انواع مقاطع فولادی و کاربردهای آن‌ها

انواع مقاطع فولادی و کاربردهای آن‌ها

انواع مقاطع فولادی شامل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میلگرد ساده صنعتی و انکر بولت ازجمله انواع مقاطع فولادی است که در کارخانه نورد فولاد آیین صنعت تولید می‌شود. درباره کاربردهای این مقطع فولادی در این وبسایت مطالب بسیاری خوانده‌اید.

اما سایر مقاطع فولادی کدام‌اند و چه استفاده‌هایی دارند؟ در ادامه می‌توانید به صورت خلاصه با هر یک از انواع مقاطع فولادی آشنا شوید.

فرآورده‌های طولی

این فرآورده‌ها شامل قطعات سبک و سنگین فولادی از قبیل تیرآهن، نبشی، سپری، میلگرد، ریل راه آهن و انواع میله و مفتول است.

فرآورده‌های تخت

این محصولات شامل انواع صفحه، انواع ورق فولادی، کویل و تسمه است.

مهم‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی را در ادامه معرفی می‌کنیم.

تیرآهن

تیرآهن جزء اصلی صنعت ساختمان است و اشکال و سایزهای مختلفی دارد. این محصول با استانداردهای مختلفی شناخته می‌شود.

دو بال موازی دو انتهای تیرآهن را تشکیل می‌دهند. تکه آهنی ضخیم بین این دوبال عمودی، جان تیرآهن نامیده می‌شود. در واقع نیروهای وارده بر ساختمان که به تیرآهن منتقل می‌شود، توسط این دو عضو، بال و جان، تحمل می‌شوند. تفاوت در اندازه و مقطع بال و جان تیرآهن باعث ایجاد استانداردهای مختلفی می‌شود.

نبشی

نبشی یکی از قطعات پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است و در جنس و شکل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود.

کاربرد نبشی در تقویت سازه فلزی، تکیه‌گاه بودن قلاب برای شیب‌بندی، قاب‌بندی پروژه‌های ساخت و سازی و اجزای دکوراتیو به عنوان قاب در لبه مبلمان و در داخل ساختمان است.

ناودانی

ناودانی پروفیلی است با مقطع فولادی که از نورد بیلت‌هایی از جنس فولاد کربنی ساخته شده و شکل سطح مقطع آن از یک جان افقی و دو بال عمودی به شکل حرف U انگلیسی تشکیل شده که در زوایه‌های داخلی مقطع، انحنا دارد.

ناودانی به روش ساده و مشبک تولید می‌شود که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد.

ناودانی ساده ناودانی صنعتی و ساختمانی است که از ورق گرم ساخته می‌شود و ممکن است بر اساس نیاز به صورت گرم یا سرد گالوانیزه شود. ارتفاع ناودانی از ۳۰ میلی‌متر شروع می‌شود و تا ۴۰۰ میلی‌متر متغییر است. ناودانی ساده بیشتر برای ساخت پل‌های باربر به کار برده می‌شود.

ناودانی مشبک که از ورق گرم گالوانیزه شده به صورت سرد یا گرم ساخته می‌شود، مصارف متفاوتی همچون تولید قفسه‌های فولادی مستحکم، ساختمان‌های سبک فولادی، نصب سنگ به صورت خشک و… دارد.

تسمه

این محصول برشی از سطح مقطع فلزی است. تسمه از لحاظ شیوه تولید به دو نوع تقسیم می‌شود؛ نوردی و ماشین‌کاری. این محصول در مواردی که به مقاومت بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند پله‌های کارخانجات، پله‌سازی در ساختمان‌ها و پوشش کف.

میلگرد

میلگرد پرکاربردترین و آشناترین مقطع فولادی است. دلیل آن کاربرد بسیارش در صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع است. میلگردها به دو گروه میلگرد ساده (A1) و میلگرد آجدار (A2 – A3 ) دسته‌بندی می‌شوند.

میلگرد ساده A1 صاف و بدون آج است. این میلگرد با تنش تسلیم بالای ۲۴۰ مگاپاسکال، استحکام کششی۳۶۰ مگاپاسکال و تغییر شکل نسبی ۲۵درصد به عنوان میلگرد نرم شناخته می‌شود و برای آهنگری، تغییر شکل و عملیات جوشکاری مناسب است.

میلگرد ساده

میلگرد ساده A1 بیشتر مصرف صنعتی دارد و از آن در ساخت پیچ و مهره و میخ، ماشین‌آلات و اتصالات استفاده می‌شود. همچنین میلگردهای ساده سایز پایین در ساخت مفتول نیز کاربرد دارند. میلگرد ساده به دو صورت شاخه و کلاف موجود است.

میلگرد آجدار

آج عبارت است از برجستگی‌هايی كه به صورت طولی يا عرضی روی سطح ميلگرد هنگام نورد ايجاد می‌شود.

میلگرد آجدار انواع مختلفی دارد و به سه دسته میلگرد آجدار جناغی، میلگرد آجدار مارپیچ و میلگرد آجدار مرکب تقسیم می‌شود. کاربرد این نوع میلگرد در ساختمان‌سازی و برای مسلح کردن بتن است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده و هر سؤال و مشورت دیگری در حوزه خرید میلگرد ساده صنعتی، با همکاران متخصص ما در آیین صنعت تماس بگیرید.

پاسخگوی آنلاین