آزمایش پیچ 8.8

آزمایش پیچ 8.8

پیش از بررسی آزمایش پیچ 8.8 لازم است اشاره کنیم که در صنایع مختلف که رویه تولید در آنها جاری میباشد واضح است همیشه تمام موارد طبق پیش بینی و شبیه سازی انجام شده پیش نخواهد رفت. لذا برای حصول اطمینان از روند کیفی تولید، ضرورت انجام آزمایشات تخصصی در قالب استانداردهای بین‌المللی و جهانی، که مبتنی بر اصول صحیح انجام آزمون‌ها برای اعتماد به نتایج بدست آمده، و بالا بردن ضریب اطمینان از صحت انجام فرآیند تولید احساس میشود.
از این رو حسب افزایش کیفیت میلگرد ساده تولیدی در مجموعه آیین صنعت، که از بارزترین میلگردهای فولادی تولیدی در کشور میباشد، تیم فنی و مهندسی در بخش تحقیق و توسعه برآن شد تا یکی از محصولات خود را که در اختیار صنایع پایین دستی قرار گرفته و به سبب بالا بودن کیفیت متالورژیکی به روش‌های فورج گرم و رولینگ به پیچ‌های با استاندارد معتبر جهانی که تحت شماره استاندارد Iso898 منتشر شده بپردازد.  در ادامه به بررسی نتایج آزمایش پیچ 8.8 میپردازیم.
از معتبرترین استانداردهای پیچ‎ها و انکربولت‌ها استاندارد Iso898 میباشد که میتوان گفت از استانداردهای دیگر شامل Astm A 193 و Astm A 194 رایجتر است.

در این استاندارد به تفصیل موارد الزامات مورد نیاز در انکر بولت‌ ها و پیچ‌ها پرداخته شده است که در اینجا به اختصار به آنها میپردازیم.
1.ترکیب شیمیایی
2.سختی
3.ساختار
4.استحکام مکانیکی

ترکیب شیمیایی:

در راستای آزمایش پیچ 8.8 لازم به اشاره است که در دنیای متالورژی فلزات به 2 بخش آهنی و غیرآهنی تقسیم بندی میشوند؛ فلزات آهنی و غیرآهنی دارای تقسیم بندی ذیل هستند.

ترکیب شیمیایی

در صنایع فلزی فلزات آهنی از نوع فولادی دارای بیشترین تنوع در نوع ترکیب شیمیایی است. در میان این تنوع آلیاژهای فولادی، استاندارد Iso 898 به طور کامل به شرح این الزام پرداخته است. برای آگاهی و مطالعه آلیاژهای مناسب پیچ و انکربولت‌ها میتوانید به بانک استاندارد سایت آیین صنعت رجوع کنید.

ترکیب شیمیایی

سختی سنجی:

به میزان مقاومت فلز و آلیاژ(میلگرد فولادی) در برابر فرورونده سختی میگویند. سختی سنجی فلزات(میلگرد ساده) و سایر مواد به روشهای مختلفی انجام میشود که یکی از این روشهای مرسوم و معتبر که استاندارد Iso 898 به آن اشاره کرده است روش سختی سنجی ویکرز تحت استاندارد Astm E 92 میباشد که این استاندارد در بانک استاندارد آیین صنعت موجود است و به طور مفصل به آن پرداخته شده است.

سختی سنجی

ساختار:

یکی از موارد مهم و حیاتی در آزمایش پیچ 8.8، ساختار متالورژیکی قطعات است که در قالب آزمون متالوگرافی بررسی میشود. از استانداردهای مهم این آزمون میتوان به استاندارد Astm E 407 اشاره کرد.
گفتنی است که تیم آیین صنعت با تولید میلگردهای ساده با کیفیت علاوه بر استانداردهای رایج؛ قدم فراتر نهاده و خود را ملزم به انجام سایر آزمایشات متالورژیکی از قبیل آزمایشهای غیر مخرب مثل آزمون ذرات مغناطیس فلورسنتی و رادیوگرافی کرده است.
در اینجا قصد داریم شما صنعتگران عزیز را به ارایه نتایج آزمونهای متالورژیکی انجام شده بروی محصولات تولیدی از میلگرد ساده آیین صنعت برای پیش برد اهداف کیفی خود به اشتراک بگذاریم.

