اثر ابهامات آینده نرخ دلار بر قیمت میلگرد

اثر ابهامات آینده نرخ دلار بر قیمت میلگرد

دلیل پرداختن به موضوع اثر نرخ دلار بر قیمت میلگرد اهمیت این موضوع است چرا که میلگرد یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی است که در صنایع مختلف به‌ویژه ساخت‌ و ساز، کاربرد بسیار زیادی دارد. نوسان قیمت میلگرد می‌تواند تبعات بسیاری به دنبال داشته باشد، چرا که یکی از پرکاربردترین قطعات در ساختمان سازی و فعالیت‌های عمرانی است و می‌تواند قیمت تمام شده مسکن را تا حد زیادی تغییر دهد.

میلگردها انواع مختلفی دارند و به دنبال آن، قیمت آن‌ها نیز متفاوت است. هر فردی در زمان خرید، باید نیاز خود را بشناسد و ضمن مشورت با کارشناسان، بهترین گزینه را خریداری کند. به جز نوع میلگرد، عوامل مختلفی هستند که بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارند که یکی از آن‌ها نرخ دلار است. در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

بررسی عوامل موثر بر قیمت میلگرد

همان‌طور که قبلاً در رابطه با اثر نرخ دلار بر قیمت میلگرد اشاره کردیم، قیمت آهن‌آلات به‌ویژه میلگرد، به عوامل مختلفی وابسته است که ممکن است باعث شوند در شرایط مختلف با نوسان قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد ساده روبه‌رو شویم. کارشناسان بازار آهن‌آلات فاکتورهای مختلفی را در این حوزه معرفی کرده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

با افزایش نرخ ساخت‌و‌ساز و نیاز افراد به استفاده از میلگرد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. چراکه تولیدکنندگان به اندازه مشخصی توان تولید دارند و مصرف‌کنندگان باید بر سر خرید محصول مورد نظر خود، به رقابت بپردازند. از سوی دیگر در فصل‌هایی که ساختمان‌سازی طرفداران کمتری دارد، قیمت میلگرد نیز کاهش پیدا می‌کند.

شما باید به طریقی این قطعات فولادی را به محل کار برسانید و طبیعتا باید برای این کار هم هزینه کنید. اگرچه این فاکتور جزء اصلی در تعیین قیمت نیست؛ اما می‌تواند بر روی هزینه نهایی تاثیر زیادی داشته باشد.

این فاکتور نیز تا حد زیادی به میزان عرضه و تقاضا مربوط می‌شود. اگر میزان صادرات بیشتر شود، میلگرد موجود در بازار داخلی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد و قیمت آن بالا می‌رود. در مقابل، هنگام کمبود نیز، با واردات کالا از کشورهای دیگر می‌توان شرایط بازار را کمی متعادل‌تر کرد.

از زمان ورود انواع مقاطع آهنی مانند میلگرد ساده CK45 به بازار بورس، شرایط بورس نیز بر روی قیمت میلگرد بی‌تاثیر نیست. در زمان افت شاخص‌های بورس ممکن است تولیدکنندگان، سیاست عدم تولید را پیش بگیرند و به جز شرایط بورس، کاهش عرضه نیز بر روی قیمت موثر باشد.

طبیعی است که قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، بر اثر تورم تغییراتی داشته باشد. با توجه به تورم حاکم بر جامعه ما، این فاکتور می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر روی نرخ‌گذاری باشد.

علاوه بر اثر نرخ دلار بر قیمت میلگرد، بسته به اینکه در کدام فصل سال اقدام به خرید می‌کنید، باید هزینه متفاوتی را برای خرید میلگرد بپردازید. البته در هر فصل نیز بسته به عوامل دیگر، ممکن است قیمت‌های متفاوتی را شاهد باشید؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از خرید، از یک متخصص مشورت بگیرید تا به بهترین قیمت‌ خرید کنید.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت میلگرد که می‌تواند تغییرات چشمگیری در آن ایجاد کند، نرخ دلار است. سوال اینجاست که در شرایطی که کسی نمی‌تواند قیمت دلار را پیش‌بینی کند و بازار در شرایط خوبی قرار ندارد، آیا قیمت میلگرد نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد؟ در ادامه پاسخ این سوال را بررسی خواهیم کرد.

اثر ابهامات آینده نرخ دلار بر قیمت میلگرد

روند طبیعی تأثیر نرخ دلار بر روی قیمت میلگرد

در رابطه با اثر نرخ دلار بر قیمت میلگرد باید اشاره کرد که به طور کلی قیمت تمام فرآورده‌های فولادی از جمله میلگرد، تاثیر زیادی از قیمت دلار می‌گیرند؛ به گونه‌ای که یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای قیمت جهانی آن‌ها، بررسی بازار دلار است. در حالت طبیعی و اقتصاد سالم، افزایش نرخ دلار باعث کاهش بهای نفت و در نتیجه آهن آلات می‌شود. اما در شرایط کنونی این معادله در ایران صادق نیست چراکه شرایط منطقه و وضعیت سیاسی در حالت نرمال قرار ندارد و همواره در حال نوسان است.

تأثیر آینده نامعلوم دلار بر روی قیمت میلگرد

در شرایط اقتصادی فعلی کشور ما، نرخ دلار نوسانات زیادی دارد لذا اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند بازارهای زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به اینکه در این شرایط، قیمت میلگرد و رابطه آن با نرخ دلار، طبق روند طبیعی پیش نمی‌رود، نمی‌توان تحلیل دقیق و درستی از آینده بازار داشت.

آینده نرخ دلار در وضعیت کنونی کاملا مبهم است و نمی‌توان چیزی را درباره آن پیش‌بینی کرد. بدیهی است که هرچه تغییرات نرخ ارز بهتر و بیشتر مدیریت شود، هنگام خرید فشار کمتری به مردم اعمال می‌شود و در نهایت چرخ‌های اقتصاد راحت‌تر می‌چرخند.

خواه‌ناخواه قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی به نرخ دلار گره خورده است؛ به همین دلیل این وضعیت مبهم می‌تواند یک رکود موقتی در بازار آهن‌آلات و میلگرد به وجود آورد، چراکه اکثر خریداران منتظر ثابت ‌شدن شرایط موجود هستند. از طرفی ممکن است مانند دوره‌های قبلی، نرخ دلار در همین مقدار ثابت بماند و با بالا بردن قیمت میلگرد، توانایی خرید مردم را از چیزی که هست کمتر هم بکند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اثر نرخ دلار بر قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی نظیر انکر بولت به وبلاگ آیین صنعت مراجعه فرمایید.

پاسخگوی آنلاین