انواع میلگرد آجدار

انواع میلگرد آجدار

میلگردها پروفیل‌هایی با سطح مقطع دایره‌ای هستند که به عنوان عنصر اصلی در صنعت ساخت‌وساز شناخته می‌شوند. به ‌طور معمول بتن‌ها به عنوان عامل استحکام ساختمان مورد توجه هستند؛ اما در مواقع بحرانی همچون زلزله، میلگردها از ما محافظت می‌کنند. با اضافه کردن میلگرد به بتن، استحکام سازه در برابر نیروهای کششی و فشاری افزایش می‌یابد. با توجه به نوع سازه و دیگر عوامل موثر، از میلگردهای متفاوتی در ساختمان استفاده می‌شود. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان این مقاطع فولادی را در دو دسته ساده و آجدار قرار داد. در این مقاله سعی می‌کنیم به ‌طور ویژه کاربردها و انواع میلگرد آجدار را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگردهای آجدار را می‌توان یکی از پرمصرف‌ترین انواع مقاطع فولادی دانست. آنچه این نوع پروفیل را از میلگردهای ساده متمایز می‌سازد، به فرایند تولید آن‌ها مربوط می‌شود. در ساخت این نوع مقاطع، علاوه بر مراحل معمول، یک مرحله آج‌زنی نیز اضافه شده است. ایجاد آج روی مقاطع، معمولا به منظور افزایش میزان چسبندگی میان میلگرد و بتن انجام می‌گیرد. میلگردهای آجدار در تمام قسمت‌های یک سازه، از فونداسیون گرفته تا ستون‌ها، استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی این نوع پروفیل‌ها بالا بردن مقاومت کششی سازه است؛ به همین جهت هم به‌کارگیری میلگرد آجدار در ساختمان‌ها در مناطق زلزله‌خیز مورد تاکید است. این مقاطع در انواع سازه‌های بتنی همچون پل‌ها، برج‌های چندطبقه و ایستگاه‌های BRT مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع میلگرد آجدار آیین صنعت

انواع میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند. هر یک از این نوع مقاطع با توجه به ویژگی‌هایی که دارند در سازه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله ویژگی‌های متمایزکننده پروفیل‌ها از یکدیگر می‌توان به میزان مقاومت، شکل ظاهری و فرایند تولید آن‌ها اشاره کرد. در اینجا مهم‌ترین نحوه تقسیم‌بندی میلگردهای آجدار را در نظر گرفته و هر نوع را با توجه به کاربردهای آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آجدار نوع A2

این نوع مقطع فولادی دارای آج‌های عرضی است که در طول آن به صورت مارپیچی پدید آمده‌اند. این آج‌ها معمولا با زاویه 45 درجه ایجاد می‌شوند. ساختار این مقطع از نوع نیمه‌خشک و نیمه‌نرم است و آج‌های روی آن بلافاصله بعد از خروج مقطع از کوره ایجاد شده‌اند. این نوع پروفیل‌ها دارای درصد کربن پایینی هستند و خاصیت خم‌پذیری بالایی دارند؛ از همین رو توصیه می‌شود که بر روی آن‌ها فرایند جوشکاری صورت نگیرد. میلگرد A2 به خاطر ظاهری که دارد، با نام میلگرد با آج مارپیچ ساده نیز شناخته می‌شود. کاربرد اصلی میلگرد آجدار A2 در ساخت خاموت است. همچنین از این نوع پروفیل در ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود؛ اما استفاده از آن در مواردی که فشار سنگینی بر مقطع وارد می‌شود، توصیه نمی‌شود.

آجدار نوع A3

آج‌های ایجادشده بر روی این نوع مقطع حالت جناغی دارد که در سراسر آن کشیده شده و به همین جهت به میلگرد جناغی نیز معروف است. این پروفیل از نوع خشک یا سخت بوده و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. تفاوت این نوع محصول با مقطع A2 به زمان انجام فرایند آج‌زنی مربوط می‌شود. در ساخت این نوع پروفیل، آج‌ها پس از خنک شدن مقطع، بر روی آن ایجاد می‌شوند. انجام فرایند جوشکاری روی این محصول نیز همچون نوع A2 توصیه نمی‌شود؛ به‌علاوه، نمی‌توان از آن برای آهنگری و تغییر شکل با زوایای تند استفاده کرد. میلگرد A3 با توجه به استحکام بالایی که دارد، گزینه مناسبی برای پروژه‌های ساختمانی به حساب می‌آید و نسبت به نمونه A2 دارای کاربرد بیشتری در این صنعت است.

آجدار نوع A4

آج‌های این نوع مقطع به صورت دوکی‌شکل یا مرکب هستند؛ آن‌چنان‌که آج‌های عرضی هفت و هشتی در دو سمت آج طولی قرار گرفته‌اند. زاویه بین هرکدام از نیم‌مارپیچ‌ها می‌تواند بسته به روش تولید بین 35 تا 75 درجه متفاوت باشد. فرایند آج‌زنی این مدل نیز بعد از خنک شدن مقطع انجام می‌گیرد. این پروفیل از نوع بسیار سخت است و استحکام بالایی دارد. با توجه به ویژگی‌های این نوع میلگرد، از آن در پروژه‌های سنگین ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. نام دیگر این مقطع، میلگرد مرکب است.

جمع‌بندی

میلگردهای آجدار در انواع مختلفی تولید می‌شوند تا بتوانند نیازهای متنوع پیمانکاران ساختمانی را پاسخ دهند. این مقاطع با توجه به چسبندگی بالاتر نسبت به نمونه‌های ساده، استحکام بالاتری از خود نشان می‌دهند و در پروژه‌های سنگین‌تر به کار گرفته می‌شوند. گفتنی است که علاوه بر تقسیم‌بندی ذکرشده در بالا، می‌توان این مقاطع فولادی را بر اساس ضخامت، استانداردها و موارد دیگر نیز دسته‌بندی کرد. شرکت آیین صنعت از جمله مجموعه‌های تولیدی معتبر در کشور است که در زمینه ساخت انواع مقاطع فولادی با کیفیت بالا فعالیت می‌کند. این مجموعه در ساخت انواع میلگردهای آجدار، استانداردهای بین‌المللی را مورد توجه قرار داده و از به‌روزترین روش‌های تولید برای ساخت آن‌ها استفاده می‌کند. در این مقاله به بررسی میلگرد آجدار و انواع آن پرداختیم. امیدواریم به سوالات شما را در مورد این نوع مقاطع فولادی پاسخ داده باشیم.

جهت دریافت قیمت میلگرد ساده و انکر بولت و یا ثبت سفارش انواع انکر بولت ساختمانی و میلگرد با همکاران ما در آیین صنعت تماس حاصل فرمایید.

پاسخگوی آنلاین