ساختار

استحکام مکانیکی:

یکی از مهمترین آزمون‌های رایج در صنعت فولاد آزمایشات مکانیکی میباشد؛ که خود تحت استاندارد مرجع Astm E 370 شامل آزمون‌های مختلف است، یکی از انواع آزمون‌های مکانیکی اشاره شده در استاندارد فوق تست کشش که در استاندارد مرجع Astm E 8 به صورت تخصصی به آن پرداخته شده است. این آزمونه اطلاعات ارزشمندی از قبیل میزان استحکام نهایی، استحکام تسلیم، درصد ازدیاد طول نسبی و درصد کاهش سطح مقطع نسبی را متخصصین ارایه میدهد.
در خصوص آزمایش پیچ 8.8 قصد داریم شما را با نتایج آزمایش‌های انجام شده بروی نمونه محصولات تولید شده به روش فورج گرم و عملیات رولینگ که از تولیدات میلگرد ساده شرکت آیین صنعت تغذیه میشود آشنا کنیم.

استحکام مکانیکی

گواهی آزمون‌ها به تفکیک هر آزمایش ونتایج پذیرفته شده در هر مرحله:

آزمایش استحکام مکانیکی میلگرد

1-تصویرنمونه آزمایش

بر طبق نتایج آزمون کوانتومتری، محصول تولید شده در بازه مشخصات پیچ کلاس 8.8 ارایه شده درجدول شماره 2 از استانداردISO 898-1 قرار داشته و مورد تایید متخصصین میباشد.

گواهی آزمون تعیین ترکیب شیمیایی(کوانتومتری)

2-گواهی آزمون تعیین ترکیب شیمیایی(کوانتومتری)

در خصوص آزمایش پیچ 8.8، بنابر مقادیر تعریف شده در جدول شماره 3 از استاندارد ISO 898-1 که به موارد مکانیکی و فیزیکی میپردازد میزان سختی در بازه استاندارد پیچ کلاس 8.8 میباشد.

گواهی آزمون سختی سنجی

3-گواهی آزمون سختی سنجی

همانطور که آگاه میباشید در مباحث آزمون های مکانیکی روشهای مختلفی برای انجام این آزمون وجود دارد، که در مورد فوق از آزمایش کشش همراه با آماده سازی نمونه، انجام گرفته است که کاملا منطبق با مقادیر ارایه شده در جدول 3 از استاندارد فوق الذکر میباشد.

گواهی آزمون کشش در دمای محیط

4-گواهی آزمون کشش در دمای محیط

با وجود عدم اجبار در استاندارد ISO 898-1، صرفا به واسطه حساسیت تیم فنی و مهندسی آیین صنعت به رعایت کیفیت ، 2 آزمون رادیوگرافی و ذرات مغناطیس با روش تر برای اطمینان بخشی مشتریان و صنعتگران انجام گرفت که میتواند تاییدی بر کیفیت بالا محصولات آیین صنعت باشد.

گواهی آزمون غیرمخرب ذرات مغناطیس به روش تر

5-گواهی آزمون غیرمخرب ذرات مغناطیس به روش تر

 

گواهی آزمون غیر مخرب رادیوگرافی

6-گواهی آزمون غیر مخرب رادیوگرافی

در راستای آزمایش پیچ 8.8، یکی از حیاتی‌ترین آزمایشهای انجام گرفته آزمون متالوگرافی میباشد که با گواه به نتایج ارایه شده، هیچگونه ساختار نامتعارف و دکربورگی در سطح رزوه مشاهده نمیشود.

گواهی آزمون متالوگرافی در مقاطع و بزرگنمایی متفاوت

گواهی آزمون متالوگرافی در مقاطع و بزرگنمایی متفاوت

گواهی آزمون متالوگرافی در مقاطع و بزرگنمایی متفاوت

گواهی آزمون متالوگرافی در مقاطع و بزرگنمایی متفاوت

7-گواهی آزمون متالوگرافی در مقاطع و بزرگنمایی متفاوت

جهت ثبت سفارش انواع انکر بولت، میلگرد آجدار و میلگرد ساده با همکاران ما در آیین صنعت در ارتباط باشید.

پاسخگوی آنلاین