم بازار داخلی، عوارض 17-22 درصدی برای صادرات محصولات فولادی خود وضع کرده است. به‌این‌ترتیب، خرید فولاد از ایران در مقایسه با روسیه، چندان دل‌چسب و مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد.

 

عوارضی با عواقب سنگین!

عوارضی با عواقب سنگین!

رضا محتشمی پور، معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، ادعا کرده است که وضع عوارض بر بازار فولاد با هدف تنظیم بازار داخلی انجام شده است. این در حالی است که از 30 میلیون تن محصولات فولادی که سالانه در ایران تولید می‌شود، تنها 15-16 میلیون تن توسط مصرف‌کنندگان داخلی خریداری می‌شوند. از طرف دیگر، محصولات فولادی برای قرار گرفتن در سبد صادرات، ابتدا باید در بازار بورس قرار بگیرند. بنابراین، تنها در صورتی وارد سبد صادرات کشور می‌شوند که در بازار بورس تقاضا نداشته باشند.

اعمال تخفیف 20 درصدی کشور روسیه بر محصولات فولادی خود، قیمت آن‌ها را به زیر قیمت مقاطع فولادی ایران رسانده است. نرخ شکنی ناگهانی روسیه هم‌زمان با وضع عوارض سنگین صادراتی ایران، بسیاری از بازارهای مهم فولاد کشور مانند بازار بزرگ چین، کره جنوبی، تایلند و افغانستان را به‌سوی خود کشانده است. به‌این‌ترتیب، اکنون شاهد نزدیک شدن هرچه بیشتر سهم صادرات فولاد ایران به صفر هستیم. به نظر می‌رسد که آینده‌ای مشابه بازار صادرات میلگرد و فولاد در انتظار صنایعی مانند پتروشیمی، روی، سرب، آلومینیوم و مس نیز نشسته است.

روند قیمت میلگرد در سال 1401 و بازار صادرات میلگرد

قیمت‌شکنی روسیه، تمایل خرید بازارهای اصلی برای خرید محصولات فولادی را کاهش داده و کاهش تقاضا از طرف بازارهای خارجی، موجب انباشته شدن مقاطع فولادی در بازار داخلی شده است. بنابراین، میزان عرضه از تقاضای بازار داخلی پیشی گرفته است. این امر در مدت‌زمانی بسیار کم، باعث نزولی شدن قیمت میلگرد در داخل کشور شده است. به‌این‌ترتیب،به دلیل افت بازار صادرات میلگرد به نظر می‌رسد روند قیمت محصولات فولادی مانند میلگرد در داخل کشور تا مدتی سیر نزولی خود را حفظ می‌کند.

سخن پایانی 

با توجه به اوضاع صادرات فولاد، ادامه تولید با چنین سرعتی برای شرکت‌های فولادی توجیه اقتصادی نخواهد داشت. از طرف دیگر، با شروع فصل گرما شاهد قطعی برق هستیم. با ادامه یافتن این شرایط، میزان تولید کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، به نظر می‌رسد که در این مورد باید چشم به دست مسئولان و دولت دوخت تا برای حل مشکل، راهکارهای بهتر و مؤثرتری ایجاد کنند.

برای خرید انواع میلگرد و انکربولت با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین