انواع پیچ‌های ساختمانی را بشناسیم

انواع پیچ‌های ساختمانی را بشناسیم

یکی از پرکاربردترین صنایعی که با تولید میلگرد ساده مرتبط است و از آن تغذیه می‌کند، صنعت پیچ و مهره و انکر بولت است. تا به حال در وبسایت شرکت آیین صنعت، تولیدکننده برتر انواع میلگرد ساده و منبع خرید میلگرد ساده، درباره صنعت پیچ و مهره‌سازی و معرفی انواع پیچ‌ مطالبی نوشته‌ایم و به طور کلی از صنایعی که پیچ و مهره در آن‌ها نقشی اساسی دارد نام برده‌ایم.  این مطلب به طور اختصاصی درباره انواع پیچ‌های ساختمانی است.

پیچ و مهره‌ها بر اساس کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ انواع پیچ‌های ساختمانی، صنعتی و پتروشیمی. هر کدام از این دسته‌های پیچ و مهره‌، به دسته‌های دیگری تقسیم می‌شوند. این مطلب درباره انواع پیچ‌های ساختمانی گردآوری شده است.

پیچ‌های ساختمانی کدام‌اند؟

خیلی ساده باید بگوییم که پیچ‌هایی که درساختمان‌سازی و سازه‌‌های فلزی به کار می‌روند در این دسته می‌گنجند. این پیچ‌ها استانداردها و گریدهای خاصی دارند.

یکی از مزایای سازه‌های فلزی نسبت به سازه‌های اسکلت بتن، استفاده از پیچ و مهره است.

استانداردهای پیچ‌های ساختمانی

استاندارد DIN (آلمان)

استاندارد ASTM (آمریکایی)

استاندارد ISO (بین المللی)

استاندارد ANSI

استاندارد‌های DIN آلمان و ASTM که در ایران استفاده و کارخانه‌های پیج و مهره‌سازی بر اساس آن‌ها تولید می‌کنند.

از این میان پرکاربردترین این استانداردها در سازه‌های فلزی، استانداردهای ASTM  A325، ASTM A490، ASTM A449 و DIN 6914 هستند.

به دلیل حساسیت سازه‌های فلزی و مسئله مقاومت در برابر فشار و وزن سازه، لازم است که پیچ‌های ساختمانی با گرید مناسب خریداری و در سازه به کار روند. به همین دلیل در سازه‌های فلزی، بیشتر از پیچ‌های ساختمانی با گریدهای زیر استفاده می‌شود:

گرید ۸.۸ (مشهور با نام پیچ خشکه)؛

گرید ۱۰.۹؛

گرید ۱۲.۹.

پیچ‌های با گرید بالا بیشتر در صنعت راه و ساختمان استفاده می‌شوند. در صنعت، پیچ‌ها به دو دسته پیچ‌های معمولی و پیچ‌های مقاوم دسته‌بندی می‌شوند. مقاومت این پیچ‌ها بر اساس واحد مگاپاسکال اندازه‌گیری می‌شود.

پیچ‌های معمولی مقاومت کششی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ مگاپاسکال دارند و پیچ‌های مقاومت بالا، مقاومت کششی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاپاسکال دارند.

از پیچ‌های معمولی ساختمانی در سازه‌های موقت، ساختمان‌های کوچک، خرپا و مهاربند استفاده می‌شود. ولی پیچ‌های ساختمانی مقاوم در پروژه‌های بزرگ ساختمانی مانند پل‌های فلزی یا ساختمان‌های بزرگ به کار گرفته می‌شوند.

اتصال پیچ‌ های ساختمانی

پیچ‌های مقاوم سازه‌های اسکلت فلزی که دارای درجه مقاومت کششی بالایی نیز هستند عمدتا به یکی از دو روش زیر متصل و نصب می‌شوند:

اتصال اتکایی؛

اتصال اصطکاکی.

در اتصال اتکایی، با حرکت دادن و لغزش ورق‌ها روی پیچ‌ها، اتصال ایجاد می‌شود. کیفیت این نوع اتصالات از نوع اصطکاکی کمی پایین‌تر و در درازمدت، احتمال آسیب‌دیدگی پیچ‌ها بیشتر است.

آیین صنعت برای ثبت سفارش میلگرد صنعتی و اعلام به‌روزترین قیمت میلگرد ساده در خدمت خریداران محترم است. کافی است در همین وبسایت درخواست خود را ثبت کنید. مشاوره رایگان قبل از خرید به شما ارائه خواهد شد.

در اتصال اصطکاکی پیچ‌های ساختمانی، معمولاً از آچارهای بزرگ و مخصوصی مانند آچار مدرج یا آچارهای خاردار استفاده می‌شود. به دلیل نصب و سفت کردن اتصالات با استفاده از آچار، امکان لغزش و حرکت صفحات وجود ندارد. این روش پایدار و در برابر مخاطرات بسیار مستحکم است.

پاسخگوی آنلاین